به گزارش ایرنا محمد صمدی روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران این استان اظهار کرد: به دنبال سفر هیات آلمانی و پیشنهاد سرمایه گذاری در زمینه های مختلف به آنان، این هیات حدود دو هفته آینده همراه با شرکت های مربوطه و مدیران تصمیم گیر به این استان سفر خواهند کرد تا در خصوص سرمایه گذاری اقداماتی انجام دهند.
هیات تجاری آلمان متشکل از 12 نفر از تجار و بازرگانان در 23 و 24 خرداد ماه سال جاری از مناطق مختلف خراسان شمالی از جمله باغ های انگور، سیب، برخی مناطق گردشگری و عشایری و همچنین بازدید از مکان های پیشنهادی برای راه اندازی نیروگاه های خورشیدی بازدید کردند.
صمدی افزود: با توجه به پیگیری های انجام شده این هیات و شرکت های سرمایه گذاری علاقه مند به سرمایه گذاری در این استان هستند و با سفر خود این برنامه ها را اجرایی خواهند کرد و همچنین قراردادها نیز به امضا خواهند رسید.
وی گفت: به منظور تبادلات بیشتر تجاری دفتر مشترک در خراسان شمالی و کشور آلمان راه اندازی خواهد شد که هم اکنون پیگیر این موضوع هستیم.
وی همچنین از برگزاری نمایشگاه در کشور آلمان هم خبر داد و افزود: هم اکنون در این خصوص نیز پیگیر هستیم تا نمایشگاهی از تولیدات استان در زمینه های مختلف در یکی از شهر های آلمان برگزار کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: در طول هشت سال بیش از 30 هیات تجاری از کشورهای مختلف به این استان سفر کرده اند و یا هیات تجاری از این استان به سایر کشور ها اعزام شده اند.
صمدی افزود: امسال برنامه ریزی شده است تا تعدادی هیات از این استان به دیگر کشورها اعزام شوند و همچنین تعدادی نیز پذیرش خواهیم داشت که در اواخر تیر ماه نیز یک هیات تجاری از این استان به کشور عراق اعزام می شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: در دو ماه سال جاری این استان 14 میلیون و 400 هزار دلار به وزن 73 هزار تن به کشور های دنیا صادرات داشته است.
این استان پارسال، 94 میلیون و 400 هزار دلار به وزن 728 هزار تن انواع محصول به سایر کشورها صادرات داشته است.

*افغانستان در صدر کشورهای هدف صادراتی خراسان شمالی
صمدی با بیان اینکه بیشترین صادرات استان از ابتدای امسال تاکنون با 37 درصد مربوط به کشور افغانستان بوده است افزود: ترکمستان با 23 درصد، تاجیکستان با 14 درصد از دیگر کشورهای مقصد صادراتی این استان هستند.
وی پاکستان، عراق، ایتالیا، هلند، آلمان، فرانسه، آذربایجان و گرجستان را از جمله کشورهایی مقصد صادراتی این استان عنوان کرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: صادان این استان به کشور های اروپایی نیز در این مدت 13 درصد بوده است.
وی گفت: رویکرد این اتاق در سال جاری اعزام هیات تجاری به کشورهای اروپایی است تا علاوه بر معرفی ظرفیت های این استان سرمایه گذار خارجی نیز برای اجرای طرح های مختلف به این استان جذب کنیم.
صمدی افزود: هم اکنون این استان با 26 کشور دنیا رفت و آمد تجاری دارد که باید زمینه های سایر کشور ها را نیز فراهم کنیم.

* کمیته قضایی اتاق بازرگانی خراسان شمالی 15 کارخانه ورشکسته را نجات داد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: از ابتدای امسال تاکنون این اتاق با تشکیل کمیته قضایی 15 کارخانه را از ورشکستگی نجات داده است.
صمدی به همکاری خوب قوه قضاییه اشاره و بیان کرد: قوه قضاییه این استان در راستای جلوگیری از اجراییات بانک ها و تقسیط بدهی واحدها کمک بسیار خوبی به واحدهای تولیدی مشکل دار داشته است که با کمک ها و حمایت های قضایی جلوی تعطیلی را گرفت.
وی افزود: هم اکنون این روند در استان ادامه دارد و کارخانه ها و کارگاه هایی که مشکلات گوناگونی دارند و در نشست ها و کارگاه های مربوطه مسائل و مشکلات آنان برطرف نخواهد شد به این کمیته معرفی خواهند شد که این کمیته در راستای حمایت از واحدهای تولیدی دارای مشکل، رونق کسب و کار، ایجاد اشتغال و رفع مشکلات قضایی به آنان کمک می کند.
هم اکنون در خراسان شمالی 100 نفر تاجر فعال هستند و حدود 600 نفر نیز کارت های بازرگانی خود را تمدید نکرده اند.
خراسان شمالی حدود 400 واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ریال و اشتغال 11هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین 31 استان کشور رتبه دهم را داراست.
سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با 39.6 درصد، صنعت با 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
سهم این استان در حوز کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.
***
همشهریان گرامی خراسان شمالی برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادها می توانند به یکی از روش های ذیل از فعالیت های رسانه ای و خبری این آگاه شوند.
مراجعه به سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : http://www.irna.ir/nkhorasan
با عضو شدن در کانال تلگرامی خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : https://t.me/irnabojnurd
با فالو کردن آدرس صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام به آدرس: https://www.instagram.com/irnabojnurd
هچنین هموطنان گرامی برای ارسال دیدگاه ها و پیشنهادهای خود به مدیریت ایرنا می توانند در 24 ساعت به آدرس زیر تلگرام کنند.
https://t.me/irnaBOJ
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.