سید محسن موسوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تعداد بنا توسط سمن های فعال در زمینه میراث فرهنگی شناسایی شده است و قدمت بیشتر این بناها مربوط به دوره پهلوی و قاجار است.
وی افزود: برای حفاظت از این بناها نیاز است تا دستگاه ها و نهادهای متولی حمایت کنند تا از تخریب آنان جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه با تعریف کاربری های مختلف می توان از فرسودگی و تخریب بناها جلوگیری کرد تصریح کرد: بنای بانک ملی که اکنون در اختیار بانک ملی است می تواند به عنوان موزه پول و سکه در استان مورد توجه قرار گیرد همچنین کوچه برق، به عنوان یک کوچه تاریخی که بنای نخستین موتورخانه برق کشور در آن است، می تواند به عنوان یک اثر دارای ارزش تاریخی حفاظت شود.
وی خاطرنشان کرد: کوچه هایی همچون کوچه مرتضوی، سلطانی تاتاری و گرمه ای در بجنورد دارای اصالت و هویت هستند و بناهایی نیز در این کوچه ها وجود دارد که با تعریف کاربری های مختلف می تواند سبب حفظ این هویت ها شود.
این عضو شورای اسلامی شهر بجنورد با بیان اینکه برخی از این بناها با مرمت و نوسازی می تواند در اختیار دانشکده ها قرار گیرد گفت: در برخی از استان ها دانشکده های معماری در بناهای تاریخی شکل گرفته اند و در این شهر نیز این بناها با تغییر کاربری می تواند محل تحصیل دانشجویان رشته های معماری وشهرسازی باشد.
موسوی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تخریب بنای عمارت خسروخان در بجنورد گفت: تلاش های زیادی شد تا این بنا تخریب نشود اما چون عمر بنا به 100 سال نرسیده بود به لحاظ قانونی نتوانستیم از تخریب جلوگیری کنیم در صورتی که این بنا تا 100 ساله شدن تنها چندین سال فاصله داشت و می شد از آن صیانت کرد و اکنون نیز درخواست ما این است عمارت خسروخان بازآفرینی شود.
وی در باره حفاظت از اثر تاریخی عمارت مفخم گفت: درخواست ما این است که بیمارستان امام رضا(ع) هرچه زودتر از مکان فعلی نقل مکان کند و جابه جا شود.
وی افزود: یکی از پیشنهادها، الحاق بنای شهرداری با عمارت مفخم است و بنای این دو مکان که در مجاورت هم قرار دارند، می تواند مجموعه ای فرهنگی و تاریخی را شکل دهد و بستری برای جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری در استان باشد.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.