محمد نقی کاظمیان پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: یکی از مشکلات چغندرکاران، انجام کشت نشا با دست بود که هزینه های زیادی را در بر داشت ولی با خرید این دستگاه بسیاری از مشکلات این بخش مرتفع خواهد شد.
وی با بیان اینکه سازنده این دستگاه یک فرد ایرانی است گفت: دستگاه نشاکار با 400 میلیون ریال اعتبار توسط بخش خصوصی خریداری شده که 50 درصد آن از محل یارانه ها بوده است و کارکرد روزانه این دستگاه، 1.5 هکتار کشت است.
کاظمیان با اشاره به اینکه سطح خزانه چغندرقند نشایی، 2.5 هکتار است افزود: این محصول در هر هکتار 20 برابر حالت طبیعی به صورت متراکم کشت شده است که امسال در سطح 75 هکتار انتقال نشا خواهیم داشت.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با توجه به کمبود منابع آبی و کاهش 40 درصدی مصرف آب با استفاده از کشت نشایی گفت: میانگین تولید عملکرد چغندرقند نشایی 75 تن در هکتار است که هم اکنون 45 درصد سطوح کشت شده این محصول با سیستم آبیاری تحت فشار انجام می شود.
کاظمیان با بیان اینکه سال گذشته این محصول در سطح 20 هکتار کشت شد که از این سطح هزار و 500 تن محصول برداشت شد افزود: امسال 75 هکتار چغندر قند نشایی در خراسان شمالی کشت شده که پیش بینی تولید از این میزان سطح 5 هزار و 625 تن خواهد بود.
به گفته وی امسال 2 هزار و 600 هکتار چغندر قند بهاره در خراسان شمالی کشت شده است که کشت آن در اردیبهشت ماه و برداشت آن از نیز در مهر تا آخر آذرماه انجام می شود.
به گزارش ایرنا پارسال دو هزار و 650 هکتار از کشتزارهای این استان زیر کشت چغندر قند بهاره رفته بود.
کارخانه قند شیروان یکی از قدیمی ترین واحدهای تبدیلی در خطه شمال شرق کشور است که ظرفیت اسمی تبدیل این واحد مصرف چهار هزار تن چغندر قند در شبانه روز است.
این کارخانه در 15 کیلومتری جاده شیروان بجنورد قرار دارد.
7186/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.