علی بیرانوند روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طی اطلاع واصله مبنی بر حضور اتباع یک کشور همسایه در حوزه قضایی حمیدیه برای شکار غیر مجاز موضوع تحت تعقیب قرار گرفت.
وی اضافه کرد: پس از احراز صحت موضوع با صدور دستور قضایی به نیروی انتظامی در نیمه شب دوم آذر ماه جاری و در هوای بارانی و حدود30 کیلومتر خارج از شهر با تلاش ماموران انتظامی اتباع مزبور به همراه چند نفر از افراد دخیل محلی بازداشت شدند.
دادستان حمیدیه گفت: از این قاچاقچیان که بدون مجوز اقدام به شکار در منطقه کرده بودند 6 پرنده شکاری گران قیمت کشف و ضبط شد.
وی اضافه کرد: متاسفانه دستگاه متولی امر گزارش و یا اقدامی در این خصوص نداشته و در دستگیری متهمان صرفا عوامل انتظامی حاضر بوده اند.
به گفته دادستان حمیدیه متهمان با قرار تامین قانونی روانه زندان شده که تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.
احمدرضا لاهیجان زاده مدیر کل محیط زیست خوزستان روز شنبه به ایرنا گفته بود گزارش ورود یک گروه از اتباع خارجی (یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس) به استان پنج روز پیش دریافت شد.
وی افزود: این افراد با هدف شکار هوبره (گونه ای پرنده در خطر انقراض) به خوزستان آمده بودند و برای این منظور 6 پرنده شکاری از نوع بالابان و بحری نیز با خود همراه داشتند.
به گفته وی این پرندگان شکاری آموزش دیده هستند که از آنها برای شکار هوبره استفاده می شود.
لاهیجان زاده اضافه کرد: چهار نفر از این گروه از اتباع خارجی و 2 نفر از آنها بومی منطقه و میزبان بودند و پیش از اینکه موفق به شکار هوبره شوند، دستگیر شده اند.
وی گفت: این 6 نفر متخلف، دیشب توسط یگان حفاظت محیط زیست و با همکاری خوب نیروی انتظامی و قوه قضائیه، طی یک عملیات غافلگیرانه در خانه ای در یکی از روستاهای شهرستان حمیدیه دستگیر و تحویل مراجع انتظامی و قضایی شدند.
«هوبره» از پرندگان مهاجر و در حال انقراض است که مورد حمایت بین المللی قرار دارد و شکار آن ممنوع است. جریمه شکار هر قطعه از این پرنده 200 میلیون ریال است.
هر سال با فرا رسیدن مهرماه، آغاز فصل مهاجرت پرندگان به خوزستان، شکار غیرمجاز برای صید پرندگان (به ویژه پرندگان شکاری) بیشتر می شود. سفر اتباع خارجی با هدف شکار به خوزستان نیز از مشکلات این حوزه است.
آبان سال 94 نیز یک متخلف شکار از کشورهای حوزه خلیج فارس به همراه 3 نفرایرانی در حاشیه منطقه حفاظت شده کرخه در شهرستان شوش دستگیر شدند.
با توجه به زیستگاه های متعدد و تنوع پرندگان، شکار همیشه یکی از نگرانی های دوستداران محیط زیست بوده است. در 6 ماهه نخست امسال 389 متخلف شکار و صید در این استان دستگیر شدند.
6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.