به گزارش ایرنا، شهرداری منطقه مهر در 13 سال گذشته با پیگیری های مسئولان مختلف ایجاد شد تا مرهمی باشد بر زخم های مناطق حاشیه شهر بجنورد اما اکنون پس از 13 سال فعالیت، برخی ایجاد آن را قانونی و برخی غیر قانونی می دانند.
برخی از اعضای شورای اسلامی شهربجنورد می گویند ایجاد منطقه مهر در شهرداری بجنورد مراحل اداری را طی کرد و چراغ سبزهای مسئولان استانی و کشور را گرفته و در ستاد ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی مصوب شده است.
در این میان مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان شمالی معتقد است که ایجاد منطقه مهر در شهرداری بجنورد از همان ابتدا غیرقانونی بود.

* شهرداری مهر قانونی شکل گرفت
عضو شورای اسلامی شهر بجنورد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: حذف شهرداری منطقه مهر در این شهر سبب سرگردانی و ابهام برای ساکنان مناطقه حاشیه ای شده است.
سید محسن موسوی اظهار کرد: شهرداری منطقه مهر در این شهر در حالی حذف شده که شهرداری هیچ طرح جایگزین برای ساماندهی مناطقه حاشیه ای مطرح نکرده و به شورا ارائه نداده است.
وی افزود: ایجاد شهرداری مهر بجنورد در ستاد توانمند سازی سکونتگاه های غیررسمی مصوب شده است و بر این اساس تشکیل این منطقه جایگاه قانونی دارد و ایجاد آن نه تنها غیرقانونی نیست بلکه جایگاه قانونی دارد.
وی با بیان اینکه اکنون شهردار بجنورد راسا و بدون اطلاع شورای اسلامی شهر نسبت به حذف شهرداری منطقه مهر مبادرت کرده است افزود: اکنون یک سوم از جمعیت شهر بجنورد در مناطق حاشیه ای سکونت دارند و این شهروندان در مراجعه به شهرداری دچار ابهام و سردرگمی هستند.
عضو شورای اسلامی شهر بجنورد اظهار کرد: برخی، ایجاد شهرداری منطقه مهر در بجنورد را تصمیم شهردار وقت عنوان کرده اند این در حالی است که ایجاد شهرداری منطقه مهر در یک اقدام قانونی و در ستاد توانمند سازی سکونتگاه های غیر رسمی مصوب شده است.
موسوی خاطرنشان کرد: اکنون شهرداری بجنورد بدون اطلاع و کسب نظر شورای اسلامی شهر نسبت به انحلال شهرداری منطقه مهر اقدام کرده است و انتظار می رفت همان گونه که ایجاد شهرداری منطقه مهر با طی مراحل قانونی انجام شد، انحلال آن نیز با کسب نظر نمایندگان مردم اتفاق می افتاد.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری بجنورد در حالی نسبت به حذف و انحلال شهرداری منطقه مهر مبادرت کرده که طرح جایگزین برای ساماندهی و رسیدگی به مناطق حاشیه ای نداده است.
عضو شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: اکنون شهروندان در 25 منطقه حاشیه ای در دریافت خدمات و مراجعه به شهرداری سردرگم هستند.

* حذف شهرداری مهر، بی مهری به حاشیه نشینان
دیگر عضو شورای اسلامی شهر بجنورد نیز با انتقاد از انحلال شهرداری منطقه مهر گفت: انحلال این منطقه از شهرداری بی مهری به یک سوم از شهروندان ساکن در مناطق حاشیه ای است.
علیرضا باغچقی اظهار کرد: انحلال شهرداری منطقه مهر در حالی پس از 13 سال فعالیت اتفاق افتاده که تاسیس آن با هماهنگی وزارت کشور و همراهی شورای اسلامی شهر اتفاق بوده است و به نوعی جایگاه قانونی بصورت شکلی پیدا نموده بود و بنای قرار گرفتن این شهرداری مهر به عنوان پایلوت برای ساماندهی مناطق حاشیه ای شهر در کشور گذاشته شد و رسالت داشته تا محرومیت ها را از مناطق حاشیه ای شهر بزداید.
وی افزود: شهرداری منطقه مهر، مختص رسیدگی به مناطق حاشیه شهر ایجاد شد و اعتباراتی که برای عمران شهر به این منطقه بصورت اختصاصی تزریق می شد، می توانست محرومیت ها را از چهره تعداد زیادی از محلات شهر زدوده می شد اما اکنون نگران هستیم تا رسیدگی ها به مناطق حاشیه ای به حاشیه برود.

* شهرداری مهر باید تقویت می شد
باغچقی با بیان اینکه رویکرد و نگاه بنده به تقویت بیشتر شهرداری مهر و توانمندسازی مناطق حاشیه ای است اظهار کرد: زمانی که منطقه مهر شهرداری بودجه ای خاص داشته باشد، هر اعتباری که برای عمران هزینه می شود برای مناطق محروم صرف می شود اما اکنون که این شهرداری به انحلال کشیده می شود بیم آن است هزینه کرد اعتبارات در حاشیه ها به انزوا رود و رسیدگی به مناطق محروم به فراموشی سپرده شود.
وی گفت: محله های حاشیه ای شهر در محدوده شهر قرار دارند و شهروندان ساکن در این مناطق همچون سایر شهروندان عوارض پرداخت می کنند بنابراین باید به صورت یکسان از رفاه شهری بهره داشته باشند اما تاکنون آنگونه که باید به این مناطق رسیدگی نشده است.
وی افزود: البته در این مدت یک سری کمک ها از طرف دولت به مناطق حاشیه ای مبذول شده است اما هنوز هم خدمات ارائه شده به این مناطق اندک است و باید عقب ماندگی ها جبران شود.
این عضو شورای اسلامی شهر بجنورد با بیان اینکه شهرداری مهر با بی مهری روبه رو شد و ساکنان نیز دچار بی مهری می شوند گفت: یکی از علت های مطرح شده توسط شهرداری برای حذف منطقه مهر، نبود چارت شهرداری برای این منطقه است و انحلال منطقه مهر نیز با تصمیم شهرداری و بدون اطلاع شورای شهر انجام شده است افزود: انتظار می رفت همان گونه که ایجاد منطقه مهر شهرداری با هماهنگی وزارت کشور انجام شد، انحلال و حذف آن هم با هماهنگی دستگاه ها انجام می شد.
وی افزود: مردم محلات این منطقه در سردرگمی قرار گرفته اند که برای اخذ خدمات اداری و ... به کدام یک از مناطق شهرداری مراجعه کنند و این امر به مردم نیز اطلاع رسانی خوبی نشده است
این عضو شورای اسلامی شهر بجنورد تصریح کرد: شهرداری بجنورد تنها برای 2 منطقه چارت سازمانی دارد و منطقه مهر در داخل چارت نبود، البته نبود چارت مربوط به این دوره نیست و دوره های گذشته و مدیران گذشته و فعلی در دوره گذشته خدمتی ایشان هم به همین شکل بوده است.

*باحذف شهرداری مهر مشکل خاصی ایجاد نشده است
رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد نیز با بیان اینکه شهرداری مهر در بجنورد به لحاظ ساختاری وجود نداشته است گفت: قرار بود شهرداری منطقه مهر در قالب میز خدمت به مناطق حاشیه ای این شهر خدمات داشته باشد اما در تصمیم و اقدام درون سازمانی به صورت شهرداری مهر اقدام به فعالیت کرد.
مهدی محمدی اظهار کرد: شهرداری مهر بیش از آنکه پاسخگوی نیازهای ساکنان حواشی باشد درگیر بروکراسی شده بود اما اکنون اداره ساماندهی مناطق حاشیه در شهرداری پاسخگوی مراجعات و امور مربوط به حاشیه نشینان است و مشکلی در خدمات رسانی ها وجود ندارد.
رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد با بیان اینکه شهرداری مهر در چارت سازمانی شهرداری بجنورد وجود نداشته است گفت: حذف شهرداری منطقه مهر اقدام مناسب و خوبی بوده و تا کنون گزارشی از گلایه و اعتراض مردمی مبنی بر ایجاد اخلال در خدمات رسانی به ساکنان حاشیه نشینان نداشته ایم.

* اقدام شهردار در حذف منطقه مهر قانونی است
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان شمالی در این باره با تاکید بر اینکه حذف و انحلال شهرداری منطقه مهر، اقدامی درست و بجا است گفت: ایجاد منطقه مهر اقدامی غیر قانونی بود و بر این اساس شهردار بجنورد در اقدام قانونی نسبت به انحلال این منطقه اقدام کرده است.
علی اصغر شاکری مطلق اظهار کرد: حاشیه نشینان شهر، به صورت یک رینگ در اطراف بجنورد پراکنده اند و در تقسیم شهر به مناطق، شهرداری مهر باید سکونتگاه های غیر رسمی پراکنده که دور تا دور شهر را فراگرفته پوشش دهد که این تقسیم بندی مناسب به نظر نمی رسد.
وی افزود: اکنون با حذف منطقه مهر، بخشی از حاشیه نشینان زیر پوشش خدمات منطقه یک و بخشی نیز زیر پوشش منطقه دو شهرداری قرار می گیرند.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان شمالی گفت: اکنون شهروندان در حاشیه های شهر برای دریافت خدمات می توانند به یکی از مناطق یک و دو مراجعه کنند.
شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی 210 هزار نفر جمعیت دارد که یک سوم از این جمعیت در مناطق حاشیه ای سکونت دارند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.