به گزارش خبرنگار ایرنا، استقبال از بهار و جشن های نوروزی در تاریخ کهن ایرانیان، پیروان هر مذهب و قومیتی را به هم پیوند می داد و چهارشنبه سوری یکی از آیین های کهن ایرانی است.
اما سالهاست که این رسوم زیبای ایرانی جای خود را با آتش بازی های خطرناک و صدای مهیب انفجار مواد محترقه عوض کرده است.
چهارشنبه سوری از گذشته دیرین در بین ایرانیان با آداب خاصی همچون ،مراسم کوزه شکنی، بوته افروزی، فال گوش نشینی،آش چهارشنبه سوری، قاشق زنی و تقسیم آجیل چهارشنبه سوری همراه بوده است.
ایرانیان هر سال آخرین چهارشنبه سال خورشیدی را با بر افروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز باستانی می روند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران افزود: چهارشنبه سوری برگرفته از آیین های کهن ایرانیان است که با شکل های مختلف در میان بازماندگان اقوام آریایی رواج دارد.
هومن عنائی گفت: مردم در این روز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان مراسمی را برگزار می کنند که ریشه اش به قرن ها پیش باز می گردد.
وی تصریح کرد: متاسفانه جوانان برداشت درستی از چهارشنبه سوری ندارند و باعث آسیب رساندن به خود و دیگران می شوند.
فرمانده نیرو انتظامی گچساران نیز در این باره گفت:با افرادی که در چهارشنبه آخر سال نظم و امنیت عمومی را بهم بزنند برخورد جدی می شود.
سرهنگ سید محمد موسوی افزود: مخالف فرهنگ ها، آداب و رسوم نیستیم اما بزرگترها باید در کنار کوچکترها باشند تا از اتفافات ناگوار جلوگیری شود.
وی اظهار داشت: تامین نظم و امنیت در مکان های عمومی، آموزش های لازم از طریق مدارس به دانش آموزان و همچنین درج پیام های آموزشی و هشدارهای پلیسی در مکان های عمومی بویژه عرضه سوخت، معبرها و بوستان های سطح شهر از تمهیدات پلیس برای چهارشنبه آخر سال است.
موسوی گفت: با افرادی که بخواهند از طریق راه بندان و صداهای ناهنجار و غیره نظم و امنیت عمومی را برهم بزنند برخورد می شود.
موسوی با اشاره به اینکه پلیس از ماههای قبل برخورد با وارد کنندگان و توزیع کنندگان وسایل محترقه خطرناک را تشدید کرده است، اضافه کرد: در بازدید از مغازه ها و اماکن این شهرستان تاکنون، 14هزار مورد انواع مواد محترقه کشف شد.
مسئول آتش نشانی شهرداری گچساران نیز در این باره گفت: مراسم چهارشنبه آخر سال در بین مردم ایران آداب و رسوم خاصی دارد که دور هم بودن مهمترین آداب این شب می باشد که متاسفانه این مهم دستخوش تغییرات شده و از موضوع اصلی خود خارج شده است.
کامپیز افشین پور افزود: در سال گذشته مراسم و آیین چهارشنبه سوری که سنت دیرنیه ایرانیان است در اطراف جاده ˈچم شیرˈ و ˈسراب ننیزˈ و ˈگناوه لریˈ برگزار شد که خوشبختانه با خسارات جانی و مالی همراه نبود.
وی ابراز کرد: در آیین چهارشنبه سوری سال گذشته ، 15 فقره آتش سوزی در سطح شهر دوگنبدان رخ داد که خوشبختانه خسارت جانی در بر نداشته است.
افشین پور با بیان اینکه چهارشنبه سوری تنها به آتش و ترقه بازی منحصر شده است، گفت: در این شب نه تنها استفاده کنندگان این مواد خطرناک بلکه اطرافیان نیز از آن رنج می برند.
2082/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.