سیدمحسن حسینی مقدم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بجنورد اظهار کرد: قرار است تا پایان برنامه ششم، 50 درصد از دانش آموزان دوره متوسطه کشور در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش جذب شوند.
وی گفت: برای تحقق اهداف، تلاش داریم تا آشنایی دانش آموزان، خانواده ها و مشاوران با روند هدایت تحصیلی و مزایای ادامه تحصیل در هنرستان ها بیشتر شود و در این زمینه رویکرد ما فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی جامعه هدف است.
مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: به همین منظور دانش آموزان و خانواده ها با حضور در هنرستان ها و کارگاه ها با بسترها و ظرفیت های موجود در رشته های هنرستانی آشنا می شوند و مشاوران نیز آشنایی بیشتری با فضای هنرستان ها پیدا می کنند.

* پیش بینی کمبود شدید فضای آموزشی در هنرستان ها
حسینی مقدم در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه با سه ساله شدن طول تحصیل هنرستان ها، با افزایش شمار دانش آموزان روبه رو می شویم گفت: با افزایش شما دانش آموزان، فضای کنونی هنرستان ها جوابگو نخواهد بود و بدین ترتیب با مشکل اساسی در تامین فضای فیزیکی در هنرستان ها روبه رو خواهیم شد.
وی تصریح کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده، در سال تحصیلی 67-98 و با استقرار مقاطع دهم، یازدهم و دوازدهم در هنرستان ها با کمبود بیش از 30 درصد در فضای آموزشی هنرستانی روبه رو می شویم.
وی افزود: البته در این باره راهکارهایی اندیشه شده و از سازمان نوسازی مدارس انتظار می رود تا بخشی از ساخت وساز ها را به تامین فضای آموزشی هنرستان ها سوق دهد.
مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: قرار است بخشی از فضاهای سایر آموزشگاه های دوره متوسطه نیز به هنرستان ها اختصاص یابد.

* کمبود نیروی معلم در هنرستان ها
حسینی مقدم، کمبود نیروی معلم را از دیگر دغدغه ها برای توسعه مراکز هنرستانی و جذب دانش آموزان در هنرستان ها عنوان و اظهار کرد: دانشگاه شهید رجایی سالانه 400 تا 500 نیروی معلم برای هنرستان ها تربیت می کند اما برای پاسخ به نیاز آموزشی باید نیروی بیشتری جذب شود.
مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش افزود: از سال 88 که جذب نیروی انسانی با مدرک کمتر از کارشناسی در آموزش و پرورش میسر نشد، دیگر استادکاری وارد هنرستان ها نشد و بر این اساس بخش زیادی از استادکاران ما در هنرستان ها در آستانه بازنشستگی قرار دارند و به تدریج باید از چرخه خدمت خارج شوند.
وی در باره نوسازی تجهیزات در هنرستان ها اظهار کرد: در سال 96 اعتبارات خوبی برای نوسازی تجهیزات هنرستان ها دیده شده است که امید می رود جذب آن محقق شود.
وی تصریح کرد: 540 میلیارد ریال از محل ردیف اعتباری تجهیز هنرستان ها و 2هزار میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی امسال به هنرستان ها اختصاص پیدا می کند و علاوه بر آن اعتبار خوبی از محل 2 درصد منابع فروش گاز به هنرستان ها تزریق می شود.
اکنون هفت هزار هنرستان در سطح کشور وجود دارد که چهار هزار و 300 باب از این آموزشگاه ها هنرستان های کاردانش و مابقی هنرستان های فنی و حرفه ای هستند.
شمار دانش آموزان هنرستان ها 650 هزار نفر است که 350 هزار دانش آموز در هنرستان های کاردانش و مابقی در هنرستان های فنی و حرفه ای تحصیل می کنند.

* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.
نشانی صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به مدیریت ایرنا در خراسان شمالی به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
7185/ 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.