توسعه روستا و 'روستا محوری' به عنوان یکی از مهم ترین محورهای رشد منطقه ای محسوب می شود اما، این ظرفیت در استان 28 هزار کیلومتر مربعی با اقلیم های متفاوت خراسان شمالی که ظرفیت بالایی برای توسعه گردشگری دارد،کمتر شناخته شده است.
به گزارش ایرنا بررسی‌ها نشان می‌دهد که سلیقه گردشگران به سمت‌ و سوی بوم گردی متمایل شده و بیش از سایر جاذبه‌ها مورد استقبال است اما به عقیده کارشناسان حوزه گردشگری تاکنون از این ظرفیت و پتانسل خدادادی استفاده بهینه ای در استان نشده است.
هم اکنون هشت روستا در شهرستان های خراسان شمالی انتخاب شده که دارای شرایط برخوردار از طرح زیست بوم هستند؛ این روستاها شامل داشلی قلعه در راز و جرگلان، پیربز در بجنورد، ارناوه در مانه و سملقان، سرانی در شیروان، چهل دختران در اسفراین، بیدک در گرمه، دربند در جاجرم و خبوشان در فاروج است.
امروز بسیاری از مردم خواستار حضور در اقلیم های بکر و محیط زیست پاک هستند لذا با توسعه فعالیت های اقتصادی و گردشگری در مناطق روستایی، می توان بسیاری از گردشگران را به این مناطق جذب کرد.
روستاهای بوم‌گردی در محیط‌ های طبیعی و با رعایت ضوابط زیست‌محیطی، همچنین سازگار با معماری و سیمای طبیعی منطقه ساخته می‌شوند تا علاوه بر تعامل با جامعه محلی، زمینه حضور و اقامت طبیعت‌گران را با کیفیتی قابل قبول و تعریف شده در محیط‌ های طبیعی فراهم کند.
با توجه به طبیعت منحصر به فرد روستاهای استان خراسان شمالی می توان در این زمینه برنامه ریزی مناسب داشت زیرا که برخی از روستاهای استان دارای ارزش‌ های معماری، تاریخی و فرهنگی هستند که توسعه اقامتگاه‌ های بوم‌ گردی برای استقرار گردشگران از اهمیت بالایی برخوردار است.
از سویی روستای سبز جزئی از روستاهای زیست بوم است و از اهداف روستاهای زیست بوم این است که هیچ فرد بیکاری در روستاها وجود نداشته باشد.
یک کارشناس در حوزه گردشگری و فرهنگی خراسان شمالی به استقبال گردشگران خارجی از جاذبه‌های بومی محلی استان اشاره ای کرد و گفت: به دلیل علاقه‌مندی گردشگران توسعه بوم گردی مورد تأکید است و اگر طرح‌هایی در این خصوص ارائه ‌شود مورد حمایت قرار می گیرد.
مرتضی ضرابی اظهار کرد: روستاهای هدف گردشگری خراسان شمالی توانسته اند به عنوان یکی از نمونه‌های موفق بوم گردی مورد توجه گردشگران قرار گیرند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی نیز بر نقش روستاهای گردشگری در توسعه اقتصاد پایدار تاکید کرد و گفت: اجرای طرح زیست بوم باعث رشد اقتصادی روستاهای استان می شود.
محمد صمدی با بیان اینکه اجرای طرح زیست بوم در روستاها در ارتقای ساختار های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش تاثیرگذار دارد، اظهار کرد: توسعه پایدار صنعت گردشگری در روستاهای زیست بوم و گردشگری می تواند در حفظ منابع طبیعی و اشتغال زایی موثر باشد و بخش خصوصی نیز در این مهم نقش اساسی دارد.
وی گفت: تقویت زیرساخت های گردشگری در روستاهای هدف گردشگری و زیست بوم در زمینه های ایجاد خانه های بوم گردی، گردشگری و اقامتی و... یک ضرورت است و بخش خصوصی می تواند موتور محرک آن باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از شناسایی هشت روستای دارای شرایط برخوردار از طرح زیست بوم در استان خبر داد.
سید اصغر مطهری با بیان اینکه در این طرح به دنبال توسعه پایدار در روستاهای زیست بوم هستیم گفت: اعتبار تخصیصی برای این منظور 6میلیارد ریال بوده که این میزان بودجه تخصیصی بسیار کم است.
وی بر لزوم فراهم سازی زیرساخت های توسعه ای استان برای ایجاد روستاهای زیست بوم و روستاهای سبز تاکید کرد.
مطهری در خصوص طرح حمایت از مناطق زیست بوم خراسان شمالی، اظهار کرد: سند آمایش محور توسعه استان را به دنبال دارد بنابراین امیدواریم استان براساس این سند که محور آن کشاورزی و گردشگری است حرکت کند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: سند آمایش استان در حال بازنگری است و امیدواریم در اصلاح و بازنگری به کمبود منابع آبی و حفظ ظرفیت های طبیعی و به گردشگری طبیعی یا طبیعت گردی توجه بیشتری شود.
مطهری افزود: این درحالی است که کشاورزی و گردشگری در خراسان شمالی در اولویت است که این نیازمند توجه بیشتر متولیان امر و برنامه ریزی مشخص است.
وی بر لزوم فراهم سازی زیرساخت های توسعه ای استان برای ایجاد روستاهای زیست بوم و روستاهای سبز تاکید کرد و گفت: اگر این کمیسیون بتواند به روند فراهم سازی زیرساخت های توسعه ای کمک کند می تواند نقش تاثیرگذاری برای توسعه بخشی از روستاهای مسیر گردشگری استان داشته باشد.
وی در تعریف روستای سبز افزود: روستای سبز روستایی است که بتواند در آن معیشت های پایدار برای خانوار ها ایجاد کند.
مطهری به حداقل رساندن تخریب منابع طبیعی محدوده روستاها، استفاده از معیشت های جایگزین برای برخی فعالیت های مخرب روستا، استفاده از برخی زیرساخت ها مانند مدیریت فاضلاب و پسماند، استفاده از انرژی های نو در روستاها را از جمله مواردی اعلام کرد که که باید در نهادینه سازی روستاهای زیست بوم رعایت شود.
سرپرست معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: در راستای گسترش فرهنگ گردشگری و بوم گردی 15 پرونده بوم گردی در این استان مورد بررسی قرار گرفته است.
هادی سعادت طلب با بیان اینکه برای 30 پرونده بوم گردی موافقت اولیه صادر شده است اظهار کرد: از این تعداد 15پرونده ساخت به کمیته مربوطه ارجاع و با 15 پرونده تبدیل بنا به علت مغایرت با معماری بومی مخالفت شده است.
وی اظهار کرد: هم اکنون تعداد 21 اقامتگاه بوم گردی به صورت تبدیل بنا به اقامتگاه بومگردی در حال فعالیت وجود دارد.
وی با رد این تفکر که فعالیت در بوم گردی باید منحصر به بحث اقامت باشد، گفت: در خانه‌های روستایی دارای مجوز بوم گردی باید صاحب خانه ساکن باشد تا هم غذای محلی طبخ شود و هم گردشگر سبک زندگی روستایی را مشاهده کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: برای توسعه اقامتگاه های بوم گردی باید رسیدگی به تقاضاها تسریع و راهنمایی های لازم به متقاضیان برای فراهم کردن شرایط مورد نیاز ارائه شود و همچنین برای اخذ تسهیلات کم بهره به آنان به صندوق کارآفرینی و امید معرفی شوند.
محمد سویدانلویی اظهار کرد: هم اکنون 100 تقاضا در راستای فعالیت بوم گردی در این استان داریم که امیدوار هستیم با اختصاص تسهیلات صندوق کارآفرینی امید این مهم در استان محقق شود.
یک کارشناس مسئول اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی آموزش افراد فعال در این حوزه را یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین فاکتورها برای ورود به بخش اقامتگاه‌های بوم‌گردی دانست.
مینا هاشمی مرغزار افزود: از آنجا که ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی بیشتر در مناطق روستایی و تاریخی صورت می‌گیرد و به‌دلیل اینکه زندگی در این مناطق بیشتر به‌صورت سنتی است و مردم نیز نسبت به فرهنگ و ارزش‌های خود حساس‌تر هستند، نیاز است سرمایه‌گذاران در این مناطق در رابطه با این مسائل آموزش ببینند.
استان خراسان شمالی با داشتن یکهزار و 200 اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و هرساله پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) عبوری است.
7186/3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.