به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
در بخش اول این گزارش با عنوان «نسخه توسعه پر شتاب استان» مسئولان و کارشناسان با اشاره به بایدها پس از 13 سال به واکاوی موانع توسعه در استان پرداختند و راه حل های موجود را هم موشکافانه بررسی کردند. در این گزارش که بخش دوم و پایانی گزارش تحقیقی است برخی دیگر از کارشناسان و مسئولان در حوزه های ورزش، صنعت و اقتصاد، سدهای توسعه استان را به صراحت بیان می کنند و از نسخه درمانی سخن می گویند.
پس از پیروزی انقلاب تاکنون 5 برنامه توسعه در کشور طراحی و اجرایی شد و وارد برنامه ششم توسعه شده ایم؛ برنامه هایی که هدف آن ها توسعه همه جانبه کشور بوده است. با این که سه برنامه اول تحت شرایط کشور به برنامه های مقطعی تبدیل شد اما از سه برنامه دیگر دو برنامه تحت عنوان برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی از اول سال 1368 تا پایان سال 1378 اجرا شد. برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هم از سال 1379 آغاز شد. بقیه برنامه ها هم در ادامه اجرایی شدند.
برخی استان ها با اجرایی کردن برنامه های توسعه ای خود در جایگاه بهتری قرار گرفتند و برخی استان ها از جمله استان های کمتر توسعه یافته نتوانستند به خوبی از فرصت ها استفاده کنند و همچنان در شاخص های توسعه ای ضعیف هستند، این گزارش راهکارهای کارشناسان و مسئولان برای توسعه پرشتاب خراسان شمالی 13 سال پس از تاسیس آن است.
ورزش در جاده توسعه
مسئول قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی درباره مسیر توسعه ورزش استان می گوید: شاخص های مد نظر توسعه در حوزه قهرمانی استان سالن های تخصصی، داشتن آمایش منطقه ای و ارتقای داوری و مربیگری در رشته های ورزشی است.
«فرحی» با بیان این که داشتن کرسی های ملی و بین المللی نقش مهمی در توسعه ورزش استان دارد، اظهارمی کند: این شاخص ها اگر مورد حمایت و توجه قرار گیرد استان می تواند جایگاه خود را در ورزش ارتقا دهد، چنان که برخی هیئت های ورزشی استان با داشتن این کرسی ها توانستند به موفقیت های چشمگیری دست یابند. وی با بیان این که یکی از راهکارهای توسعه در این بخش، افزایش حامیان مالی است، ادامه می دهد: وضعیت مالی و اقتصادی به گونه ای نیست که شرکت ها، کارخانه ها و بخش خصوصی بتوانند در این زمینه ورود کنند و حمایت های لازم را انجام دهند، بنابراین بهبود شرایط اقتصادی و افزایش حامیان مالی کمک بزرگی به توسعه ورزش استان می کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، می افزاید: زیر ساخت های ورزشی یکی دیگر از عوامل توسعه ورزش در استان است.
یکی از مشکلاتی که در این بخش وجود دارد این است که بسترهای ورزشی کافی برای توسعه پایدار وجود ندارد، با این حال برای جبران کاستی ها قدم های مثبتی در استان برداشته شده است، گام هایی همچون تهیه آمایش منطقه ای رشته های ورزشی که از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان انجام شده است.
وی می افزاید: در آمایش منطقه ای تهیه شده رشته های ورزشی استان، 10 رشته ورزشی به عنوان رشته های دارای توانمندی به وزارت خانه معرفی شده است و این، یکی از کارهای انجام شده در راستای توسعه و پیشرفت ورزش در استان است.
وی به نیازهای مالی هم اشاره و اعلام می کند: نیاز مالی ورزش در استان بیش از منابع تخصیص یافته است و این موضوع از موانع توسعه پایدار ورزش است، با این حال در بخش بسترهای ورزشی با هم افزایی و استفاده از ظرفیت دیگر دستگاه ها می توان به پیشرفت هایی دست یافت و خلاءهای موجود را پر کرد.
اقتصاد در مسیر توسعه
یک کارشناس اقتصادی با بیان این که برای رشد، پیشرفت و توسعه صنعتی و اقتصادی لازم است که ضابطه های ویژه ای در رابطه با به کارگیری سرمایه های داخلی و خارجی در نظر گرفته شود، می افزاید: امنیت سرمایه و سرمایه گذار باید تامین و بنیه مهندسی کشور و استان تقویت شود تا توسعه اقتصادی شکل بگیرد.
«محمد بلورانی» پرداختن به مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و منطقه ای را از مهمترین عوامل زیر ساختی توسعه می داند و ادامه می دهد: پیش از ورود سرمایه و تکنولوژی به محل باید منطقه قدرت جذب تغییرات به وجود آمده را پیدا کند، این موضوع در مناطق مختلف بسته به بافت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی موجود متفاوت است بنابراین جذب سرمایه در استان باید هماهنگ با مقتضیات منطقه باشد یعنی ظرفیت های آن شناسایی شود. ظرفیت های نیروی انسانی، فرهنگ منطقه، منابع و امکانات مالی، توانمندی های اجتماعی و صنعتی باید حتما بررسی شود.
وی با بیان این که زمینه های فرهنگی برای جذب تکنولوژی و سرمایه در منطقه باید فراهم شود، اعلام می کند: آموزش و تربیت نیروی کار مناسب با توجه به برنامه ریزی های انجام شده برای جذب سرمایه از قبیل تقویت مدارس فنی وحرفه ای، هنرستان ها و کلاس های آموزشی فنی برای افزایش و بهبود مهارت کارگران ساده و تبدیل آن ها به کارگران فنی و تکنسین از اولویت های مهم این امر است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که برای دست یافتن به توسعه در ابتدا باید با ایجاد تاسیسات و صنایعی که با بافت منطقه همخوانی دارند شروع کرد، اضافه می کند: این امر موجب می شود مردم با سهولت بیشتری از منافع حاصل شده بهره مند شوند و در مراحل بعدی می توان طرح های بزرگتر و بنیادی تر را احداث کرد و به بهره برداری رساند.
وی ادامه می دهد: تمام سازمان ها و نهاد های دولتی و محلی باید تسهیلات لازم را برای جذب سرمایه و سرمایه گذار در اختیار قرار دهند تا سرمایه گذار برای سرمایه گذاری بیشتر تشویق شود و تمام تشکیلات سیاسی منطقه باید فارغ از تفکرات ویژه تشکیلاتی و هر گونه جدال های جناحی خود جهت دستیابی به آرمان های ملی به مقوله توسعه و پیشرفت منطقه بپردازند.
صنعت و توسعه
رئیس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی هم با بیان این که توسعه یک کلمه واحد نیست و در بردارنده عوامل متعددی است، می افزاید: برای رسیدن به توسعه باید نکات مختلفی رعایت شود به معنای دیگر باید توسعه در گذشته، حال و آینده بررسی شود و در گستره وسیع تری مورد ارزیابی قرار گیرد.
«حیدریان» با بیان این که بخشی از برنامه ایران در 1404 محقق شد و بخش دیگری محقق نشد، اظهارمی کند: در بحث های صنعتی از چشم انداز 1404 عقب افتاده ایم و در داخل استان هر آن‌چه را که در گذشته داشتیم از دست داده ایم، بنابراین باید شرایط کنونی را حفظ و به آینده فکر کنیم. وی ادامه می دهد: برای پیشرفت و قرار گرفتن در مسیر توسعه در ابتدا باید دید استان به چه چیزهایی نیاز دارد.
اولین نیاز ما داشتن حمایت برای تقویت سرمایه گذاری در بخش صنعت است زیرا از سرمایه گذار به درستی در استان حمایت نمی شود و با این سبک و سیاق حمایت سرمایه گذار برای حضور و فعالیت در استان رغبتی ندارد.
وی مشکل را در قوانین حمایتی می داند و راهکار را هم در ابتدا تصحیح قوانین ذکر و اضافه می کند: نمی دانیم چگونه از سرمایه گذار حمایت کنیم، به عنوان مثال تسهیلات پرداخت می شود اما با نرخ سود بالا و سرمایه گذار با این نرخ سود نمی داند چه کار کند.
وی ادامه می دهد: سرمایه گذاران در حال حاضر متکی به قدرت، اراده و توان مالی خود هستند با این حال هستند واحدهای تولیدی که با شرایط سخت هم در استان خوب رشد و مسیر توسعه را هموار می کنند. وی اعلام می کند: بخش دیگری از مشکلات توسعه ای استان به فرهنگ سازی باز می گردد، متاسفانه در زمینه فرهنگ سازی کاری انجام نشده است و امید به جامعه تزریق نمی شود. راه حل این موضوع فرهنگ سازی از طریق رسانه ها و مطبوعات و مسئولان است.
وی ثابت کردن شرایط اقتصادی را یکی دیگر از مسیرهای رسیدن به توسعه قلمداد و خاطرنشان می کند: در حال حاضر شرایط اقتصادی پایدار نیست و این امر مانع حضور سرمایه گذار می شود.
وی عوامل درون سازمانی را دارای نقشی پررنگ و اثرگذار در جلوگیری از رشد سازمانی می داند و ادامه می دهد: در حال حاضر 30 درصد عوامل رشد به عوامل درون سازمانی و 70 درصد به عوامل برون سازمانی وابسته است در حالی که این رقم باید برعکس باشد و تاثیر عوامل محیطی کمتر شود.
وی می افزاید: قیمت، ارتباط با دیگر کشورها، واردات بی رویه، قاچاق و بی انگیزگی نیروی کار از عوامل مزاحم برای سرمایه گذار است که باید مقابل آن ها گرفته شود.
وی با بیان این که پس از انقلاب اتفاق های خوبی از لحاظ صنعت در استان رقم خورد، اعلام می کند: واحدهای بزرگ صنعتی در شهرستان بجنورد و بعدها در استان راه اندازی شد و سرمایه گذاری های بسیار مناسبی هم در استان شکل گرفت، با این حال انتظار داشتیم که با تاسیس استان این روند ادامه داشته باشد.
وی به راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی هم اشاره می کند و ادامه می دهد: منطقه ویژه اقتصادی یکی دیگر از فعالیت های مثبت دولت در استان بوده است اما باید برای این منطقه هم سرمایه گذار پیدا شود و شرایط اقتصادی بهبود یابد زیرا 30 تا 40 درصد واحدهای صنعتی استان غیر فعال و 70 درصد نیمه فعال هستند و بقیه زیر ظرفیت خود فعالیت می کنند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.