به گزارش ایرنا مجید پورعیسی روز یکشنبه در کارگروه آمایش سرزمین، محیط زیست و توسعه پایدار، تدوین سند جامع و ملی توسعه مناطق مرزی روستایی بر اساس ملاحظات منطقه ای اظهار کرد: این طرح کشوری است که اجرای آن از استان خراسان شمالی شروع شده است.
وی بر شناخت عمیق تر وضعیت منطقه تاکید کرد و افزود: این پروژه توسط معاونت مناطق محروم و توسعه روستایی رئیس جمهور در دست اقدام است.
وی بر توسعه مناطق روستایی و بویژه مناطق مرزی تاکید کرد و افزود: با توجه به پتانسیل و ظرفیت های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی هر منطقه باید بتوانیم توسعه متوازن را در روستاها برقرار کنیم.
وی بر شناسایی چالش ها و مشکلات این مناطق نیز تاکید کرد و افزود: در این راستا دستگاه های مسئول و مربوط تلاش بیشتری کنند و برای اجرای بهتر با هم همسو عمل کنند و راهکارهای برون رفت از مشکلات نیز ارائه شود.
وی گفت: در شهرستان های بجنورد، راز و جرگلان، شیروان، مانه و سملقان و فاروج مرز مشترک با کشور همسایه ترکمنستان داریم که در این مناطق روستاهایی قرار گرفته اند که برای توسعه این روستاها باید تلاش کنیم.
پورعیسی در بخش دیگری از سخنانش بر ایجاد زیر ساخت های لازم اینترنتی در روستاهای این استان تاکید کرد و گفت: در این خصوص همکاری لازم را داشته باشید تا مراکز و خانه های بهداشت از اینترنت برای اجرای طرح تحول سلامت برخوردار شوند.
وی از مسئولان مربوطه خواستار توجه به اینترنت روستایی در این استان شد و افزود: باید تلاش کنیم تا روستاهای این استان از زیر ساخت های مناسب برخوردار شوند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش بر توسعه روستاها تاید کرد و گفت: در این زمینه نیز دستگاه های مربوط باید زمین مورد نظر را تامین کنند تا فرزندان روستاییان کمبود زمین برای مسکن نداشته باشند.
پورعیسی افزود: روستاهایی نیز که برای توسعه با کمبود زمین مواجه هستند را احصا و راه کارهایی برای در اختیار قرار دادن زمین مورد نیاز برای روستائیان توسط دستگاه های مسئول و مربوط ارائه شود.
به گزارش ایرنا درآمد خانوار های روستایی خراسان شمالی 25 درصد از درآمد خانوار های روستایی کشور پایین تر است.
خراسان شمالی در اقتصاد ملی سهم کمتری دارد.
جمعیت روستایی این استان 1.82 درصد جمعیت روستایی سطح کشور است اما یک درصد درآمد کشور را دارد.
استان خراسان شمالی 300 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد.
به گزارش ایرنا راه اندازی بازارچه مرزی در این استان باعث رونق اقتصادی بین دو کشور بخصوص خراسان شمالی خواهد شد و اگر در این مرز تردد برقرار شود کمک بزرگی به توسعه اقتصادی استان خواهد شد.
هم اکنون خراسان شمالی تنها استان کشور است که بازارچه مرزی ندارد در صورتی که این منطقه مرزی آرام، مقرون به صرفه و توجیه پذیر است.
48 درصد از جمعیت خراسان شمالی در روستاها سکونت دارند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.