مساله مدیریت یکپارچه شهری برای پایان دادن به عملکردهای سلیقه ای و جزیره ای برخی مدیران در دستور کار قرار گرفت اما با گذشت حدود 30 سال از این تعریف همچنان شاهد عدم یکپارچکی مدیریت شهری در کلانشهر اهواز هستیم.
این درحالی است که با پایان آمدن عمر مدیریت های فردی و سازمانی در حوزه های مختلف همچون زیرساخت، انرژی، ارتباطات، آموزش، حمل و نقل و کسب و کار باید تمام دستگاه های ذیربط برای توسعه متوازن در شهر گام بردارند.
موضوع برنامه شنبه شب برنامه برآیند صدا و سیمای خوزستان نیز به مساله مدیریت واحد شهری اختصاص یافت.

**عدم تطابق درامد و هزینه در شهرداری اهواز
یک کارشناس حوزه مدیریت شهری با اشاره به ضعف زیرساختی تمام شهرداری های کشور اظهار داشت: باید بپذیریم که تمام شهرداری ها دارای ضعف ساختاری و اداری هستند اما برخی کلانشهرها مانند اصفهان و همدان باوجود همین نقص ها خدمات خوبی به شهروندان ارائه می دهند.
علی دژمان با بیان اینکه شهرداری ها از سال 68 به عنوان حکومت محلی شناخته شدند ادامه داد: یکی از معضلات شهرداری اهواز عدم پیش بینی درآمدهای پایدار است و درواقع درآمدها و هزینه های آنها با هم مطابقت ندارد.
وی تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه بحث مدیریت واحد به شهرداری ها واگذار شد که البته بعدها متوجه شدند این مساله شدنی نیست از همین رو در برنامه ششم توسعه شهرداری ها را مسئول هماهنگی بین دستگاهی برای مدیریت واحد شهری قرار دادند.
دژمان در بخشی دیگر از سخنان خود به سازمان عمران شهرداری اهواز اشاره خاطر نشان کرد: عموما هیات مدیره سازمان های عمران شهرداری از مجموعه ای از نیروهای خدمات رسان دستگاه های دیگر (برای رعایت بحث مدیریت یکپارچه شهری) استفاده می شود اما سوالی که از شهردار اهواز پرسیده می شود اینست که سازمان عمران شهرداری اهواز چه نقشی در مدیریت یکپارچه این کلانشهر دارد.
وی ادامه داد: همچنین سازمان عمران ساحل کارون تنها در ظاهر متعلق به شهرداری است اما در واقع در اختیار استانداری است، در مجموع در شهر اهواز شاهد آن هستیم که مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد و هر کدام از دستگاه ها مطابق با منافع خود فعالیت می کنند.
دژمان اظهار داشت: در سپاهان شهر اصفهان از محل فروش تراکم و ساختمان ها شهرداری این شهر درآمد 30 هزار میلیارد ریالی کسب می شود اما در اهواز 2 شهر جدید رامین و شیرین شهر علی رغم صرف هزینه 10 هزار میلیارد ریالی قابلیت سکونت ندارند و این نشان از ضعف مدیریت شهری دارد.
وی درخصوص مشکلات زیرساختی در برخی نقاط اهواز از جمله کوی مهدیس یادآور شد: دولت مکلف است ابتدا زیرساخت های یک منطقه را ایجاد و سپس مجوزهای ساخت و ساز را بدهد اما در مهدیس عکس این مساله اعمال شد و ابتدا مجوزهای ساخت داده شد به همین جهت درحال حاضر این منطقه دارای زیرساخت های اصولی نیست.

**ارائه خدمات شهری مشروط به توسعه زیرساخت ها
همچنین شهردار اهواز نیز در این برنامه یادآور شد: سازمان عمران شهری شهرداری های کشور دارای اساسنامه است که به طور دقیق وظایف آن مشخص شده است، طبق قانون سازمان عمران شهری، سازمان بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و سازمان عمران ساحل کارون باید با یکدیگر ادغام و سازمان عمران و سیما منظر شهری ایجاد شوند.
منصور کتانباف ادامه داد: اقدامات شهرداری اهواز در کوی مهدیس پس از سایر دستگاه ها آغاز می شود و در ابتدا باید شبکه آب، فاضلاب و گاز اجرا شود و سپس زیرسازی آسفالت انجام شود،درهرکجا زیرساختی انجام شده و ما نیز شروع به ارائه خدمات کرده ایم.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود در پاسخ به مطلبی مبنی بر فشار شورای شهر پنجم در بحث استخدامی های شهرداری گفت:اعضای شورای شهر به دلیل آگاهی نسبت به متورم بودن بدنه شهرداری هیچ فشاری برای استخدام اعمال نکرده اند.
وی با اشاره به استخدام های خارج از ضابطه شورای چهارم اظهار داشت: در شورای چهارم استخدام هایی وجود داشته که سازمان بازرسی استان خوزستان گزارشی برای دادستانی تهیه کرده است و هم اینک این پرونده در دادسرا باز است.
کتانباف ادامه داد: در ماه های گذشته حساسیت نسبت به ورود و خروج کارکنان شهرداری بیشتر شده و این مساله به طور مرتب رصد می شود و اگر کارمندی در سر کار حاضر نشود در بحث پرداخت حقوق به مشکل بر می خورد.
وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه تعدادی افراد خارج از بدنه شهرداری از املاک و مستغلات این سازمان استفاده می کنند توضیح داد: تعدادی از املاک شهرداری در اختیار افراد غیرشاغل در این مجموعه است که پرونده این مورد نیز توسط مراجع قضایی در دست پیگیری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز علت بالا آمدگی فاضلاب های شهری را ریختن زباله و نخاله در شبکه فاضلاب دانست و گفت: فاضلاب از آب، مواد آلی و میکرو ارگانیسم ها تشکیل شده است که با تکنولوژی مختص به خود قابل هدایت است اما مساله آنجاست که در مقاطع فاضلاب نخاله های ساختمانی و شاخه و برگ درختان و سایر مواد ریخته می شود.
فردوس کریمی یادآور شد: باری که به شبکه فاضلاب اهواز وارد می شود زیاد است و متناسب با مقاطع هیدرولیکی فاضلاب نیست و باید این مقاطع را تغییر دهیم، باید اصلاح هندسی صورت گیرد تا بتوان آبهای سطحی را هدایت کرد.
وی در انتقاد به بالا آمدگی فاضلاب در فصل بارش باران خاطر نشان کرد: از تیرماه هرسال کار تیم های مشترک آبفا و خدمات شهری شهرداری اهواز برای لایروبی فاضلاب ها صورت می گیرد.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود درخصوص گلایه مردم مهدیس از نبود شبکه دفع فاضلاب گفت: حدود صد تعاونی در کوی مهدیس اهواز وجود دارد که به جز تعاونی سپنتا و نفت هیچ کدام تعهدات خود را انجام نداده و کار را نیمه کاره رها کرده اند از همین رو هزینه های انشعابات با خود مردم است.
کریمی در پاسخ به این مطلب که در نقاط بدون شبکه فاضلاب هزینه دفع فاضلاب در قبوض پیش بینی شده است گفت: در یک خیابان مهدیس با ظرفیت 200 خانوار ممکن است بین پنج تا هفت خانوار زندگی کنند از همین رو برای این تعداد نمی توان شبکه فاضلاب احداث کرد زیرا هزینه آن بالا است.
مدیرعامل آبفا اهواز ادامه داد: براساس شرایط شبکه و مشترکان شروع به ساخت شبکه دفع فاضلاب می کنیم اما ما نمی توانیم جبران کننده کم کاری تعاونی ها و یا سکونت های غیر مجاز باشیم، اینگونه تعاونی ها بیشترین خسارت را به شرکت آبفا اهواز زدند.
وی تصریح کرد: گاهی اوقات برای دفع فاضلاب تعدادی از خانه ها باید کل شبکه فاضلاب را تغییر دهیم که همین امر سبب ورود خسارت های سنگین می شود.

بنابراین گزارش، مقوله مدیریت واحد شهری در پی گسترش و پیچیدگی امور ملی و محلی به عنوان مهمترین راهبرد برای ایجاد تحول در ساختار اداری و مدیریتی کشور و کاهش وظایف دولت در سطح منطقه ای و محلی و تسهیل در روند مدیریت شهری مطرح شده است.
به عقیده کارشناسان، از عمده مشکلاتی که تمام شهرهای کشور با آن گریبانگیرند، ناهماهنگی بین ارگان ها و نهادهای خدمت رسان از جمله شرکت های آب و فاضلاب، برق، گاز و مخابرات در انجام امور است.

/6002/9887
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.