به گزارش ایرنا سیدعلی مرتضوی روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهارکرد: با انجام این مهم، 92 درصد از روستاهای استان از نعمت اینترنت بهره مند خواهند شد.
وی با بیان اینکه ظرفیت پهنای باند در خراسان شمالی در چهار سال اخیر از سه گیگ به چهل گیگ افزایش یافته و رشد 13 برابری داشته است اضافه کرد: در بخش زیرساختی در زمینه های مختلف مانند اینترنت روستایی، پهنای باند، تعداد سایت هاو در بخش پوشش ها اقدمات بسیاری انجام شده است.
مرتضوی افزود: با توجه به اینکه اعتبارات دولتی دراین راستا محدود است و به صورت دوره ای تخصیص می یابد، باید بخش خصوصی را تشویق به سرمایه گذاری در این زمینه کرد تا شاهد رشد و توسعه بهتری در این شاخص باشیم.

* دایری تلفن ثابت برای 747 روستا در استان
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی گفت: از 840 روستایی که در این استان وجود دارد، حدود747 روستا معادل 90 درصد دارای تلفن ثابت خانگی هستند.
وی بابیان اینکه از این تعداد روستا 409 روستا معادل 50 درصد نیز در سطح استان دارای پوشش تلفن همراه اند اضافه کرد: 319 روستا معادل حدود 40 درصد در خراسان شمالی از مزایای اینترنت بهره مند هستند.
مرتضوی با بیان اینکه تمام شهرهای خراسان شمالی از پوشش 'تری جی' و 'فور جی' هم برخوردار شده اند گفت: پوشش دهی خدمات ارتباطی ایرانسل برای 175 روستای فاقد ارتباطات استان نیز با اعتباری بالغ بر 206 میلیارد ریال در دهه فجر انجام شد.
وی ادامه داد: امسال 13 باجه نمایندگی مستقل پست بانک نیز با اعتباری معادل یک میلیارد و 850 میلیون ریال مورد بهره برداری قرار گرفت.
مرتضوی افزود: همچنین اینکه امسال برای خرید زمین به منظور احداث ایستگاه زیر ساخت مخابراتی در شهر آشخانه مبلغ 6 میلیارد و 500 میلیون ریال تامین اعتبار شده است.
وی اظهارکرد: به منظور تحقق عدالت اجتماعی و کاهش شکاف دیجیتالی و ارائه خدمات به مناطق محروم و کمتر بر خوردار تامین و نصب و راه اندازی تعداد 24 دستگاه ATM به روستاهای فاقد این امکان با اعتباری معادل 28 میلیارد ریال در دهه فجر مورد بهره برداری قرار گرفت.
وی ادامه داد: هدف این است که در پروژه بعدی وزارت ارتباطات و پست بانک ایران، تعداد دیگری از روستاها را که از خدمات بانکداری دور هستند، نیزپوشش دهیم.
مرتضوی همچنین گفت: مردم می توانند با سامانه 195 تماس بگیرند شکایات خود را منعکس کنند، ما از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که ناظر بر اپراتورها است این موراد را پیگیری می کنیم.
وی با ذکر اینکه سطح سواد' آی تی' در میان مردم خراسان شمالی پایین است افزود: استان در این شاخص جزو پنج استان آخر است که باید در این زمینه فرهنگ سازی و تمهیدات لازم اندیشیده شود.
براساس سرشماری سال 95، 840 روستا در خراسان شمالی وجود دارد که از این تعداد 724 روستا بالای 20 خانوار و 116 روستا زیر 20 خانوار هستند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.