به گزارش ایرنا هنگامه نامداری چهارشنبه در همایش ایدز در خراسان شمالی بر فرهنگ سازی غلبه بر ترس از این بیماری تاکید کرد و گفت: ایدز بیماری قابل کنترل است و بیماران با مصرف دارو می توانند راحت ادامه زندگی دهند اما باید بیماران شناسایی و درمان شوند در غیر این صورت دچار مشکلات و چالش هایی در آینده خواهیم شد.
وی به اپیدمی ایدز در برخی از کشورها اشاره و تصریح کرد: این امر حتی باعث خالی شدن جمعیت یک کشور خواهد شد و در کشور هایی حتی سن امید به زندگی به 35 سال رسیده است که این امر نشان می دهد باید به کنترل و درمان این بیماری توجه ویژه داشته باشیم.
وی اظهار کرد: اما متاسفانه ترس از این بیماری، پنهان کاری آن باعث می شود که ایدز از یک بیماری ساده، قابل کنترل تبدیل به یک فاجعه شود که هیچ حادثه ای حتی زلزله و سیل نیز مانند آن ویران گر نیست.
دبیر گروه SIP کشوری ایدز و بیماری های آمیزشی وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: متاسفانه آنقدر از بیماری ایذر می ترسیم و این ترس باعث می شود در این راه گامی اساسی بر نداریم.
نامداری اظهار کرد: فرد ایدزی تنها مخزن بیماری است،اچ ای وی( HIV ) تنها در بدن زنده است اما متاسفانه این بیماران در جامعه رها می شوند که بیشتر نیز دچار افسردگی خواهند شد که این بیماران به روند درمان توجهی نخواهند کرد.
وی گفت: توجه نکردن به روند درمان این بیماری باعث می شود سطح مقاومت بدن بسیار پایین بیاید و بعضا دچار بیماری های مختلف از جمله سل خواهند شد که این سل به راحتی به دیگران انتقال داده می شود.
وی بر درمان بیماران ایدزی تاکید کرد و گفت: باید این افراد درمان شوند زیراکه ایدز علایم و نشانه ای ظاهری در بدن ندارد و پس از 10 تا 15 سال خود را نشان می دهد که متاسفانه در این زمان می تواند دیگران را نیز مبتلا به بیماری کند.
دبیر گروه SIP کشوری ایدز و بیماری های آمیزشی وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بدون ذکر آمار از افراد مبتلا به این بیماری در کشور گفت: نمی توان آمار دقیقی از ایذر در کشور ارائه داد چرا که این بیماری پنهان است و علایم و نشانه ای ندارد.
وی اظهار کرد: متاسفانه بیماران ایدزی که در سطح کشور شناسایی می شوند خیلی دیر مراجعه می کنند که یک تا دو سال پس از درمان نیز می میرند چرا که بیماری بسیار پیشرفت داشته است.
این همایش با حضور دانشجویان، فرهنگیان و شماری از نیروهای مسلح در تالار فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد برگزار شد.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.