علی مبارکی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا و با بیان اینکه 50 درصد باشگاه ها تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید، اظهار داشت: با بهره برداری از این باشگاه ها زمینه مساعدی برای رشد صنعت اسب ایجاد می شود و همچنین محل هایی برای خرید و فروش اسب و انجام ورزش خواهد بود.
وی گفت: هم اکنون افرادی که در خراسان شمالی در زمینه آموزش اسب سواری فعالیت دارند بدون مجوز و بدون مدرک هستند.
وی اظهار داشت: در مردادماه امسال اولین آزمون مهارت مربیگری در استان برگزار می شود تا این ورزش به صورت آکادمیک و حرفه ای برگزار شود.
مبارکی با اشاره به آزمون مهارت مربیگری در این استان افزود: همچنین در کنار آن رشته های ورزشی پرش، استقامت، هنرهای رزمی و غیره انجام خواهد شد، با توجه به اینکه این استان پیست استاندارد ندارد باید به سمت اینگونه ورزش ها برویم و از توانمندی باشگاه ها استفاده کنیم.
رییس هیات سوارکاری خراسان شمالی گفت: هم اکنون ساخت پیست باغلق مدنظر است، در این مکان که مرکز تولید اسب است تاکنون هزینه هایی انجام شده است.
مبارکی با اشاره به جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن افزود: قرار بود برای این جشنواره یک میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار تخصیص داده شود که هنوز مبلغی پرداخت نشده و امیدواریم با پرداخت آن بتوانیم جوایز این مسابقات را تامین کنیم.
استان خراسان شمالی به عنوان یکی از اصلی ترین ذخیره گاه های ژنتیکی اسب اصیل ترکمن در کشور شناخته شده اما این ظرفیت مهم برای توسعه پایدار این خطه مورد غفلت قرار گرفته است.
بهره وری ملی از این ذخیره ارزشمند با هدف توسعه و حفاظت از آن و نیز فعال کردن قابلیت های موجود در زمینه صنعت اسب از جمله ایجاد اشتغال مولد و پایدار، صادرات غیر نفتی، ارزآوری برای کشور، محرومیت زدایی و گسترش اکوتوریسم تخصصی اسب ایرانی و نیز توسعه ورزش مفرح و نشاط آور سوارکاری می تواند حائز اهمیت باشد.
قوم ترکمن و دیگر اقوام خراسان شمالی از قدیم الایام به واسطه خاستگاه فرهنگی، علاقه ذاتی و دلبستگی درونی به پرورش اسب اشتغال داشته اند و به خصوص در مراسم و مناسبت های فرهنگی به برگزاری مسابقات سوارکاری همت می گماشته اند.
در استان خراسان شمالی 3 هزار راس اسب وجود دارد که یک هزار راس آن اسب اصیل ترکمن است.
7186/3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.