عارف باوی چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:سامانه هوشمند جامع امور کمرگی به گونه ای طراحی شده که علاوه بر ارائه مشخصات کامل کالا و کامیونی که کالا را حمل می کند ، پس از ترخیص کالا نیز امکان ردیابی محل انبار ذخیره کالا نیز از طریق این سامانه میسر است.
وی گفت:با عملیاتی شدن این امکان در سامانه تجارت فرامرزی گمرک صاحبان کالا، تجار و شرکت‌های حمل‌ونقل می‌توانند پیش از ورود کالا به این بندرها محموله‌های خود را در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی اظهار کنند.
باوی نظارت دستگاه‌های نظارتی، بهداشتی ، انتظامی و امنیتی در توزیع کالا را یکی از مزیت‌های این سامانه هوشمند برشمرد و افزود:سامانه جامع گمرکی شفافیت لازم برای جلوگیری از احتکار و قاچاق کالا را فراهم کرده است.
باوی تنوع در سیستم حمل‌ونقل کالای ترخیص شده از گمرک را یکی از دغدغه‌های گمرک عنوان کرد و بیان داشت :تضمین امنیت و رعایت ساختارهای قانونی و مقرراتی و هماهنگی با سازمان‌های ناظر و مجری کنترل‌های قانونی خط قرمز گمرک است.
وی در خصوص موانع حمل کالا از طریق راه‌آهن در گمرک خرمشهر اظهار داشت:خروج کالای وارداتی یا ترانزیت از گمرک خرمشهر مستلزم طراحی زیر ساخت ، روش‌های استاندارد و پیاده‌سازی آن در قالب سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی می‌باشد.
مدیر کل گمرک خرمشهر گفت:با توجه به اینکه کلیه تشریفات گمرکی و تجارت خارجی از کشور مبدا تا انبار صاحب کالا در کشور در قالب پنجره واحد تجارت فرامرزی در قالب حمل زمینی ( با کامیون) پیاده‌سازی و اجراشده و محموله ها تا رسیدن به انبار صاحب کالا توسط سازمان‌های ناظر رصد می‌شوند، اضافه کردن حمل و نقل ریلی بدون تامین زیر ساخت ، بازطراحی سامانه و در نظر گرفتن روش‌های حمل ریلی امکان‌پذیر نیست.
باوی افزود:برای بهره‌گیری از ظرفیت حمل و نقل ریلی در گمرک خرمشهر لازم است امکاناتی چون باسکول ، درب اختصاصی ورود و خروج قطار ، سامانه کنترل کانتینرهای خروجی و ورودی فراهم شود.
وی گفت:در شرایط فعلی به دلیل فراهم نشدن زیر ساخت ها در حمل ‌ ونقل ریلی امکان رصد ، استعلام صحیح ، دقیق و سریع سازمان‌های ناظر مانند پلیس یا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین نحوه وصول کالا به انبار صاحب کالا وجود ندارد و یا ضعیف است و باعث ایجاد خلا اطلاعاتی شده و امکان سوءاستفاده افراد سودجو را فراهم می کند.
باوی افزود:گمرک خرمشهر به‌عنوان بخشی از بدنه اجرایی گمرک جمهوری اسلامی ایران تنها مجری بخشنامه‌ها و مقررات مصوب و ابلاغ‌شده از جانب ستاد مرکزی گمرک ایران و ستاد نظارت گمرکات استان خوزستان و در قالب اجرایی سامانه جامع امور گمرکی بوده به‌صورت جداگانه قادر به اجرای روشی خاص در حمل و نقل خارج از سامانه نیست.
مدیرکل گمرک خرمشهر گفت:راه‌اندازی حمل‌ونقل ریلی در گمرک در محموله‌های حجیم و تناژ بالا باعث کاهش هزینه حمل شده و در کنار حمل‌ونقل جاده‌ی می‌تواند توان اجرایی بنادر و گمرک را برای ترخیص سریع کالا افزایش دهد لذا گمرک خرمشهر آمادگی برای راه‌اندازی صحیح و اصولی حمل و نقل ریلی برای حمل کالا را مشروط به فراهم شدن زیر ساخت ها و امکانات لازم را دارد.
وی افزود: از سوی دیگر در شرایط حساس کنونی که مقدار، حجم واردات و ترانزیت کالا نسبت به سال‌ها و ماه‌های گذشته کاهش قابل‌توجهی داشته و سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای و کامیون‌ها با کمترین ظرفیت خود مشغول کار هستند اصرار بر راه‌اندازی سریع حمل و نقل ریلی در گمرک بدون پیش‌بینی و بررسی نقاط ضعف و قوت آن بدون تبعات اجتماعی نیست.

** توقیف محموله شکر فاقد مجوز بهداشتی در گمرک خرمشهر
مدیرکل گمرک خرمشهر همچنین در خصوص برخی مطالب منتشر شده مبنی بر جلوگیری گمرک خرمشهر از ترخیص بار شکر به بازار مصرف کشور اظهار داشت:محموله حدود 6 هزار تنی شکر مذکور فاقد مجوزهای بهداشتی بوده و با هماهنگی مرجع قضایی از ترخیص آن از گمرک خرمشهر جلوگیری شده است.
وی افزود:این محموله شکر دارای پرونده قضایی بوده و فاقد مجوز بهداشتی برای مصرف انسانی است و باید مرجوع شوند.
باوی گفت:با هماهنگی مرجع قضایی تصمیم بر این شده این محموله شکر از گمرک خرمشهر به شهرستان سیرجان منتقل و پس از تصفیه در صورت دریافت مجوزهای بهداشتی به خارج از کشور صادر شود و در غیر این صورت باید معدوم گردد.
گمرک خرمشهر در منتهی الیه جنوب غربی خوزستان قرار گرفته است و تا خلیج فارس حدود ۶۰ مایل فاصله دارد.
اقتصاد شهرهای آبادان و خرمشهر از دیر باز متکی به فعالیت های حمل و نقل آبی ، خشکی و بازرگانی بوده است.
بنادر آبادان و خرمشهر از زیر ساخت های مناسب بازرگانی برخوردار هستند.
3015/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.