محمدرضایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این میزان از کشتزارهای آلوده به کرم کاردرینا در استان به علت شدت آلودگی ارزش اقتصادی را از دست داد و کشاورزان به ناچار زمین ها را برگرداندند.
وی افزود: بیشترین میزان آلودگی به افت کاردرینا از کشتزارهای چغندر قند شهرستان شیروان گزارش شده است و در این شهرستان 90 هکتار از کشتزارهای چغندر قند برگردانده شد.
مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی سطح کشتزارهای آلوده به کرم کاردرینا در استان را 16 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: کار مبارزه شیمیایی با آفت کرم کاردرینا تاکنون در سطح هشت هزار و 900 هکتار از کشتزارها انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: میزان آلودگی در سایر کشتزارها در حدی نبوده که نیاز به انجام مبارزه شیمایی باشد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی افزود: آفت کاردرینا یا کرم برگ خوار چغندر قند، برخی از سال ها که شرایط محیطی برای فعالیتش مناسب باشد، طغیان و کشاورزان را دچار خسارت می کند.
وی تصریح کرد: امسال نیز به لحاظ شرایط بارندگی و کاهش بارش ها، بستر برای فعالیت این آفت مساعد شده است و به نوعی شاهد طغیان آن در کشتزارهای چغندر قند به ویژه در شیروان هستیم.
رضایی گفت: کرم کاردرینا، آفتی است که از چند نوع گیاه حتی گیاهان وحشی و غیرکشاورزی تغذیه می کند و به همین لحاظ مبارزه با آن سخت تر از مبارزه با سایر آفت ها است.
وی تصریح کرد: جز چغندر قند، کشتزارهای سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز، پنبه، نخود و آفتابگردان از دیگر محصولاتی هستند که در معرض حمله و هجوم کرم کاردرینا هستند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: در شهرستان های بجنورد، شیروان، فاروج و مانه و سملقان گزارش هایی از آلوده شدن کشتزارهای مختلف به این آفت به دست رسیده است.
به گفته وی نخستین گزارش ها از آفت کرم کاردرینا در اواسط خرداد ماه به دست رسیده است و کشاورزان را درگیر کرده است.

***همشهریان گرامی خراسان شمالی برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادها می توانند به یکی از روش های ذیل از فعالیت های رسانه ای و خبری این استان آگاه شوند.
مراجعه به سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : http://www.irna.ir/nkhorasan
با عضو شدن در کانال تلگرامی خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : https://t.me/irnabojnurd
با فالو کردن آدرس صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام به آدرس: https://www.instagram.com/irnabojnurd
هم چنین هموطنان گرامی برای ارسال دیدگاه ها و پیشنهادهای خود به نشانی https://t.me/irnaBOJ تلگرام کنند.
7185 / 1744 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.