جواد نوروزی دوشنه شب در گفت وگو باخبرنگار ایرنا اظهار کرد: تمام اقدامات لازم برای اسکان، پذیرایی، امنیت و ترافیک برای حضور ورزشکاران، مربیان و میهمانان و گردشگران شرکت کننده در این مسابقات ملی در گود چشمه زینل خان اسفراین آماده شده است.
وی افزود: به همین منظور پلیس راه استان محدودیت های ترافیکی برای وسایل سنگین باربری در محور بجنورد -اسفراین اعمال می کند.
فرماندار اسفراین گفت: تلاش شده تا این رقابت ها باشکوه ترازسال های گذشته با نظم و امنیت بهتر برگزار شود.
وی گفت: محمدرضا صالحی استاندار خراسان شمالی ، محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی، رئیس فدراسیون جودوی کشور از میهمان ویژه آیین مسابقات کشتی با چوخه 14فروردین دراسفراین هستند و به احتمال زیاد 'علی اصغر مونسان' رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز فردا به جمع میهمانان ویژه این مسابقات خواهد پیوست.
رئیس اداره ورزش و جوانان اسفراین هم در گفت و گو با خبرنگار اظهار کرد: آیین رقابت های ملی کشتی با چوخه 14فرودین ماه، ساعت 8 صبح در 5 وزن 66،74 ،84 ،96، به اضافه 96 کیلوگرم آغاز می شود.
مهدی بهمنیار افزود: این رقابت ها ازشبکه های ورزش و شبکه استانی خراسان شمالی 'اترک' به صورت زنده با گزارشگری 'هادی عامل' پخش می شود.
وی گفت: به نفرات اول تا سوم هروزن به ترتیب50 ،40 و 30میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می شود و علاوه براین میراث فرهنگی شهرستان اسفراین به نفرات برتراین مسابقات یک گلیم سفره کردی نفیس به ارزش 10میلیون ریال اهدا می کند .
آیین بزرگترین مسابقات ملی کشتی باچوخه کشور همه ساله 14 فروردین در شهرستان اسفراین استان خراسان شمالی طبق سنتی دیرین و کهن با حضور نام آوران این عرصه از سراسر کشور برگزار می شود.
این رویداد بزرگ ورزشی که ازآن به عنوان بزرگترین رویداد گردشگری تک مکانی و تک زمانی ورزش کشورنیز یاد می شود، بیش از 70 هزار تماشگر مشتاق در گود چشمه زینل خان اسفراین از نزدیک تماشا می کنند.
چوخه واژه ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم الایام در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.
مسابقات مزبور با نواخته شدن دهل و سرنا همراه است که در ذهن بیننده تداعی کننده رشادتها و دلاوریهای پهلوانان و نام آوران تاریخ ایران است.
کشتی گیران چوخه قبل از آغاز مسابقه وضو گرفته و با روحیه ای معنوی پا به میدان گذاشته و پس از روبوسی با حریف با دستور داور مسابقه که معمولا از پیشکسوتان کشتی با چوخه است، کشتی را آغاز می کنند.
کشتی با چوخه سنتی را به نوعی می توان مادر تمام کشتی های آزاد، فرنگی، جودو و کوراش دانست زیرا که اکثر فنون آن شبیه آنها است و بتدریج به کشتی های دیگر نیز رسوخ پیدا کرده است.
شهرستان 120 هزار نفری اسفراین در 60 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قراردارد.
7189/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.