به گزارش ایرنا حسن نامجو پنجشنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا شمار اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی این استان را دو هزار و 500 نفر عنوان و بیان کرد: اعضای زیر مجموعه این سازمان در 20 رشته حوزه های زراعت، باغداری، دامپروری، منابع طبیعی، جنگل داری، محیط زیست و سایر در 177 شرکت فعال هستند.
وی افزود: از مجموع این اعضا کارت یک هزار و 100 نفر تمدید شده و مابقی نیز تاکنون مقدور نشده است.
نامجو گفت: برخی از مسئولان جلوی اشتغال در این حوزه را می گیرند از آنان همکاری و مشارکت در این بحث را می خواهیم.
وی بر آموزش و مهارت دانش آموخته های بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: این امر یکی از اولویت های سازمان نظام مهندسی کشور است که در این راستا باید تلاش کنیم تا برای دانش آموخته های بخش کشاورزی اشتغال ایجاد کنیم.
وی اظهار کرد: در سال 96، هفت هزار و 688 نفر روز دانش آموخته های بخش کشاورزی در زمینه های مختلف آموزش دیدند.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: در سال جاری تعداد زیادی پروانه برای ایجاد گلخانه، پرورش قارچ، دامپروری و مجوز های محیط زیستی و سایر صادر شده است.
وی با بیان اینکه کشاورزی این استان از کمبود دانش فنی رنج می برد افزود: باید ساز و کارهای قانونی فراهم شود تا نیروهای دانش آموخته در بخش کشاورزی به کار گیری شوند تا دانش فنی در این حوزه ایجاد شود و به بستر تولید کمک کند.
هم اکنون 2 هزار و 500 دانش آموخته در رشته های مرتبط با بخش کشاورزی عضو سازمان نظام مهندسی این استان هستند که به کشاورزان مشاوره های فنی و خدماتی ارائه می دهند.
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی 70 درصد دانش آموخته های بخش کشاورزی و منابع طبیعی در این استان بیکار هستند.
همچنین 700 نفر هم در رشته های مرتبط با منابع طبیعی در این استان وجود دارد که از این تعداد نیز 70 درصد جویای کار هستند.
تنها 6 درصد از فعالان بخش کشاورزی دارای سواد علمی هستند که از این تعداد تنها یک درصد تحصیلات آنان تخصصی و مرتبط با بخش کشاورزی است.
بخش عمده ای از کشاورزان و دامداران کم سواد هستند که برای بحث های علمی و فنی نیازمند مشاوره هستند.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزاز است که 82 هزار بهره بردار در این بخش مشغول به فعالیت هستند.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.