به گزارش ایرنا، محمدرضا صالحی روز چهارشنبه در همایش بزرگداشت سالروز صنعت و معدن اظهار کرد: سهم اشتغال در بخش صنعت در این استان پایین تر از متوسط کشوری است و باید در این زمینه تلاش کنیم تا سهم اشتغال در این بخش ارتقا یابد.
وی افزود: با حمایت از واحدهای تولیدی راکد و فعال شدن این واحدها می توان برای چهار هزار نفر اشتغال ایجاد کرد.
وی با اشاره به حمایت های دولت یازدهم از تولید گفت: در این دولت، شمار واحدهای صنعتی غیرفعال خراسان شمالی 12 درصد کاهش یافته است.
استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: در ابتدای دولت یازدهم 32 درصد از واحدهای صنعتی استان راکد بود اما اکنون این رقم به 20 درصد رسیده است.

*** صنایع نیاز به نوسازی دارند
صالحی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه رونق بخش صنعت بر رونق سایر بخش ها تاثیر گذار است افزود: صنایع ما نیاز به نوسازی دارند و اگر صنایع ما به روزرسانی نشوند رشد پیدا نمی کنند.
وی با بیان اینکه بخش اقتصاد و در کنار آن بخش صنعت، برای توسعه نیاز به سیاست ها و قانون های پایدار و باثابت دارد تاکید کرد: تغییرات زود رس و پشت سر هم و قوانین و مقررات دست و پا گیر بخش اقتصاد و بخش صنعت را از پا می اندازد.
استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه زمانی تصور این بود که ثروت در طبیعت است گفت: اکنون رویکرد این است که بخش کوچکی از ثروت در طبیعت است و بخش عمده ای از ثروت در دستان صنعتگران ایجاد می شود.

*** اقتصاد باید درون زا و برون گرا باشد
صالحی بر درون زا و برون گرا بودن اقتصاد تاکید کرد و گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم بخشی از اقتصاد جهان هستیم و جهانی شدن اقتصاد ایجاب می کند که در کنار تکیه بر توان داخلی، به دنیای بیرون نیز گرایش داشته باشیم.
وی تصریح کرد: تولید کنندگان ما باید با ارتقای کیفیت تولیدات خود و کاهش هزینه های تمام شده تولید، توان رقابت در بازار را افزایش دهند.
استاندار خراسان شمالی گفت: نمی توان مصرف کننده را به هر قیمت مجبور به استفاده کالای نامرغوب کرد بنابراین واحدهای صنعتی ما باید تلاش کنند تا کیفیت محصولات تولیدی خود را افزایش دهند و با کاهش هزینه های تولید بتوانند محصولات را با قیمت مناسب در بازار عرضه کنند.
صالحی با تاکید بر لزوم ارتباط صنعت و دانشگاه برای توسعه کشور گفت: برای ارتقای کیفیت کالاها، باید تولیدات دانش محور باشد و در این زمینه ناگزیر از استفاده از توان علمی دانشگاه ها هستیم و صنایع باید از توان علمی دانشگاه ها بیشتر استفاده کنند.
وی تاکید کرد: مبنای ما حمایت از واحدها با فناوری پیشرفته و صادرات محور است.
وی، وجود معادن را از ظرفیت های خراسان شمالی و خام فروشی مواد معدنی را از مشکلات این استان عنوان کرد و گفت: ایجاد واحدهای فرآوری معدنی یکی از برنامه های ما در این استان است.
استاندار خراسان شمالی با اشاره به پیگیری های انجام شده برای تدوین برنامه جامع سرمایه گذاری در این استان گفت: این برنامه به مثابه آمایش سرمایه گذاری است.
وی توسعه واحدهای صنعتی بزرگ و ایجاد صنایع پایین دستی این صنایع را از دیگر برنامه های در دست پیگیری در این استان عنوان کرد و گفت: طرح بورس ایده از دیگر طرح ها است که دنبال می کنیم و دراین طرح صاحبان ایده می توانند طرح های خود را برای سرمایه گذاری و تولید انبوه عرضه کنند.
وی خواستار ورود خیران به توسعه علمی شد و گفت: توسعه علمی صنعت به کمک خیران نیاز دارد.
صالحی درباره برنامه های استان برای ایجاد اشتغال در استان طی سال جاری گفت: امسال ایجاد اشتغال برای 10 هزار نفر هدف گذاری شده و البته، این کف آمار است و امید می رود این رقم تا 15 هزار نفر افزایش یابد.

*** سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7185/ 1744 خبرنگار: کبری علی آبادی **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.