سید عادل مولا پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: آهوی منطقه حفاظت شده میشداغ خوزستان برای نخستین بار به عنوان یک زیرگونه جدید از گونه های آهو قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه مطالعات بر روی این گونه بیش از یک سال طول کشید، افزود: بر اساس مطالعات اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان بر روی 350 قطعه از ژن و پس از بررسی های علمی توسط اساتید مجرب در دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه سین هایتک کانادا (متولی بررسی توالی ژنتیکی در دنیا) همچنین متخصصان داخلی و کارشناسان محیط زیست، آهوی میشداغ به عنوان گونه در نمودار درختی تبارشناسی (بانک ژن جهانی) به نام Gazella subgutturosa meshdakhensis ثبت شده است.
به گفته وی مقاله ای با عنوان ثبت این گونه آهو در فصلنامه علوم و مهندسی محیط زیست نیز به چاپ می رسد.
مولا ادامه داد: «نمودار درختی تبارشناسی» برای جانوران، مشابه «شجره نامه» برای انسان هاست که آهو به عنوان یک گونه در آن ثبت شده و پیش از این تنها 2 زیر گونه آهوی شنی و آهوی معمولی در آن به ثبت رسیده بود.
وی همچنین گفت: بر اساس آخرین سرشماری در سال گذشته در منطقه حفاظت شده میشداغ بین 60 تا 68 راس آهو شمارش شده است که پیش بینی می شود تعداد آنها بیشتر از این باشد.
آهو یا غزال میشداغ از جمله گونه های خاص و در معرض انقراض خوزستان و تنها گونه آهویی است که در زیستگاه خود به صورت طبیعی و آزاد زندگی می کند.
میشداغ (به زبان محلی مشداخ) یکی از مناطق کویری منحصربفرد با وسعت 60 هزار هکتار در غرب خوزستان بین شهرهای بستان و عبدالخان در شهرستان دشت آزادگان (منطقه مرزی فکه) قرار دارد که از سال 90 به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.
نماد این غزال 2 حفره بزرگ روی صورت یا اصطلاحا «چال روی گونه» است. این آهو بومی منطقه بین النهرین است. قلمروش از میشداغ و بستان تا دشت عباس و عراق است و این شاخص ها باعث شده حمایت شود.
جنگ تحمیلی هشت ساله و طرح های توسعه در منطقه اعم از احداث کانال پای پل، اراضی کشاورزی و اخیرا طرح های عظیمی مثل طرح خط لوله آب غدیر و ایجاد بازارچه مرزی چذابه که محور ترانزیتی ایران و عراق مهمترین تهدیدات آهوی میشداغ به شمار می آیند.
9754/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.