به گزارش خبرآنلاین، در این گردهمایی هر کدام از اعضای سندیکای آلومینیوم ایران از وضعیت رکود موجود و بیان دلایل آن پرداختند و خواستار توزیع در پارت های خرد ، بازگشت به شیوه ی عرضه در بورس مانند گذشته، رفع فروش انحصاری شرکت ایرالکو و بررسی مشکلات گازکشی ،تامین اجتماعی و رفع ارزش افزوده برای صنایع واسطه و پایین دستی شدند.
ساریخانی ، رئیس هیات مدیره سندیکای آلومینیوم ایران در این گردهمایی بیان کرد: با اینکه اولین کشور تولیدکننده آلومینیوم در منطقه بوده ایم اما کمتر از ۰.۱ درصد تولید در منطقه داریم و این مساله به دلیل نداشتن نگاه استراتژیک به این صنعت بوده است.
وی چالش های آلومینیوم در ایران و راهکارهای توسعه آن توسط مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی در سال ۹۳ را سه عامل برشمرد و افزود: تامین مواد اولیه در صنعت ، تامین پایداری برق و عدم شناخت صنعت آلومینیوم از چالش های این صنعت است.
ساریخانی وجود نیروی انسانی مازاد و عدم دسترسی به مواد اولیه را سبب عقب ماندگی این صنعت دانست و تصریح کرد: عامل توسعه صنعت آلومینیوم دسترسی پایدار و قابل اطمینان مواد آلومینا و مواد کربنی از طریق انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان مواد اولیه است. همچنین استفاده بهینه از گاز طبیعی و هزینه های حمل و نقل های پایین به دلیل جانمایی های مناسب ، بکارگیری تکنولوژی های مدرن ، ارتقا مداوم پارامترهای تولید ، توسعه زیرساخت های تولید آلومینیوم و پایداری سیاسی و اقتصادی به منظور تامین مواد اولیه و نرخ پایین وام ها در پایین بودن قیمت آلومینیوم اثرگذار خواهد بود.
وی گفت: دولت دید استراتژیک نسبت به این صنعت ندارد. تعرفه محصولات آلومینیومی کاهش یافته و در نتیجه خریداران را به سمت واردات کالاهای تکمیلی هدایت می کند.
ساریخانی اظهار داشت: فروش نسیه و پرداخت های نقدی مالیات بر ارزش افزوده ، وجود شرکت های سوری که در آغاز کار مورد تایید دارایی بوده ولی به محض عدم پرداخت مالیات در لیست سیاه قرار میگیرند موجب شده تا شرکت های آلومینیومی تاوان پس دهند.
وی افزود: مشکلات تامین اجتماعی تولیدکنندگان را متحمل بر هزینه های پیش بینی نشده می کند. ۲۳ درصد از هزینه های آلومینیوم را برق و ۱۱ درصد هزینه های دستمزد که از یک سو تورم و از سویی دیگر بهره وری ۳۳ درصد موجب گرانی دستمزد کارگران شده که به واحد های تولیدی فشار مالی زیادی وارد کرده است.
ساریخانی گفت: قیمت گذاری آلومینیوم تابع دلار و واردات است. این صنعت گران بوده و نیازمند سرمایه در گردش بالاست.
وی افزود: هزینه های بالا توان رقابت را کاسته است. چرا باید خود تحریم باشیم؟ عرضه های بلوکی بزرگ سبب شده تا صنایع کوچک توان خرید نداشته باشند.

در ادامه نعمتی، مدیر کل دفتر امور اقتصادی استانداری مرکزی بیان کرد: هر دولتمردی با ایجاد انحصار مخالف است . برخی افراد تا مشکلات در بازار و تحریم بوجود می آید از این مساله سو استفاده کرده و تنها به فکر منافع خود هستند.
وی افزود: در روز های آتی مکاتباتی برای رفع انحصار انجام خواهد شد.
نعمتی گفت: ما می توانیم با سندیکای شما مذاکراتی انجام دهیم که اگر به توافق نرسیدیم از طریق مکاتبه با دفتر ریاست جمهوری اقدام خواهیم کرد.
محمدرضا حاجی پور، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در ادامه عنوان کرد: یکی از سیاست های دولت جلوگیری از خام فروشی به کشورهای دیگر و توجه به صنایع پایین دستی است.
وی تصریح کرد: استان مرکزی به عنوان میز صادرات گل و گیاه و انار شناخته شده که با پیگیری های انجام شده توانستیم در بحث آلومینیوم، عایق های رطوبتی و ماشین آلات صنعتی سه میز صادراتی دیگر داشته باشیم.
حاجی پور ادامه داد: تقریبا تمام صادرات کشور در این حوزه ها توسط استان ما انجام خواهد شد. مشکلات را با تعامل و با ضوابط و مقررات برای برون رفت از وضعیت فعلی حل خواهیم کرد.

 

46

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 755961
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.