به گزارش ایرنا تقی رستم وندی روز جمعه در ستاد فرهنگی، اجتماعی و مدیریت و ساماندهی آسیب های اجتماعی خراسان شمالی میانگین مصرف مواد مخدر در بین قشر کارگر در سطح کشور را 22.3 درصد اعلام کرد.
وی با بیان اینکه نرخ شیوع اعتیاد در خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشوری است افزود: میانگین کشوری در این خصوص 5.4 درصد و استان 7.1درصد است.
وی اظهار داشت: همچنین نرخ شیوع اعتیاد در بین دانشجویان در این استان نیز بیش از میانگین کشور است، این نرخ در خراسان شمالی 6.6 اما میانگین کشور در این زمینه 5.6 درصد است.
معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: همچنین این استان در شاخص ضرب و جرح و خشونت دو برابر میانگین کشور است، 40 درصد موضوعات فردی، 12 درصد خانوادگی، 18 درصد ناموسی و مابقی نیز به علت گفتاری و تحریکی است.
رستم وندی همچنین به فقر و محرومیت استان خراسان شمالی نیز اشاره ای کرد و افزود: احساس محرومیت، تبعیض و ضعف در فرهنگ شهر نشینی درگیری به همراه دارد.
وی با بیان اینکه آشنا نبودن به حقوق شهرندی، تغییر اقلیم، خشکسالی، تنش آبی نیز درگیری و نزاع ایجاد خواهد کرد افزود: هم اکنون دسترسی به منابع آبی کم شده است که این امر نیز خود موجب مشکلاتی از جمله ضرب و جرح می شود.
معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با بیان اینکه هم اکنون در این استان بازمانده از تحصیل نیز وجود دارد افزود: متاسفانه برخی از کودکان از چرخه آموزش جا می مانند و تبدیل به قشر آسیب پذیر خواهند شد، حتی هم اکنون مراکز شبانه روزی این استان با ضعف اعتباری برای تامین غذا مواجه است.
وی یکی دیگر از مشکلات این استان در حوزه دانشجویی را نبود خوابگاه عنوان کرد و گفت: متاسفانه برخی از دانشجویان مراکز آموزش عالی این استان نیز در مسکن های نامساعد تحصیل می کنند که این امر زمینه برای گسترش آسیب ها خواهد شد.
وی بر کمک و مشارکت خیران برای ساخت خوابگاه دانشجویی نیز تاکید کرد و افزود: دانشگاه و دستگاه های فرهنگی در این خصوص جدی وارد عمل شوند.
معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور بر گسترش فضاهای فرهنگی، تفریحی و ورزشی در این استان تاکید کرد و گفت: اساتید و نخبه ها نیز برای رفع چالش آسیب های اجتماعی وارد کار شوند.
استان خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد، هم اکنون به نوعی 40 تا 50 درصد از زندانیان این استان از محل مواد مخدر هستند، 7.8 درصد از جمعیت 15 تا 64 این استان که شامل 70 هزار نفر است، معتاد هستند.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.