به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی پنجشنبه در دیدار مدیران عامل شرکت های تابعه وزارت نیرو در بخش آب با وی اظهار داشت: یکی از مقوله های مهم در دنیای امروز جنگ آب است، و علاج این موضوع صرفه جویی است.
وی با بیان اینکه صرفه جویی آب در کشاورزی و در سایر زمینه ها وظیفه همه ارگان ها و سازمان ها است افزود: پیشنهاد مقام معظم رهبری در سفر به استان در این زمینه، مدیریت جمعی، یکپارچگی و تعاون و همکاری بوده است و باید محصولاتی کشت شوند که آب کمتری نیاز داشته باشد.
امام جمعه بجنورد تاکید کرد: دیگر زمان آبیاری زمین های کشاورزی به شیوه غرقابی گذشته است و باید با به سمت مدرنیزه کردن کشاورزی رفت و با روش های قطره ای و کشت محصولات کم آب طلب این وضعیت بحرانی را مدیریت کنیم.
وی تصریح کرد: باید شرایط را مدیریت و راهکارها را جست وجو کنیم تا با مصرف کمتر آب، محصولات مطلوبی داشته باشیم و نگذاریم به اقتصاد استان آسیب وارد شود.
امام جمعه بجنور با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) با مضمون اینکه، هرجا در زندگی مردم سختی بیشتر شود، اخلاق مردم تندتر می شود کم حوصله و بی صبر می شوند، از مدیران خواست با مدیریت درست از این پیچ تاریخی و جغرافیایی به سلامت عبور کنند.

*خشکسالی شرایط سختی ایجاد کرده است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز با اشاره به مراحل متعدد خشکسالی گفت: پس از خشکسالی هواشناسی، آب شناسی و خشکسالی کشاورزی، شرایط سخت تری از خشکسالی ها دامنگیر جامعه می شود و اکنون در این مرحله قرار داریم.
سید ابراهیم علوی افزود: میزان بارش های مفید و موثر از جمله بارش های برف در سال های اخیر در این استان در مقایسه با سالهای قبل تا 80 درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه، روحانیان به ویژه ائمه جمعه و جماعات می توانند نقش بسیار موثری در جلب افکار عمومی برای سازگاری با کم آبی داشته باشند، مناسبت هفته اول تیرماه با عنوان هفته ترویج مصرف بهینه آب را یادآور شد و خواستار همکاری آنها با مسئولان دستگاههای اجرایی برای هماهنگی بیشتر افکار عمومی شد.
رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی نیز گفت: اکنون 14 شهر از 22 شهر استان دچار تنش آبی است که اقدامات زیادی توسط این شرکت برای عبور از این شرایط در دست اقدام است.
غلامحسین ساقی، یک اقدام ویژه را اجرای طرح ممیزی مصرف آب ساختمان های اداری عنوان کرد و افزود: به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب این طرح از صدا و سیما شروع شد که با تکمیل چک لیست هایی که توسط این شرکت تهیه شده نقاط ضعف و بهبود دستگاه های اجرایی در خصوص وضعیت مصرف آب در اداره را ارزیابی کرده و سپس رهنمودهای لازم به ادارات جهت بهینه نمودن مصرف آب ارائه خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی نیز گفت: یکی از مشکلات تامین آب در روستاهای ما، حفر چاه های کشاورزی در جوار چاه های این شرکت است.
حمید روشن روان تصریح کرد: برخی از کشاورزان با شناسایی موقعیت های چاه های حفر و تجهیز شده این شرکت، اقدام به حفر چاه می کنند و ما را در تامین آب مورد نیاز روستاییان با مشکل روبه رو می کنند، برخی از این چاه ها عمیق تر از چاه های ما است و منابع ما را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی گفت: اولویت در استفاده از منابع آبی، تامین آب آشامیدنی است و در این باره رایزنی هایی با شرکت آب منطقه ای نسبت به شناسایی و مسدود کردن چاه های غیرمجاز انجام شده است.
هفته نخست تیرماه به عنوان هفته صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده است.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.