علی مبارکی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه در وضعیت کنونی خرید تضمینی جو، دلالان در بازار حضور پیدا کرده و دامداران در این وضعیت متضرر می شوند اظهار کرد: بر اساس روندی که در سامانه خرید جو تعریف شده، امکان تخلف و یا حضور دلالان به حداقل رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: قیمت جو در بازار از قیمت بورس گران تر است بنابراین دلیلی برای فعالیت دلالان وجود ندارد.
مبارکی گفت: البته در گذشته طرح الگویی اجرایی شد که در آن جو تولیدی کشاورزان به مراکز خرید تحویل می شد و تشکل های دامداری نیز در آن روند مشارکت داشتند امسال نیز پیشنهاد شده است تا خرید جو به شیوه پارسال مدیریت شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با اشاره به افزایش تعرفه واردات جو اظهار کرد: تعرفه واردات جو در زمان برداشت بالا رفته است البته این مربوط به زمان خرید تضمینی جو است و دولت با رویکرد حمایت از تولید، تعرفه محصول را در زمان برداشت افزایش می دهند اما پس از 15 تیر ماه که خرید جو در داخل به اتمام می رسد این نگرانی ها رفع می شود.
وی تصریح کرد: قمیت جو پس از نیمه های تیر کاهش پیدا می کند.
مبارکی در بخش دیگر سخنان خود گفت: اکنون شرایط برای تولید در بخش دام بهتر شده است و حمایت از دامداران و تشکل های دامداری خوب بوده است.

* افزایش قیمت دام زنده
مبارکی با اشاره به افزایش قیمت دام زنده اظهار کرد: بره پرواری زنده کش به ازای هر کیلوگرم اکنون 165 هزار ریال و گوساله زنده کش نیز به ازای هر کیلوگرم 125 هزار ریال عرضه می شود.
مبارکی در باره حمایت های دولت از تولید گفت: در سال 92 قیمت جو 12 هزار ریال و قیمت دام زنده تا 600 هزار ریال بود اما در سال 96 قیمت جو هشت هزار ریال است اما قیمت دام زنده 150 هزار ریال است.
وی افزود: در این دولت نهاده دامی به وفور و با قمیت مناسب قابل تامین است و قمیت ها به خوبی کنترل شده است.

* 70 درصد هزینه های تولید دامداری ها مربوط به خوراک دام است
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه 70 درصد از هزینه های تولید در واحدهای دامداری مربوط به تامین خوراک مورد نیاز دام است اظهار کرد: در این دولت نه تنها قیمت نهاده جو کاهش یافته است بلکه قیمت دام زنده نیز افزایش داشته است.
وی در بخش دیگر سخنان خود درباره تولید شیر گفت: بخش زیادی از شیر تولیدی ما از استان خارج می شود.
مبارکی اظهار کرد: امسال قیمت شیر از 11 هزار ریال پایین نیامده است.

* ظرفیت عرضه شیر در طرح خرید حمایتی تکمیل نشد
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی به طرح خرید حمایتی شیر از دامداران و انتقال آن به خارج استان برای تولید شیرخشک گفت: برای اجرای طرح خرید حمایتی شیر خام از تولیدکنندگان استان با کارخانه ای در خارج استان وارد مذاکره شدیم اما در استان مراجعه کننده ای نداشتیم.
مبارکی افزود: هنوز هم آمادگی داریم تا در صورت استقبال تولیدکنندگان و عرضه شیر خام با شرایط قابل قبول برای کارخانه ها، شیر استان به صورت حمایتی خرید شود.
وی گفت: در سال های گذشته طرح ساماندهی شیر پیگیری شد و در قالب این طرح کارگاه های کوچک لبنی سنتی راه اندازی شده است اما این طرح هنوز مشکلاتی دارد که باید رفع شود.
مبارکی افزود: شیر تولیدی دامدار، دیگر مثل سال های قبل روی دست تولیدکننده نمی ماند و مشکل انباشتگی این محصول در پیک تولید، رفع شده است.
وی در باره مشکلات واحدهای لبنی استان گفت: تنها محصول تولیدی کارخانه ها در استان دوغ و ماست است و این واحدها برای تجهیز و نوسازی خود اقدام نکرده و سیستم خود را ارتقا نداده اند.

*رکورد تولید گوشت مرغ در سال گذشته
مبارکی اظهار کرد: سال گذشته 21 هزار تن گوشت قرمز، 150 هزار تن شیر، 13 هزار و 750 تن کوشت مرغ و 2هزار و 950 تن تخم مرغ در استان تولید شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه در سال گذشته تولید گوشت مرغ در استان رکورد زد افزود: در استان سالانه 16 هزار تن گوشت مرغ به مصرف می رسد که معمولا نیمی از آن از خارج استان وارد می شد.
مبارکی خاطرنشان کرد: با بهره برداری از واحدهایی که در حال ساخت است، مصرف و تولید گوشت مرغ در استان به نقطه سر به سر می رسد.
خراسان شمالی استان مستعد پرورش دام است و در این منطقه سه میلیون و 500 هزار واحد دامی نگهداری می شود.

***همشهریان گرامی خراسان شمالی برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادها می توانند به یکی از روش های ذیل از فعالیت های رسانه ای و خبری این استان آگاه شوند.
مراجعه به سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : http://www.irna.ir/nkhorasan
با عضو شدن در کانال تلگرامی خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : https://t.me/irnabojnurd
با فالو کردن آدرس صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام به آدرس: https://www.instagram.com/irnabojnurd
هم چنین هموطنان گرامی برای ارسال دیدگاه ها و پیشنهادهای خود به نشانی https://t.me/irnaBOJ تلگرام کنند.
7185/ 1744 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.