روز ۱۴ آبان در تقویم رسمی کشور روز فرهنگ عمومی نام‌گذاری شده است به این بهانه پای صحبت علی گلمرادی نماینده مردم شهرهای بندر ماهشهر، بندر هندیجان، امیدیه و بندر امام خمینی«ره» نشستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، علی گلمرادی در خصوص جایگاه فرهنگ عمومی در جامعه گفت: فرهنگ عمومی یک جامعه از جایگاه ویژه‌ای در پیشرفت و توسعه یک کشور برخوردار است و علیرغم این اهمیت  متأسفانه باید گفت این فرهنگ بشدت آسیب دیده و از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.

وی افزود: حوزه فرهنگ عمومی کشور به‌قدری گسترده است که شعاع آن می‌تواند تمامی تعاملات فردی و اجتماعی،  اقتصادی، سیاسی و حتی مناسبات و روابط بین‌المللی  را هم در بر گیرد. فرهنگ عمومی بخش عمده‌ای از باورها، ارزش‌ها، اخلاقیات و خلقیات، ارتباطات فردی و بین فردی ,  فرهنگ مصرف , فرهنگ صرفه‌جویی، فرهنگ مدارا،  فرهنگ رانندگی، فرهنگ حفظ محیط‌زیست، فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، فرهنگ حفظ آثار باستانی، فرهنگ دینی و آئینی، فرهنگ مراقبت از سالمندان و نیازمندان، فرهنگ مشارکت، فرهنگ روابط خانوادگی و فرزند پروری، نوع پوشش، عادات تغذیه‌ای، فرهنگ توجه به سلامت، فرهنگ ورزش و گردش، فرهنگ کار و کوشش، فرهنگ مسئولیت‌پذیری، فرهنگ پرسشگری و پاسخگویی و مجموعه آداب و سنن و هنجارهای اجتماعی و.... را در بر می‌گیرد.

نماینده جنوب خوزستان در مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: با توجه به اینکه هریک از مناطق جغرافیایی کشور دارای خرده‌فرهنگ‌های بومی و خاص خود است باید به نقش مثبت و بازدارنده فرهنگ‌های بومی نیز توجه ویژه شود.

گلمرادی با برشمردن مصادیق مختلف کارکرد فرهنگ عمومی افزود: با توجه به گستره شعاع فرهنگ عمومی، متأسفانه وضعیت کنونی فرهنگ عمومی کشور از کارآمدی مطلوبی برخوردار نیست و نیاز جدی به توجه، آموزش و بازسازی دارد. ازآنجایی‌که فرهنگ عمومی می‌تواند نقش تعاملی مثبت و یا بازدارنده را در تقابل با قانون ایجاد کند، ضروری است که همه‌ی نهادها بخصوص نهادهای فرهنگی و آموزشی و اساتید و نخبگان دانشگاهی  نسبت به شناسایی نقاط قوت و ضعف فرهنگ عمومی و اصلاح باورهای ناکارآمد و ایجاد نگرش‌های مناسب با کاربست دانش‌های نوین توجه ویژه داشته باشند.

وی در پایان با توجه به اهمیت بازسازی فرهنگ عمومی گفت: به‌زودی نشست ویژه‌ای با مسئولین و خبرگان فرهنگی حوزه انتخابیه به‌منظور توسعه و آسیب زدایی فرهنگ شهروندان عزیز منطقه در دستور کار قرار خواهم داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.