امروزه زنان بخش اعظمی از جامعه انسانی را تشکیل می‌دهند و مسئولیت تربیت نسل آینده را نیز بر عهده‌ دارند، هم اکنون بانوان در زمینه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ورود پیدا کرده‌اند که یکی از این زمینه‌ها که جایگاه مناسب و ویژه‌ای هم پیداکرده است فعالیت در حوزه ورزش است اما فضاها و امکانات موجود فاروج پاسخگوی نیاز این قشر نیست.
فروردین پارسال بود که بارقه های نشاط در دل بسیای از زنان شهرستان فاروج برای داشتن فضایی مستقل و بدون محدودیت ایجاد شد اما تاکنون در این راستا هیچ اقدامی انجام نشده است.
به گزارش ایرنا، ایجاد نشاط اجتماعی در زمره مواردی است که همیشه مدنظر مسئولان بوده و شاید در این راستا برنامه ساخت بوستان های بانوان به ‌مثابه پاتوق‌هایی برای امور فرهنگی، ورزشی و نشاط اجتماعی از سوی وزارت کشور ارائه شد.
فروردین سال 96 بود که استاندار وقت از ایجاد هشت بوستان بانوان در سطح شهرستان های استان خبر داد و فاروج نیز یکی از همین شهرستان ها بود اما به رغم گذشت بیش از یک سال هنوز بانوان فاروجی چشم انتظارند.
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی در یک نشست خبری که بهمن ماه سال 96 برگزار شده بود از افتتاح سه بوستان بانوان یا مادر و کودک در بجنورد، شیروان و مانه سملقان خبر داد و اظهار داشت: با برنامه‌ریزی انجام‌گرفته تا سه ماه آینده در تمام شهرستان‌های استان یک بوستان مادر و کودک بهره‌برداری می‌شود، اما تاکنون در فاروج عملیاتی نشده است.
هنوز نیز بسیاری از بانوان فاروجی خاطره سالن ورزشی که به نام آنان ساخته شد و آقایان از آن بهره برداری کردند فراموش نکرده اند و شاید همین دغدغه هاست که نسبت به این طرح هم چندان خوشبین نیستند.
پای صحبت‌های بانوان که می‌نشینیم گله‌هایی از نگاه جنسیتی و نپرداختن به جایگاه و نقش بانوان به‌عنوان نیمی از جامعه بیشتر نمایان می‌شود بانوانی که حس خوب ناشی از ورزش در فضای باز به همراه استنشاق هوای تازه، برای آنان آرزو شده است.
یکی از بانوان شهر فاروج با بیان اینکه بانوان این شهر سهمی در فضاهای تفریحی و ورزشی ندارند گفت: هربار که پیاده روی عمومی در شهر برگزار می شود حضور بانوان چندین برابر آقایان است اما ورزش بانوان در این شهر غفلت شده است.
مریم بوستانی افزود: فضاهای ورزشی شهر با اولویت برنامه آقایان زمان بندی می شود و محدودیت های بانوان لحاظ نمی شود.
وی گفت: فعالیت های ورزشی بانوان چندان ساماندهی شده نیست و برنامه ها محدود به دانش آموزان یا فصول خاصی است.
وی افزود: بوستان بانوان می تواند در ایجاد نشاط در این قشر اثر گذار باشد اما از زمان طرح این برنامه با گذشت یک سال به تازگی تنها دیوارهایی قابل مشاهده است که می گویند پشت آن بوستانی برای بانوان ساخته می شود.
وی گفت: این بوستان در پس وعده‌های طولانی‌مدت مسئولان گم‌شده است زیرا که این وعده‌ها تا تحقق راهی بسیار دراز دارند و گویا همچنان قرعه به نامشان نمی‌افتد.
بانوی دیگری گفت: فضاهای تفریحی شهر حداقل استانداردها برای فعالیت های ورزشی و تفریحی بانوان را ندارند.
لیلا منصوری افزود: یکی از وظایف شهرداری، پرداختن به ورزش همگانی و محله‌ای و توجه شایسته به ایجاد امکان تفریحی برای گذراندن اوقات فراغت در محیطی امن و با آرامش است لذا لزوم تدوین برنامه‌ای با اعتبارت لازم در راستای این امر ضروری است.
وی گفت: ساخت بوستان بانوان در بخشی از فضای بوستان عمومی است که البته تنها تفاوت فیزیکی که رخ داده ایجاد دیواری در اطراف آن است.
این شهروند اظهار داشت: بوستان بانوان در هرجایی که بنا شود اگر به گونه ای نباشد که خانم‌ها در آن آزادانه فعالیت کنند و فاقد امکانات و بسترهای لازم برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت باشد جذابیت خود را از دست خواهد داد.
بانوی دانشجوی فاروجی نیز گفت: ایجاد بوستان اختصاصی برای بانوان داخل شهر فاروج با توجه به امکانات بسیار ناچیز فضاهای فرهنگی و تفریحی ضروری است.
هنگامه سرشار افزود: بوستان بانوان باهدف تقویت جسم و تحرک بیشتر بانوان، تفریح در فضایی به‌دور از استرس‌های محیطی، تقویت روحیه شادی و نشاط در زنان به‌ویژه در بین دختران جوان، شادابی در محیطی امن همراه با آرامش خاطر ایجاد می شود که لازمه این قشر است.
وی گفت: با توجه به افزایش تحصیلات بانوان در دهه‌های اخیر، حضور بیشتر زنان و دختران را در عرصه عمومی شهر را شاهدیم که این تغییرات به هر صورت حضور زنان در عرصه‌ها و فضاهای شهری را اجتناب‌ناپذیر و نحو ساماندهی فضاهای شهری را دگرگون می‌سازد بنابراین ایجاد امکانات، فضاها و تغییرهای جدیدی را در سطح جامعه شهری فاروج ایجاب می‌کند تا برنامه‌ریزان به نیازهای آنان توجه و برای گسترش فضاهای فراغتی عمومی مانند ورزشگاه‌ها، فرهنگسراها و مراکز تفریحی مناسب با علایق زنان اقدام کنند.
مریم سبحان، کارشناس ارشد امور اجتماعی نیز معتقد است با توجه به اینکه نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند باید امکانات مخصوص به خود را داشته باشند تا در آنجا حضور یافته و به ورزش، استراحت و کارهای فرهنگی و هنری بپردازند.
وی گفت: بایستی موضوع زنان را به صورت ویژه ای نگاه کرد چرا که زنان در فرآیند حیات اجتماعی به‌ عنوان یکی از محورهای اساسی توسعه و تحول اجتماعی مطرح هستند.

*بوستان بانوان فاروج در چند مرحله به بهره برداری می رسد
شهردار فاروج گفت: اجرایی شدن بوستان بانوان به قوت خود باقی است و بانوان شهر از آن برخودار می شوند.
مجتبی حسین پوران در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: به درازا کشیدن انتخاب شهردار در وقفه افتادن در اجرای این طرح نیز تاثیر گذار بود.
وی با بیان اینکه برای اجرایی شدن این طرح در مرحله نخست دو میلیارد و 400 میلیون اعتبار ریال پیش بینی شده بود افزود: از این میزان با پیگیری های انجام شده یک میلیارد و 300 میلیون ریال تخصیص یافت که بلافاصله عملیات اجرایی طرح آغاز شد.
وی گفت: در تلاش هستیم مرحله اول این طرح در هفته دولت به بهره برداری برسد.
حسین پوران، گستره این بوستان را یک هکتار عنوان کرد و گفت: سعی شده سلیقه های مختلف در این فضا لحاظ شود و در این بوستان، زمین والیبال، بدمنتون، پینگ پنگ، جاده سلامت برای پیاده روی، دوچرخه سواری، ست ورزشی طراحی شده است.
وی اظهار داشت: دیوار کشی بوستان به پایان رسیده است و برای طراحی داخل پارک هم مشاوری به کار گرفته شده است تا به شکل مناسبی فضا آماده سازی شود.
شهردار فاروج یادآورشد: با توجه به مساحت زیاد این فضا، طرح های جدید و مورد تقاضای بانوان هم امکان راه اندازی دارد و می توان به تناسب نیازها طرح های جدیدی نیز ایجاد کرد.
شهر فاروج سه بوستان عمومی دارد.
شهرستان فاروج 50 هزار نفر جمعیت دارد.
7187/ /3007/6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.