به گزارش ایرنا غلام رضا شریعتی شامگاه شنبه در جشن روز سینما در سینما اکسین اهواز، با تبریک این روز اظهار داشت: امیدوارم در چهارچوب تبادل تجربه گام‌های موثری در مسیر توسعه فرهنگی و هنری استان برداشته شود.
وی با بیان این که سینما در ایران هنری وارداتی است توضیح داد: در مقاطع مختلف شاهد تاثیرگذاری خلاقانه فیلمسازان ایرانی در این هنر غنی و پرمخاطب در عرصه جهانی بوده ایم که نشان از وجود ظرفیت‌های بالا و پویایی هنر سینما دارد.
استاندار خوزستان گفت: همچنین وجود پتانسیل های کارآمد ایرانی می‌توانند به گونه ای خلاقانه با استفاده از هنر تصویر موجب انتقال مفاهیم ارزشمند و انتقال هنرمندانه آنها به جای جای جهان شود.
وی ادامه داد: جای بسی افتخار است که در طول تاریخ سینمای ایران نام تعدادی از فیلمسازان و سینماگران خوزستان در شمار افتخار افرینان سینمای ایران در عرصه‌های جهانی قرار دارد.
شریعتی بیان کرد: فرهنگ و سرمایه های اجتماعی، هویتی، تاسیسات عمرانی و صنعتی و منابع طبیعی و گردشگری خوزستان و روحیه مقاومت مردمان آن بارها دغدغه و دست‌مایه فیلمسازان نامی کشور برای تولید اثر سینمایی نیز قرار گرفته است که حکایت از وجود سوژه های متنوع و موقعیت های ارزشمند برای ساخت فیلم با محوریت خوزستان دارد.
وی با بیان این که سینما نسبت به تئاتر هنری متکی به هزینه و سخت‌افزار است گفت: به رغم وجود برخی کاستی ها و تنگناها اما به واسطه احساس مسئولیت و عزم جدی هنرمندان و سینماگران خلاق خوزستانی در سالها و ماههای اخیر نیز پروژه های مختلف تولید آثار سینمایی اعم از فیلم های بلند کوتاه مستند و انیمیشن به فعالیت خود ادامه دادند و شاهد راهیابی یک اثر از استان خوزستان به جشنواره بین المللی فیلم کن بودیم.
استاندار خوزستان گفت: در هفته گذشته شهرستان اهواز میزبان جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان بود که بی تردید برگزاری این جشنواره ها می تواند جهش ارزشمندی در فعالیت های هنری محسوب و موجبات نشاط اجتماعی را نیز فراهم آورد.
وی اظهار داشت: انتظار می‌رود برگزاری جشنواره ها در امر تولید و همچنین افزایش سطح کیفی آموزش موثر واقع شوند و هم زمان با فعالیت های تولیدی به مقوله نقد تحلیل و پژوهش اهتمام جدی صورت گیرد.
شریعتی گفت: سینماگران خوزستانی بخش ارزنده‌ای از سرمایه های فکری و فرهنگی استان هستند که لازم است تعامل سازنده ای میان نسل امروز و پیشکسوتان آن صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم زیرساختهای لازم را فراهم کنیم تا تنگناهای حوزه های عمرانی این هنر را رفع کنیم.
استاندار خوزستان ادامه داد: به همه سینماگران خوزستانی قول می دهم یک شهرک سینمایی یا خانه سینما برای آنها تاسیس کنیم و برای به سرانجام رساندن آن تا حد بضاعت کمک کنیم.

***سینمای ایران نتوانست اسطوره سازی موفقی داشته باشد
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت:پس از انقلاب اسلامی ایران با وجود شخصیتهای بزرگ سینمای ما نتوانست هم پای آن ها اسطوره بسازد و الگو و نمادی برای جوانان ارایه دهد.
محمد جوروند با اشاره به تفاوتهای سینمای قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران گفت: قبل از انقلاب اگر چه الگوی واقعی کم بود اما سینمای ما از شخصیتهای کوچک، الگوهای بزرگ و اسطوره ساخت.
وی بیان کرد: ما با بسیاری از بازیگران قبل از انقلاب همزادپنداری می کردیم اما اکنون چه اتفاقی افتاده که به رغم وجود شخصیتهای بزرگ متاسفانه سینما نتواسته از آنها الگو برداری کند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه پس از انقلاب فیلم های زیادی نتوانستند ماندگار شوند گفت: شهیدان کسانی هستند که همه زندگی شان می تواند الگوی جاودانه برای زندگی ما باشد.
وی افزود: فیلمنامه نویسان و کارگردانان بایستی همراه با مردم حرکت کنند.
جوروند گفت: بسیاری از افراد هنوز خاطرات دوست داشتنی و غریب از سینما دارند و هنوز عطر و بوی نگاتیو فیلم ها، بوفه های سینما، صف های طویل سینما و فیلم هایی که روی پرده قرار میگرفت از یاد نرفته است.
وی افزود: بوی نگاتیو بعد از گذشت سال ها کم رنگ و کم رنگ تر شد و حال و هوای سینما نیز به مرور کم رنگ شد تا جایی که با سینما غریبه شدیم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان خاطرنشان کرد: طی سالهای اخیر در اهواز اقبال خوبی نسبت به سینما ایجاد شده و در 2 سال گذشته نگاه تازه ای به حوزه سینما شده است.

***اقتصاد سینما خوب نیست
مدیر کل حوزه هنری خوزستان گفت: اقتضاعات سینما و نیازهای این حوزه را می دانیم اما با فضایی که بر اقتصاد کشور حاکم است اقتصاد سینما خوب نیست و بسیاری از سینماگران بیکارند.
حجت الاسلام و المسلمین سید شهاب الدین طباطبایی بیان کرد: سینما عنصری موفق و تاثیرگذار در دنیا امروز است و می تواند یک جامعه را به رشد و تعالی برساند یا یک جامعه را به زمین بزند.
مدیر کل حوزه هنری خوزستان تاکید کرد: خرسندیم که سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی ایران اوج دلنشین را تجربه کرد و فضای جدید را به سینمای جهان نشان داد.
وی ادامه داد: سینمایی ما با محوریت مبانی دینی و آرمانی تعریف می شد و ستاره ها وسوپراستارها به دل مردم می نشستند این سینمای در دهه شصت و هفتاد موفق بود اما پس از آن دچار افول شد که امروز در حسرت بازگشت آن به اوج هستیم.

در پایان از سینماگران، فعالان هنری سینما و پیشکسوتات سینمای خوزستان تقدیر شد.
روز 21شهریور در تقویم ایران به عنوان روز سینما شناخته می شود.

7164/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.