به گزارش ایرنا در این گزارش آمده است: 4 سیل مخرب از ابتدای سال تاکنون 280 میلیارد ریال خسارت به استان وارد کرده است و هر سال ماجرای سیل های مخرب در استان تکرار می شود با این که بخشی از این سیلاب ها به دلیل تغییرات اقلیمی اتفاق می افتد اما بخش دیگری از آن مربوط به طرح و عملیاتی است که باید برای کنترل سیلاب انجام شود و به دلایلی انجام نمی شود، با این که امسال اعلام شد 5 درصد بودجه کشور به مدیریت بحران اختصاص یافته اما گفته می شود در دو سال گذشته هیچ مبلغی به استان اختصاص نیافته است و این گونه سیلاب دارایی های استان را می شوید و با خود می برد.
از ابتدای سال جاری تاکنون سیل و سیلاب خسارت های سنگینی را به استان وارد کرده است به نحوی که بر اساس مجموع آمار منتشر شده، سیل از ابتدای سال جاری تاکنون 280 میلیارد ریال خسارت به استان وارد کرده است که 40 میلیارد ریال آن مربوط به بخش کشاورزی و مابقی آن خسارت به راه ها، ابنیه و روستاهای استان است. رقمی چشمگیر که هر سال تکرار می شود و برنامه کوتاه مدتی برای کنترل آن وجود ندارد و برنامه های بلند مدت هم درگیر کمبود اعتبارهاست و اجرایی و عملیاتی نمی شود. هر سال مبلغ مشخصی از بودجه کشور به جبران خسارت ها تعلق می گیرد و این در حالی است که با تزریق این اعتبارات به طرح های پیشگیری و کنترلی می توان از خسارت های ناشی از سیلاب جلوگیری کرد. بر اساس آمار موجود، امسال 170 هزار میلیارد ریال اعتبار به مدیریت بحران کشور اختصاص یافته که معادل 5 درصد بودجه کشور است و همانطور که گفته شد به جای صرف این مبلغ در طرح های پیشگیرانه مانند کمک به اجرای طرح های آبخیزداری، در راه جبران خسارت های ناشی از حوادث هزینه می شود، بی توجهی به کنترل سیلاب ها در حالی است که در پی بارش نه چندان شدید اوایل مرداد ماه سال جاری در مجموع 138 میلیارد ریال خسارت به 4 شهرستان بجنورد، شیروان، راز و جرگلان و جاجرم وارد شد که شیروان و راز و جرگلان بیشترین خسارت را دیدند.
در ادامه بارش های تابستانی مرداد ماه طی 2 نوبت جاری شدن پیاپی سیل به 6 شهرستان استان 118 میلیارد ریال خسارت وارد شد که باز هم راز و جرگلان و شیروان بیشترین خسارت را داشتند. بارش سیل آسای آخر هفته گذشته نیز 28 میلیارد ریال خسارت به شیروان وارد کرد.
سرحد شیروان و جرگلان 2 بخش بسیار آسیب پذیر از سیل هستند و همواره در بخش های تأسیسات زیربنایی و کشاورزی بیشترین خسارت ها به این 2 بخش وارد می شود. بر اساس اعلام مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی در سیل های اخیر استان بیشترین خسارت به تأسیسات زیربنایی راز و جرگلان و در بخش کشاورزی به شیروان به ویژه بخش سرحد وارد شد.
بخشدار سرحد شیروان درباره چرایی این موضوع می گوید: علاوه بر پوشش گیاهی ضعیف این منطقه و کوهستانی بودن آن، پوشش سنگی کوه ها و کوه پایه های این منطقه از نوع سنگ مارون است که مقاومت بسیار اندکی دارد و با قرار گرفتن در معرض گرما، یخ زدگی و سیل می شکند و به سنگ ریزه تبدیل می شود و با سیلاب به سمت پایین حرکت می کند و در نتیجه سیلاب شتاب می گیرد.
«قویدل» با بیان این که بهترین راهکار برای کنترل و هدایت سیلاب ساخت دیوار ساحلی است، می گوید: به دفعات این موضوع را گفته ام و تاکنون مکاتبات بسیاری با مسئولان مربوطه استانی و کشوری انجام شده اما هنوز هیچ اعتباری برای این موضوع اختصاص نیافته است.
وی با بیان این که با توجه به خسارت های متعددی که به مردم این منطقه وارد شده است آن ها آمادگی لازم برای انجام کار به دست خودشان را دارند، اظهار می کند: با آمدن گاز به منطقه مردم دیگر از بوته های مراتع استفاده نمی کنند و این باعث تقویت پوشش گیاهی منطقه می شود. وی با انتقاد شدید از بیمه ها تصریح می کند: استانداری خراسان شمالی منازل روستایی را در برابر بلایای طبیعی و آتش سوزی بیمه کرده است اما کارشناسان بیمه هنگام تعیین خسارت با بهانه تراشی اعلام نظر می کنند. وی تصریح می کند: به عنوان نمونه یک کارشناس بیمه برای تخریب انبار آرد و کاهدان 200 هزار تومان خسارت تعیین می کند که هزینه رفت و آمد مالک روستایی به شهر برای پی گیری دریافت خسارتش نمی شود. وی خاطرنشان می کند: این در حالی است که در کشورهای دیگر هنگام وارد شدن خسارت بیمه صفر تا صد خسارت را به خسارت دیده پرداخت می کند. «قویدل» می گوید: تجاوز به حریم رودخانه ها نیز در افزایش جاری شدن سیلاب در این منطقه تأثیر گذار بوده است.
بخشدار جرگلان دیگر منطقه آسیب پذیر در مقابل باران های تابستانی، پوشش گیاهی ضعیف منطقه به دلیل چرای بیش از حد دام و کوهستانی بودن و شیب دار بودن منطقه را علت جاری شدن سیل با هر بارش تابستانی در این بخش بر می شمرد و می گوید: علاوه بر توازن میان دام و چراگاه های منطقه ایجاد دیوار ساحلی در مسیر رودخانه این منطقه راهکار اصلی برای کاهش خسارت های سیل به جرگلان است.
«نجاهی» با خاطرنشان کردن این موضوع که در سال 94 تنها به روستای حصار چه این بخش 20 میلیارد تومان خسارت وارد شد می افزاید: برای ایجاد دیوار ساحلی در 50 کیلومتر از رودخانه اصلی چندیر به 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این اعتبار تخصیص نیافته است. وی تصریح می کند: تخصیص این مبلغ بالاست اما میزان خسارت سیل به منطقه طی سال های اخیز بیش از این مبلغ بوده است. وی خاطرنشان می کند: برخی از روستاهای این منطقه با اعتبار دهیاری های خود موفق به ایجاد دیوار ساحلی در شاخه های رودخانه چندیر شده اند.
البته نباید از این نکته غافل شد که خراسان شمالی از جمله استان هایی است که چند سالی از اعتبارات منطقه سیل زده محروم ماند. در همین رابطه، خبری از سوی مدیریت بحران در روزنامه خراسان شمالی منتشر شد که در این خبر آمده است «در 2 سال گذشته با توجه به تخصیص نیافتن اعتبار مصوب دولت برای بازسازی مناطق خسارت دیده بر اثر سیلاب در استان، اعتباری برای ساخت دیوارهای ساحلی وجود نداشت.
با وجود این که برای هدایت آب های جاری رودخانه ها در مناطق سیل خیز در سال گذشته پروژه هایی تعریف شده ، اما به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات بازسازی مناطق سیل زده، پروژه ای هم آغاز نشده است. سال گذشته پرداخت 220 میلیارد ریال برای مناطق خسارت دیده خراسان شمالی از سیل مصوب شد که با توجه به تخصیص نیافتن این اعتبار، تخصیص آن برای سال مالی جاری تمدید شد که البته هنوز هم تخصیص نیافته است.» این گونه هر سال به جای کم تر شدن سیلاب ها، با توجه به خشکسالی ها و از بین رفتن پوشش گیاهی، خسارت های ناشی از آن افزایش می یابد و گاهی فراتر هم می رود و جان می گیرد. آنطور که از اطلاعات به دست آمده بر می آید بخش سرحد شیروان و راز و جرگلان هر سال بیشترین آسیب ها را از سیلاب ها می بینند و این امر به دلیل نبود دیوارهای ساحلی برای رودخانه اتفاق می افتد.
با توجه به این که خراسان شمالی یکی از استان های سیل خیز است باید به این نکته توجه کرد که علت سیلاب های مخرب در این استان چیست و چرا در فصولی از سال شاهد جاری شدن سیلاب های مخرب در استان هستیم.از ابتدای سال جاری تاکنون 4 سیلاب مخرب در استان جاری شده است که بیشترین آن ها در مرداد و شهریور بوده است. معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان این که توزیع زمانی و مکانی بارش ها در استان نامناسب است، می افزاید: در برخی از فصول سال بارندگی ها کم و در برخی فصول زیاد است و این در حالی است که در زمان هایی که نیاز آبی بیشتری داریم بارندگی کمتر است.
دکتر«فرامرز» با اشاره به خصوصیات بارندگی ها، ادامه می دهد: بارندگی هایی که در فصل تابستان اتفاق می افتد نقطه ای است. بر این اساس در مدت زمان کمی حجم زیادی از بارش اتفاق می افتد که این امر یکی از دلایل جاری شدن سیلاب در این ماه هاست.
وی عنوان می کند: مسئله مهم در استان این است که در اواخر تابستان پوشش گیاهی شرایط اولیه خود را ندارد و کاهش پوشش گیاهی از دلایل اصلی وقوع سیلاب در استان است.
وی ادامه می دهد: در سال های گذشته شاهد بودیم که با بارندگی های بسیار کم حتی زیر 10 میلی متر چون در مدت زمان کوتاهی اتفاق افتاده سیلاب های مخربی جاری شده است.
وی درباره کنترل سیلاب می گوید: برنامه های فصلی و کوتاه مدت برای کاهش اثرات سیل و جلوگیری از جاری شدن سیلاب وجود ندارد، برنامه هایی که وجود دارد بلند مدت هستند و برای کنترل سیلاب در استان باید به دنبال مطالعات آبخیزداری باشیم.
وی می افزاید: مسئولان باید به این نتیجه برسند که پرداخت این همه خسارت در بخش های زیربنایی و کشاورزی اگر در مطالعات و اجرای طرح های آبخیزداری هزینه شود بخشی از مشکلات در این بخش برطرف می شود.
وی با بیان این که در مورد اجرای آبخیزداری بسیار عقب هستیم و حرفی برای گفتن نداریم، اظهارمی کند: اگر پرداخت بخش کمی از خسارت ها در استان صرف مطالعه و اجرا شود بسیار در کنترل سیلاب مؤثر خواهد بود.
وی تصریح می کند: با ادامه این وضعیت صد در صد در سال های آتی شاهد سیل های مخرب در استان خواهیم بود که کنترل آن ها نیازمند برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.