سیدسعید فاضلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس اسناد موجود در گمرک چذابه ، مراحل قانونی صادرات این محموله آرد که 390تن بوده و توسط 13دستگاه حمل شده دراین گمرک موجود است و هیچ سند معتبری برای تلقی کردن قاچاق این محموله در دست نیست.
وی گفت:بر همین اساس گمرک که دروازه اقتصادی کشور محسوب می شود محموله توقیف شده آرد را قاچاق نمی داند ضمن اینکه هیچگونه ممنوعیتی برای صادرات این کالا از سوی وزارت جهادکشاورزی به گمرک اعلام نشده است.
معاون گمرک چذابه افزود: در این پیوند، پرونده ای امروز سه شنبه در دادگستری دشت آزادگان(سوسنگرد) برای تشخیص قاچاق یا قاچاق نبودن این محموله تشکیل شده و گمرک اسناد لازم را تقدیم دادگاه کرده است.
فاضلی با بیان اینکه تاکنون چندین محموله آرد از گمرک چذابه توسط بازرگانان محلی به عراق صادر شده ادامه داد: صادرات آرد بر اساس روال قانونی صورت می گیرد.
برخی رسانه ها امروز سه شنبه به نقل از سرهنگ جهانگیر امیری فرمانده هنگ مرزبانی دشت آزادگان از کشف و ضبط 390 تن آرد قاچاق هنگام خروج از کشور در مرز چذابه خبر داده بودند.
گفته می شود آرد صادراتی به عراق ، ابتدا به صورت گندم از کشورهای آسیای میانه در یکی از بنادر شمالی وارد کشور شده و پس از تبدیل آن به آرد و ایجاد ارزش افزوده به عراق صادر می شود.
بازارچه مرزی چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز در جوار پایانه مسافری این مرز واقع شده است.
بر اساس اعلام فرمانداری دشت آزادگان ، بازارچه مرزی چذابه از فردا چهارشنبه 25مهر به مدت 2 هفته یعنی تا پایان بازگشت زائران اربعین حسینی بسته خواهد بود و از ورود کامیون های حامل کالای صادراتی به عراق جلوگیری می شود.
در آخرین روز از فعالیت رسمی بازارچه چذابه صدها دستگاه کامیون و تریلر حامل بار کالای صادراتی از شهر بستان تا چذابه در انتظار تخلیه بار خود در بارانداز بازارچه مرزی چذابه هستند.
پارسال حدود 350میلیون دلار کالا شامل مصالح ساختمانی ، تره بار ، آبزیان پرورشی و برخی وسایل خانگی از طریق بازارچه مرزی چذابه به عراق صادر شد.
هنوز آمار دقیقی از صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق از مرز چذابه از سوی گمرک منتشر نشده است.
مرزهای زمینی چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر برای صادرات انواع کالا به عراق فعال هستند.
6065/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.