به گزارش ایرنا احمد ریواده روز دوشنبه در کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد در محیط های عشایری در این استان با بیان اینکه هم اکنون تمامی اقشار مختلف جامعه در معرض مصرف مواد مخدر قرار گرفته اند گفت: در شیوع اعتیاد، سوء مصرف مواد مخدر به سمت زنان، نوجوانان، کودکان، جامعه روستایی و عشایری رفته است.
وی گفت: در حوزه پیشگیری و آموزش در بین جامعه عشایری و روستایی که تولید کننده هستند و همچنین زنان و نوجوانان باید بیشتر بپردازیم.
وی با بیان اینکه در 6 ماه سال جاری کشفیات مواد مخدر 47 درصد رشد داشته است افزود: تلاش ها در راستای کشفیات و مبارزه و مقابله سخت افزاری لازم است اما ناکافی است چرا که باید راهبرد اجتماعی محور را در پیش گیریم تا درمبارزه با این پدیده پیروز شویم.
وی افزود: قاچاقچیان از سود به دست آمده از فروش مواد مخدر دست نمی کشند باید تلاش کنیم با آگاهی بخشی و دانش افراد را نسبت به مواد مخدر دور کنیم و خود فرد اقدامات پیشگیرانه در این راستا داشته باشند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه مواد مخدر صنعتی همانند مواد مخدر سنتی بو ندارند و پیچیدگی در مصرف نیز نیست بعضا نوجوان و جوان درگیر این امر خواهد شد اما پدر و مادر بعد از چند سال متوجه این امر می شوند.
وی بر آموزش این قشر تاکید کرد و گفت: یکی از سیاست های این شورا هم اکنون آموزش است که در این راستا با همکاری و مشارکت سایر دستگاه های مرتبط ، سمن و سازمان های مردم نهاد برنامه های آموزشی ارائه می دهد.
به گفته ملیحه یغمایی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی جمعیت زنان معتاد در این استان نسبت به میانگین کشوری پایین تر است.
10 درصد از جمعیت خراسان شمالی مبتلا به اعتیاد هستند که از این تعداد 7درصد یعنی حدود 6 هزار و 300 نفر را بانوان تشکیل می دهند.
وی از روند رو به رشد اعتیاد در میان زنان نسبت به دهه های قبل ابراز نگرانی کرد و افزود: مطلوب نیست که رشد اعتیاد در میان این گروه از جامعه بیشتر باشد، به علت اینکه وقتی زن در خانواده درگیر این مساله باشد تمام خانواده تحت تاثیر قرار می گیرد، زن محور خانواده است.
در خراسان شمالی 2 ایل عشایری در قالب 38 طایفه با 30 هزار و 300 نفر جمعیت در قالب پنج هزارو 350 خانوار با 750 هزارراس دام زندگی می کنند.
تاکنون آمار دقیقی از شمار معتادان در استان 863 هزار نفری خراسان شمالی ارائه نشده است اما گفته شده است حدود 10 درصد از جمعیت استان معتاد هستند.
خراسان شمالی جزو استان های متوسط در شیوع و مقابله با مواد مخدر است و در ردیف 12 استان صدر جدول استان ها در حوزه شیوع اعتیاد قرار ندارد.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.