به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی روز یکشنبه در نشستی با فعالان فرهنگی منطقه ملاشیه اهواز در اداره کل فرهنگ و ارشاد خوزستان افزود:این مناطق نیاز به اهتمام بیشتری دارند و نیاز است اقدامات توسعه ای گسترده شود تا همه آن را لمس کرده و ببینند.
وی پذیرش توسعه را نخستین گام رسیدن به این مهم در جامعه دانست و گفت:وقتی انسان نیاز به توسعه را احساس می کند در آن مسیر نیز حرکت می کند اما وقتی چنین احساسی در انسان به وجود نیاید فکر می‌کنند توسعه و گذر از شرایط فعلی به شرایط جدید را نیاز نداریم.

** رشد سرطانی مناطق، ناهنجاری در پی دارد
وی با بیان اینکه اگر بناست انسان محور توسعه قرار گیرد باید اولیه ها برای توسعه انسان فراهم شود افزود: جامعه ای به توسعه می‌رسد که تعادل داشته باشد و متوازن رشد کند؛ رشد سرطانی یک منطقه راه به جایی نمی‌برد و جامعه دچار ناهنجاری و لجام گسیختگی فراوان می شود.
شریعتی گفت: حرکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ایجاد باشگاه های کتابخوانی شروع کننده یک رشد متوازن و متعادل در این مناطق است.
استاندار خوزستان با بیان اینکه توسعه انسانی زمینه را برای پیشرفت و رشد در همه جهات فراهم می‌آورد افزود: باید در مسیری گام برداریم که شهروند مداری، آگاهی از حقوق انسان ها و تکالیف انسانی گسترش یابد؛هرچه جامعه مدنی رشد و توسعه یابد فرهنگ شهروندی نیز بیشتر می‌شود.
وی با تاکید بر حضور زنان در مسیر توسعه گفت: باید اجازه بدهیم زنان ما نقش خودشان را در جامعه ایفا کنند، بدون شک این حرکت رو به جلو بدون حضور زنان، حرکتی عقیم خواهد بود.
وی افزود: حضور دیگر دستگاه های متولی در مناطق کم برخوردار از جمله شهرداری اهواز، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نهاد کتابخانه های عمومی و ... ضروری است و هیچکدام از این دستگاه ها حق ندارند خود را کنار بکشند.
شریعتی ادامه داد:کتابخانه ملاشیه آماده بهره برداری است و مشکل آب و برق آن برطرف شده است؛ همچنین یک زمین به منظور احداث یک سالن ورزشی برای بانوان منطقه ملاشیه خریداری شده است.در حوزه آموزش و پرورش نیز اعتبار لازم برای تجهیز و نوسازی مدارس منطقه تخصیص داده شده است.
وی گفت: در 2 سال گذشته بیش از 160میلیارد ریال برای فاضلاب ملاشیه هزینه شده است.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان نیز بیان کرد:در 2 سال اخیر در حوزه فرهنگی استان اتفاقاتی رخ داده که می توان امیدوار بود می توانیم در کنار خبرهای منفی، خبرهایی با غنای فرهنگی را از خوزستان مخابره کنیم.
محمدصادق کریمی‌ کیا بیان کرد:برگزاری هفته های فرهنگی در شهرستان ها با بازخورد خوبی رو به رو بوده و نشان داده که ظرفیت های خوبی به ویژه درحوزه موسیقی داریم.
وی گفت: در حوزه تاریخی نیز خوزستان با سه اثر ثبت جهانی در یونسکو از موقعیت خوبی برخودار است اما هنوز از این ظرفیت خود آنگونه که باید استفاده نکرده است و حتی درآمدی از این طریق ندارد.
وی ادامه داد:استان خوزستان یکی از استان هایی است که بیشترین دفاتر تسهیل گری را در مناطق کم برخوردار نسبت به دیگر استان ها دارد.

** فعالیت 15 باشگاه کتابخوانی در ملاشیه
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز بیان کرد: برای راه اندازی باشگاه کتابخانه، نشست های متعددی با اهالی و فعالان منطقه ملاشیه اهواز داشته ایم و معتقدیم راه اندازی آنها اتفاقات خوبی بوده که روی آنها تبلیغی صورت نگرفته است.
محمد جوروند ادامه داد: باشگاه های کتابخوانی بدین صورت هستند که حلقه های 10 تا 15 نفره از جوانان و نوجوانان منطقه شکل می‌گیرد و تحلیل های خود را درباره کتابی که از قبل مشخص شده و توسط حلقه مطالعه شده ارایه می‌کنند و پس از آن نیز مکاتبه ای با نویسنده کتاب خواهند داشت.
وی با بیان اینکه 15 باشگاه کتابخوانی در منطقه ملاشیه فعال است گفت:این باشگاه ها در مکان هایی مانند مدارس، مهدهای کودک و... برگزار شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود:همچنین در حوزه علوم قرآنی، مذهبی و پاسخ به رد شبهات کارهای بنیادینی در حال انجام است اما امکانات ضعیف و محدود است.
وی بیان کرد: منطقه ملاشیه زمینه‌های فرهنگی بالایی را در خود دارد لذا اگر امکاناتی در اختیار این مناطق قرار گیرد کارهای بزرگ، تاثیرگذار و حتی ملی رقم خواهد خورد.
مَلاشیه محله‌ای در جنوب غرب شهر اهواز و در حاشیه جاده اهواز به خرمشهر و نزدیک شهرک رزمندگان واقع است طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این منطقه 16 هزار و ۵۷۵ نفر ذکر شده است. نیروهای متجاوز عراق در جنگ تحمیلی تا نزذیکی این منطقه که از محله های قدیم حاشیه اهواز است پیشروی کردند. اهالی این منطقه به دلیل توسعه نیافتگی از مشکلات زیادی رنج می برند.
7164/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.