دبیر اجرایی خانه کارگر استان خوزستان گفت: مناطق آزاد در جذب سرمایه گذار که هدف خروج آنها از قانون کار بوده است، موفق نبوده اند و باید به قانون کار بازگردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، قربان درویشی در مراسم بزرگداشت سالروز تصویب قانون کار که صبح دیروز در تالار اجتماعات دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر خوزستان برگزار شد، اظهار داشت: فقدان مدیر عامل فقید، پاکدست و متخصص سازمان تامین اجتماعی، نوربخش و معاون پارلمانی وی، تاج الدینی را به جامعه کارگری و تامین اجتماعی کشور و استان خوزستان تسلیت عرض می کنم.

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان عنوان کرد: قانون کار که زمانی زبانزد کل قوانین کشور بود، امروز به صورت ناقص اجرا می شود.

وی افزود: در بند ب ماده ۴۱ قانون کار به جاری شدن مزد، حقوق و اضافه دستمزد اشاره شده است. یکی از خواسته های بحق جامعه کارگری در تورم های چند ماه اخیر که به اقتصاد کشور و جامعه کارگری لطمه زده است،  همسان سازی حقوق بازنشتگان است که باید به صورت تخصصی به آن پرداخته شود.

درویشی گفت: جاری شدن مزد ناخودآگاه در همسان سازی اضافه حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تاثیر گذار است.

وی ضمن انتقاد به بحث خروج مناطق ویژه و آزاد خوزستان از مقررات قانون کار تصریح کرد: در پایان سال ۷۳ توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شد که مناطق آزاد و ویژه از شمول قانون کار در راستای هدف جذب سرمایه گذار خارج شوند. اکنون  پس از گذشت سالها از تصویب این ماده قانونی، مجلس و قانونگذار با آنالیزهایی که در مرکز پژوهش ها انجام شد به این نتیجه رسیدند که به هدف جذب سرمایه گذار در این مناطق به آن صورتی که مد نظر بود، نرسیده اند. در حال حاضر  نزدیک به ۲۰۰ هزار کارگر شاغل در این مناطق، از شمول قانون کار خارج هستند که مشکلات عدیده ای برای آنها به وجود آورده است.

درویشی ادامه داد: صنایع مادر، اشتغال زا نیستند و تنها دست آورد آنها برای خوزستان، آلودگی و عدم اشتغالزایی است. آنچه که در بحث اشتغالزایی می تواند مفید باشد، احیای صنایع پایین دستی است.

وی تاکید کرد: صنایع پتروشیمی با ۱۰۷ صنعت پایین دست، هیچکدام را نتوانسته به عرصه تولید و بهره وری برساند.

درویشی گفت: خوزستان در بحث جذب سرمایه گذار در صنعت نفت نیز موفقیتی نداشته است. در حالیکه ما می توانیم از مشتقات نفت در صنایع پایین دست مانند لوله، مواد پلاستیکی، لوازم آرایشی، کابل، لاستیک ماشین ، بهره بگیریم و روی بازار تاثیر گذار باشیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان با اشاره به این نکته که با وجود کمترین مسافت جغرافیای شلمچه با شهر بصره ( ۱۷ کیلومتر)، در رده پنجم صادرات به عراق هستیم، تصریح کرد: چین با در دست داشتن بیش از ۶۷ درصد از بازار شهر بصره، بزرگترین وارد کننده در عراق است در حالیکه صادرات ایران به کشور عراق ناچیز و در حد موزاییک است.

وی ضمن اعلام حمایت از کارگران گروه ملی فولاد و نیشکر هفت تپه، بیان کرد: با وجود مشتقات مفید و  زیادی که این کارخانه ها داشتند و درصد اشتغالزایی بالا، سوء مدیریت و واگذاری های غیر کارشناسانه باعث مشکلات کنونی شده است. تصمیماتی هم که گرفته می شود بطور مُسَکنی مقطعی می باشد. پرداخت معوقات حقوقی دردی از آنها دوا نمی کند.

درویشی پیشنهاد کرد: از محل سنوات بازنشستگان که نتوانسته اند پرداخت کنند، ۵۰ درصد کارخانه را به سهام تبدیل کرده، به کارگران فروخته و  به خودشان واگذار کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان ضمن محکوم نمودن دستگیری تعدادی از کارگران معترض هفت تپه تاکید کرد: طبق اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، تشکل های صنفی اجازه دارند برای احیاء مطالبات خود به شرط اینکه از سلاح گرم و سرد استفاده نکنند، تجمع داشته باشند. ما خواستار آزادی تمامی بازداشت شدگان و بازگشت آنها به آغوش گرم خانواده هایشان هستیم.

وی ادامه داد: اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی بوده که به سمت بخش خصوصی در حرکت است. دولت باید تکلیف خودش را مشخص کند، یا باید نقش نظارتی ایفا کند و اقتصاد را به بخش خصوصی بسپارد و یا باید به منوال گذشته، اقتصاد دولتی را ادامه دهد.

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان ضمن انتقاد به روند خصوصی سازی اقتصاد، بیان کرد: اگر ما به سمت بخش خصوصی حرکت کرده و طبق برنامه های ۴،۵،۶ عمل کرده بودیم، اکنون دولت تنها نقش نظارتی داشت نه اینکه هنوز در شورای عالی کار برای دستمزد نهایی و اضافه دست مزدها دولت، حرف نهایی را بزند.

درویشی با اشاره به روند سریع رشد بندر فاو عراق اظهار کرد: بندر فاو با ۴۰ هزار میلیارد جذب سرمایه و ۴۰ اسکله تجاری با درافت آب ۱۸۰ هزار تن یعنی تجارت کانتینری، تهدیدی برای همه بنادر کشورهای اطراف است.

وی با انتقاد به عملکرد ضعیف دولت در کنترل تورم و مهار قیمت ارز خاطرنشان کرد: افزایش قیمت ارز نشان از بی تدبیری دولت و اشتباه محاسباتی آنها و یا سیاست تامین کسری بودجه از طریق افزایش نرخ ارز، را دارد.

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان ضمن اشاره به این نکته که ما حتی نتوانستیم به گفته مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم، تصریح کرد: مملکت ما مملو از سرمایه های طبیعی است از معادن، بنادر، صنایع بزرگ، کشتیرانی، شیلات، کشاورزی گرفته تا صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، ما همه چیز داریم ولی بی تدبیری و سوء مدیریت و عدم اجرای قانون کار به صورت صحیح،  اقتصاد کشور را دچار التهاب کرده است.

1

2

3

6

7

8

10

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.