محمد نقی کاظمیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سهمیه کشت این گیاه در سطح کشتزارهای این استان 20 هکتار است که امیدوار هستیم با آموزش کشاورزان به 100 هکتار افزایش یابد.
وی افزود: این محصول پارسال به صورت آزمایشی در سطح یک هکتار در اسفراین کشت شد که میانگین برداشت آن 2.5 تن در هکتار بوده، امسال در این شهرستان در سطح 15هکتار و در مانه و سملقان در سطح دو هکتار کشت شده است.
وی اظهار داشت: گیاه کینوا به عنوان یک محصول کم آب طلب است که شرایط آب و هوایی چهار تا 40 درجه سانتی گراد را تحمل می کند و بهترین زمان کشت آن در استان خراسان شمالی 15 مردادماه و برداشت آن نیز اواسط آبان ماه است.
مهندس کاظمیان با بیان اینکه قیمت کینوا سه تا چهار برابر قیمت گندم است افزود: هر یک کیلوگرم کینوا 50 هزار ریال به صورت خرید تضمینی از کشاورزان توسط شرکتی در خراسان رضوی خریداری می شود.
وی با بیان اینکه در سال های اخیر با پدیده خشکسالی مواجه هستیم اظهار داشت: برنج 33 هزار متر مربع آب مصرف می کند این در حالی است که گیاه کینوا 5 هزار متر مربع آب مصرفی آن است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی گفت: هم اکنون شهرستان های اسفراین، گرمه و جاجرم با کمبود منابع آبی مواجه هستند که به کشاورزان توصیه می شود که گیاهان کم آب طلب از جمله کینوا در مزارع خود کشت کنند.
گیاه کینوا گیاهی از خانواده تاج خروس است که به عنوان گیاه دارویی و دانه روغنی استفاده می شود، این گیاه قدمتی پنج هزار ساله دارد و بسیار خوش هضم تر از دانه های چون برنج است، کینوا منبع غنی پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین ب2 و آهن است، این گیاه از سال 1388 وارد ایران شده و تاکنون در استان های ایرانشهر، اهواز، گرگان، آمل، و به تازگی در خراسان شمالی کشت شده است و در شرایط کم آبی مقاوم و با کشت برنج رقابت می کند.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزاز است و بیش از 42 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.
امسال 48 درصد از زمین های آبی باغی و زراعی استان خراسان شمالی با تنش آبی رو به رو است.
7183/3007/ 6042/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.