مسعود اسدی یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: شورای هماهنگی تشکل های کشاورزی استان امروز در جلسه اضطراری خود کاهش سهمیه سوخت را به شدت محکوم کرده و نسبت به آن اعتراض کردند.
وی افزود: شرکت پخش فرآورده های نفتی خوزستان در جلسه ای با جهاد کشاورزی، از تامین تمامی سهمیه سوخت تعیین شده کشاورزان سرباز زده و اعلام کرده که سهمیه تعیین شده را قبول ندارد، این در حالیست که میزان سهمیه سوخت بر اساس توافق جهاد کشاورزی و نظام صنفی کشاورزی همچنین مصوبه شورای کشاورزی خوزستان تعیین و ابلاغ شده است.
اسدی نیاز سوخت کشاورزان استان را سالانه در حدود 340 میلیون لیتر عنوان کرد و افزود: جهاد کشاورزی نیز حداقل نیاز این بخش را 320 میلیون لیتر اعلام کرده بود، اما امسال بر اساس مذاکرات انجام شده با نظام صنفی، کشاورزان با 305 میلیون لیتر سوخت موافقت کردند، این در حالیست که شرکت پخش فرآورده های نفتی اعلام کرده حاضر نیست بیش از 285 میلیون لیتر سوخت را تامین کند.
وی با بیان اینکه کاهش این میزان سهمیه سوخت به معنی عدول از مصوبات و توافقات جهاد کشاورزی و شورای کشاورزی استان است، اضافه کرد: متولی بخش کشاورزی استان، سازمان جهاد کشاورزی است و شرکت پخش هیچ حق و جایگاه قانونی در تعیین میزان مصرف مورد نیاز این بخش ندارد، و صرفا تامین کننده سوخت کشاورزی بر اساس اعلام سازمان جهاد است.
اسدی تاکید کرد: در صورتی که جهاد کشاورزی زیربار کاهش سهمیه سوخت برود، به معنی عقب نشینی از مصوبات و آمارهای کارشناسی خود است که این مساله غیرقابل توجیه است.
به گفته وی، به نظر می رسد که به این وسیله می خواهند جبران هدرروی و عدم کنترل مصرف سوخت را که در سایر بخش ها موفقیت آمیز نبوده، به کشاورزان تحمیل کنند، در حالی که کاهش سوخت، تولید در این بخش را با مشکلات جدی روبه رو می کند.
رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان با بیان اینکه کاهش سهمیه سوخت بدون در نظر گفتن خسارت به بخش کشاورزی اعمال شده، تصریح کرد: کشاورزان اکنون در آستانه فصل زراعی جدید قرار دارند و مشغول آماده سازی زمین های خود برای کشت آتی هستند که کاهش سهمیه سوخت این بخش را با بحران روبه رو می کند.
وی افزود: سهمیه سوخت کشاورزان برای مصارف تراکتورها و ماشین آلات مکانیزه است که در صورت تامین نشدن اثرات جبران ناپذیری برای تولید ایجاد می کند.
اسدی خواستار ورود استانداری و مجمع نمایندگان استان برای حل مشکل کشاورزان شد و گفت: ما این مساله را طی مکاتباتی به نهادهای نظارتی و امنیتی نیز هشدار داده ایم و در صورت تامین نشدن فوری سهمیه سوخت کشاورزان مسئولیت تمامی اتفاقات آینده بر عهده شرکت پخش فرآورده های نفتی است.
قاسمی نژاد معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، چهار روز پیش در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد که 300 میلیون لیتر سوخت کشت پائیزه در شورای کشاورزی استان به تصویب رسیده است.
کشاورزی خوزستان در سال های اخیر با چالش های بسیاری مواجه بوده که مهمترین آن بی آبی بوده است. این مساله خسارت های سنگینی به این بخش وارد کرده، به طوری که برخی کشاورزان به ناچار دست از این شغل کشیده و روستاهای خود را ترک کرده اند.
خوزستان در یک دهه اخیر با خشکسالی مواجه بوده و کشاورزی این استان خسارت های بسیاری را متحمل شده است.
رودخانه های استان در سال آبی گذشته (97-96) با بیش از 60 درصد خشکسالی روبه رو بوده و به ویژه حوزه رودخانه های مارون- جراحی، زهره و کارون با ممنوعیت و محدودیت کشت روبه رو بوده اند.
تابستان نیز به دلیل کمبود شدید بسیاری از کشاورزان بخصوص در پایین دست رودخانه ها از زراعت محروم بودند.
خوزستان قطب کشاورزی کشور، بیش از سه میلیون هکتار زمین حاصلخیز دارد که به دلیل کمبود آب کمتر از یک میلیون هکتار از آن زیر کشت می رود.

9754/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.