دکتر محمد فرامرز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اجرای این طرح از فروردین ماه امسال شروع شده است اظهار کرد: تاکنون سه بند سنگی ملاتی نیز به منظور کاهش فرسایش خاک و بهبود هدایت آب به پیشنهاد گروه برنامه با مشارکت پروژه بین المللی منارید، سازمان جهاد کشاورزی و جوامع محلی روستای تفتازان اجرایی شده است.
وی با اشاره به مشارکت 55 درصدی مردم در اجرای این پروژه گفت: این طرح در سه فاز اجرایی می شود که هم اکنون یک کیلومتر آن اجرایی و 390 میلیون ریال از محل اعتبارات سازمان ملل برای آن هزینه شده است.
فرامرز افزود: با اجرای این طرح از هدر رفت 20 تا 30 درصدی آب جلوگیری و به افزایش راندمان آبیاری کمک می کند و از سویی فرسایش شدید آب و خاک و اثرات منفی در سد شیرین دره و هدایت و کنترل صحیح آب از دیگر مزایای اجرای این طرح می باشد.
مسئول پی گیری پروژه منارید در خراسان شمالی با بیان اینکه به ازای هر کیلومتر کانال بتنی 50 هزار متر مکعب صرفه جویی در سال به وجود می آید گفت: همچنین 40 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی را تحت پوشش خود قرار می دهد که با اجرای این طرح در سه کیلومتر، 150 هزار متر مکعب در سال صرفه جویی می شود.
با اجرای طرح ترسیب کربن و کاشت نهال در 510 هکتار از عرصه ها، میزان کربن ترسیب شده از سال 93 تاکنون، بیش از 125 تن برآورد شده است.
طرح بین المللی منارید(MENARID) در چارچوب برنامه توسعه پایدار و یکپارچه کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، در هفت کشور اردن، الجزایر، ایران، تونس، مراکش، مصر و یمن اجرا می شود.
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.