از مسیر روستای 'سیاهدشت' که بگذرید حتما این تصاویر را بیشتر می بینید، زنان و کودکان روستا مکرر در حال جا به جایی دبه های آب هستند.
کمی آنطرف تر، در روستای کرد نشین 'گزکوه' هم این روزها نقش خیابان ها، همین تصاویر است، و بسیار دور تر در روستای سرسبز و زیبای باش محله هم این روزها زیاد دبه های آب دست به دست می شوند تا کمی از عطش گرمای روزهای کشدار تابستان را کم کند.
وکافی است کمی سربچرخانیم تا این تصاویر زحمت آور را در روستاهای مختلف ببینیم.
اما رنج آور تر از همه این تصاویر آنجاست که دست متخلفان به حوزه کیمیایی آب هم باز شده و با انشعابات غیرمجاز مردمی را از برخورداری آب محروم می کند کار در بعضی روستاها به جایی می رسد که استفاده از انشعابات غیر مجاز در حدی است که مردم دچار قطع آب می شوند.
یکی از اهالی روستای اسفجیر گفت: در مقطعی آب روستای اسفجیر کامل قطع شد.
علی حکیم زاده افزود: با پیگیری های آب و فاضلاب روستایی و قطع 15 انشعاب غیر مجاز که باغ های متخلفان را آبیاری می کرد مردم از بی آبی رهایی یافتند.
یکی از اهالی روستای باش محله هم گفت: مشترکان پر مصرف و انشعابات غیر مجاز مردم را به زحمت انداخته و تامین نیاز آبی خانواده ها سخت شده است.
مسعود رهنما افزود: با توجه به کاهش دبی آب چاه ها، همه باید در عبور از این شرایط همت داشته باشند ونه اینکه خود بر حاد شدن اوضاع دامن بزنند.
یکی از اهالی روستای خرق هم گفت: حفاری چشمه (اوغلان قز) از سوی بعضی مالکان در آبرسانی به اهالی وقفه ایجاد کرده بود.
سید علی منصوریان افزود: به همت متولیان این روند پیگیری و بعد از یک هفته آب به شبکه اتصال یافت اما مردم بسیار به زحمت افتادند.
رئیس شبکه آب و فاضلاب روستایی شهرستان فاروج گفت: کم آبی مشکلی است که همه شهر ها و روستاهای استان امسال آن را بیشتر احساس کردند و این مسئله محدود به شهرستان فاروج نیست.
حسین حارث آبادی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در روستاهای ریزه، گزکوه، ممیرفضل الله، سیاهشت، ترنیک، آق چشمه، پیرعلی و ... مدیریت بیشتری نیاز بود و روزانه 11 سرویس آب با تانکر به روستاهایی که شرایط حاد تری داشته اند اعزام می شد.
وی با اشاره به پایین آمدن دبی آب در بسیاری از چاههای آب شرب بیان داشت: مثلا دبی آب چاه روستای جعفرآباد در سال 85، 45 لیتر در ثانیه بود که امسال به 2 لیتر رسیده است.
وی گفت: 10 درصد کنتور های مشترکان هم خراب است و یک هزار کنتور از بین 10 هزار کنتور باید تعویض شود که خود این مسئله بر مشکلات حوزه آب افزوده است.

*انشعابات غیر مجاز برمشکلات کم آبی دامن زده است
وی با اشاره به اینکه از ابتدای خردادماه با تمام توان و قدرت و حمایت های دستگاه های مرتبط بویژه دستگاه قضایی ونیروی انتظامی برای برخورد با متخلفان پر مصرف و انشعابات غیر مجاز وارد میدان شده ایم بیان داشت: تا کنون بیش از 300 مورد از آنان شناسایی و انشعاب قطع ومراحل قانونی طی شده است.
حارث آبادی به استقرار و بازکردن پلمپ دستگاه حفاری روستای گزکوه از سوی کارشناس آب منطقه ای و شروع بکار دستگاه حفاری با حمایتهای مالی یک خیر شهرستان اشاره کرد و گفت: بخشی از مشکلات اهالی این روستاها هم با این روند برطرف شد.
وی به قطع 20 انشعاب غیر مجاز و پر مصرف در روستای باش محله هم اشاره کرد و افزود: با این اقدام مشکل کمبود آب روستا با برخورد با متخلفان حل شد.
وی گفت: 35 مورد دیگر از متخلفان این روستا شناسایی و در روزهای آتی برخورد قانونی با آنها صورت می گیرد.
فرماندار فاروج با بیان اینکه که باید با کم آبی سازگار شویم گفت: این سازگاری به مفهوم رها کردن سایر حوزه های موثر در توزیع مناسب آب نیست و پیگیری و برخورد با انشعابات غیر مجاز در دردستور کار است.
هادی رجائی نیا افزود: در حوه آب شرب روستایی با بحران های زیادی مواجه بودیم که برای بهبود شرایط 40 میلیارد ریال پیش بینی شده است.
وی با اشاره به کاهش 8درصدی بارندگی ها در شهرستان نسبت به سال گذشته و 36 درصدی نسبت دوره 10ساله افزود: 25 ونیم درصد باید کاهش برداشت از منابع آبی دردشت قوچان- فاروج و شیروان داشته باشیم.
از مجموع 72 روستای بالای 20 خانوار شهرستان 60 روستا زیر پوشش خدمات آب و فاضلاب روستایی است، جمعیت روستاهای تحت پوشش این دستگاه شهرستان فاروج تا پایان سال 96، 9 هزارو 804 خانوار با 30 هزارو 498 نفر جمعیت در 60 روستا بوده که پیش بینی می شود این ارقام تا پایان سال 97 به 10هزارو 45 خانوار با جمعیت 31 هزارو 250 نفر در 68 روستا برسد.
7187 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.