عبدالله یوسفی شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: 2 هزار و 700 دانش آموخته در رشته های مختلف کشاورزی و نظام دامپزشکی و 700 نفر در رشته های مرتبط با منابع طبیعی در این استان وجود دارد که از مجموع این تعداد 70 درصد جویای کار هستند.
وی با بیان اینکه کشاورزی این استان از کمبود دانش فنی رنج می برد افزود: باید ساز و کارهای قانونی فراهم شود تا نیروهای دانش آموخته در بخش کشاورزی به کار گیری شوند تا دانش فنی در این حوزه ایجاد شود و به بستر تولید کمک کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه حوزه کشاورزی این استان همچنین از کمبود کشاورزان با سطح تحصیلات پایین رنج می برد افزود: 6 درصد از فعالان بخش کشاورزی دارای سواد علمی هستند که از این تعداد تنها یک درصد تحصیلات آنان تخصصی و مرتبط با بخش کشاورزی است.
یوسفی افزود: آب و خاک سرمایه ملی هستند، بهره برداری از این منابع در اختیار فعالان بخش کشاورزی است اما باید منابع درست حفظ شوند که این امر نیازمند دانش علمی و استفاده اصولی از این سرمایه ها است که باید برای بلند مدت حفظ شوند.
وی در بخش دیگری از سخنانش بر بالا بردن دانش مهارتی دانش آموخته ها نیز تاکید کرد و افزود: دانشگاه ها باید این ساز و کار ها را نیز فراهم کنند تا بخش کشاورزی با دانش مهارتی عجین شود.
وی اظهار کرد: متاسفانه در مدیریت اجرایی و اقتصادی در حوزه بخش کشاورزی ساز و کار برای استفاده از دانش علمی و مهارتی فراهم نشده است که این امر نیازمند بازنگری است.
یوسفی با بیان اینکه میزان اشتغال در بخش کشاورزی در این استان 37.7 درصد است افزود: از این نظر در کشور رتبه اول را داریم زیرا که شاخص کشوری در این بخش 18.9 درصد بوده که این استان دو برابر میانگین کشوری است.
وی گفت: با توجه به اینکه جمعیت زیادی از استان در بخش کشاورزی فعالیت دارند نشان می دهد که اقتصاد این استان بر پایه کشاورزی است که حمایت های بیشتری نیز می طلبد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش بر ایجاد گلخانه ها در این استان نیز تاکید کرد و گفت: این امر نیز نیاز به توسعه دارد زیرا که هم اکنون افزایش تولید بدون افزایش سطح زیر کشت، تولید خارج از فصل و استفاده از دانش از اهداف است.
یوسفی افزود: در این زمینه دولت تسهیلات خوبی به فعالان می دهد که باید دانش آموخته های بخش کشاورزی را به این امور جذب کنیم
خراسان شمالی 82 هزار بهره بردار بخش کشاورزی دارد.
خراسان شمالی با جمعیت 863 هزار و 204 نفری 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از میلیون و 500 هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی تولید می شود.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.