پرویز گرشاسبی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: این میزان رسوب گذاری به هنگام سیلاب به سدها وارد می شود.
وی افزود: آورده رودخانه ها و رسوب گذاری در مخزن سدها سبب می شود تا سدهای کشور سالانه 356 میلیون مترمکعب از حجم مفید خود را از دست بدهند.
وی با اشاره به اینکه رسوب گذاری سبب کاهش عمر مفید سد می شود خاطرنشان کرد: میزان رسوب گذاری سالانه در سدهای کشور معادل چند برابر ظرفیت سد شیرین دره در خراسان شمالی است.
گرشاسبی خاطرنشان کرد: وضعیت آورده رسوب به برخی سدها همچون سد شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان حاد است و باید اجرای طرح های آبخیزداری در بالادست این سد سرعت گیرد.
معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: اکنون برنامه ها و عملیات آبخیزداری در بالا دست 157 سد در دست پیگیری است و در این باره برای کاهش ورود میزان رسوب گذاری در مخزن سدها، اجرای طرح های آبخیزداری با اولویت حوزه های بحرانی اجرا می شود.
وی تاکید کرد: میزان روسوب گذاری در سدهای کشو از متوسط جهانی پایین تر است به طوری که در سطح جهان به طور متوسط سالانه یک درصد از مخازن سد ها از دست می رود اما در کشور این رقم 76 صدم درصد است.
معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: امسال طرح های آبخیز داری در حدود یک میلیون و 900 هزار هکتار انجام می شود که 800 هزار هکتار با اعتبارات دولتی و مابقی با اعتبارات و مشارکت های مردم و سایر بخش ها انجام می شود.
گرشاسبی درباره اهمیت مشارکت مردم در صیانت از منابع طبیعی اظهار کرد: بر اساس شاخص کنواسیون مقابله با بیابان زایی تا سال 2017، 28درصد از مردم کشورها باید با مفاهیم بیابان زایی آشنایی پیدا کنند که در ایران این رقم 12 درصد است و باید تلاش کنیم دانش اجتماعی مردم با انجام اقدامات فرهنگی و آموزشی ارتقا یابد.

*سایت ایرنای خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan ، کانال تلگرامی به نشانی https://t.me/irnabojnurd و صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی هم در اینستاگرام به نشانی ttps://www.instagram.com/irnabojnurd در دسترس همگان است.
هم چنین هموطنان گرامی دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تلگرام کنند.
7185/ 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.