غلامرضا شریعتی روز چهارشنبه در حاشیه بیستمین تمرین سراسر زلزله در مدرسه دخترانه فدک اهواز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با آموزش و آگاهی رسانی بیشتر و عمومی کردن آموزش می‌توانیم در مقابل زلزله مقاوتمان را بیشتر کنیم و آسیب کمتری به ما وارد شود.
وی تاکید کرد: آنچه در زلزله نقش اساسی و مهمی را ایفا می‌کند آموزش همگانی است و همه باید نسبت به پدیده بحران زایی چون زمین لرزه آموزش لازم را ببیند.
استاندار خوزستان ادامه داد: مردم باید بدانند در وقت زلزله چه وظیفه ای دارند، چه کاری را باید انجام دهند، کجا پناه بگیرند، چه مکانی را برای پناه گیری انتخاب کنند و چگونه ایمن از محل خارج شوند.
وی تصریح کرد: علاوه بر مردم و آموزش های عمومی دستگاه های متولی نیز باید نسبت به وظایف خود در این زمینه آگاه باشند که امیدواریم دستگاه های متولی به ویژه هلال احمر با انجام این چنین مانورها روز به روز بر آمادگی کشور و جامعه در مقابل این حوادث بیفزایند.

***آموزش؛ عامل افزایش تاب‌آوری در مقابل بلایای طبیعی
مدیر کل مدیریت بحران استان نیز در این تمرین با بیان این که سال گذشته خوزستان رتبه برتر تمرین زلزله را به خود اختصاص داد بیان کرد: در حال حاضر تمرین ها در مرحله آمادگی تعریف می‌شوند اما اساس کار ما مرحله پیشگیری و پیش بینی است بدین معنی که باید قبل از وقوع بحران باید برای جلوگیری از خسارات و آسیبهای احتمالی اقدامات پیشگرانه را نیز در دستور کار قرار دهیم .
کیامرث حاجی زاده بیان کرد: برای اولین بار سند جامع ملی آموزش مدیریت بحران در اداره کل مدیریت بحران استان تصویب و ابلاغ شد که اساس این سند آموزشی آگاهی بخشی برای کم کردن تلفات احتمالی بحران‌ها در استان است.
وی با اشاره به آماده سازی سند پهنه‌بندی و ریزپهنه‌بندی و مقاوم سازی بیان کرد: سال گذشته حدود 44 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار برای مقاوم سازی در نظر گرفته شد که این میزان نسبت به سال 95 و 96 دو نیم برابر افزایش اعتبارت مقاوم سازی در سطح روستاها است که تا کنون 70 درصد آن جذب شده است.
مدیر کل مدیریت بحران استان افزود: در بحث بیمه کردن ساختمان ها به ویژه در روستاها که کیفیت مصالح پایین تر هستند اقدامات خوبی برای مقاوم سازی انجام شده و تقریبا امور روستایی، بیمه ها و بنیاد مسکن وارد میدان شده اند و توانستیم 90 درصد ساختمان ها در روستاها بیمه کنیم.
وی با توصیه به مردم استان گفت: خوزستان مجموعه ای از بحران های متعدد است که یکی از بحران های شاخص ان زمین لرزه و زلزله است لذا اگر اماده باشیم و آموزش دیده باشیم بهتر می‌توانیم در مقابل بلایای طبیعی تاب آوری از خود نشان دهیم و تلفات کمتر شود.
حاجی زاده با اشاره به این که گسل ها در خوزستان فعال و جوان هستند گفت: ضروری است که در زمینه آمادگی در مقابل زلزله کارها و اقدامات بیشتری صورت گیرد.
وی تصریح کرد:امسال سه پایگاه شتابنگاری برای استان مصوب کردم که در حال احداث هستند و با احداث این سه پایگاه تقریبا می توان گفت همه نقاط استان مجهز به دستگاه های لرزه نگاری می شوند.
7164/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.