محمدجواد تشکری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: با توجه به اهمیت و نقش انگور در اقتصاد استان و به منظور معرفی و تبادل نظر پیرامون ظرفیت­های تولید، فرآوری، اشتغال­زایی این محصول و آگاهی از یافته های نوین محققان و اندیشمندان این حوزه این همایش در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی برگزار می­شود.
به گزارش ایرنا جشنواره استانی انگور در سال 1391در این استان برگزار شد و جشنواره ملی انگور و فراورده های جانبی نیز که قرار بود در سال 95 برگزار شود به دلیل مشکل بیماری سفیدک داخلی انگور برگزار نشده بود.
تشکری هدف از برگزاری این همایش ملی را پرداختن هرچه بیشتر به زوایای فنی و علمی بهبود تولید انگور و فرآورده­های آن و توجه به چالش ­ها و فرصت­ ها، سلامت تولید و کیفیت و جلب مشارکت سرمایه گذاران و تجارت خارجی در این رابطه عنوان کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: محصول عمده باغی این استان انگور است، از 240 تن انواع محصول باغی 180 هزار تن شامل محصول انگور است.
وی با بیان اینکه از مجموع انگور تولیدی استان 20 تا 25 هزار تن کشمش از انگور سلطانی بی دانه تولید می شود افزود: نیمی از باغات انگور این استان رقم کلاه داری است که به صورت تازه خوری استفاده می شود.
وی با بیان اینکه انگور کلاه داری در این استان خوب معرفی نشده است اظهار است: متاسفانه در سایر استان ها تحت عنوان انگور شاهرودی به فروش می رسد که هم اکنون نیاز است تا این محصول باغی استان را بیشتر معرفی کنیم و به نام خود استان به دست مصرف کننده برسد.
تشکری با بیان اینکه باید اقداماتی برای صنعت انگور در این استان ایجاد کنیم افزود: از مجموع 180 هزار تن انگور تولیدی این استان 100 هزار تن فراوری می شود که شامل انگور بی دانه سلطانی است که تبدیل به کشمش می شود.
وی افزود: در سال های گذشته بخشی از انگور این استان نیز به کشور های خارجی از جمله کلاه داری به پاکستان صادر شده بود که در این راستا نیز برای سال جاری اقداماتی صورت گرفته است.
تشکری اظهار کرد: در سطح این استان یک واحد کشمش پاک کنی وجود دارد، همچنین سردخانه هایی برای نگهداری این محصول نیز دایر است.
وی بر نگهداری انگور کلاه داری در سرد خانه های مناسب و انبار فنی تاکید کرد و افزود: این ظرفیت در استان وجود دارد اما به لحاظ فنی و تجربی نیز باید بپردازیم چرا که شرایط نگهداری این محصول بسیار حساس است.
تشکری گفت: انگور برداشتی در شهریور و مهر ماه که از سطح باغات برداشت می شود را می توان در فضاهای استاندارد نگهداری کرد و در فصل زمستان به با قیمت خوب به بازار عرضه کرد.
وی افزود: هم اکنون یک شرکت تعاونی انگور کاران در این استان ایجاد شده است که در بحث ذخیره سازی فعالیت می کند که سود خوبی عاید کشاورز خواهد شد.
ظرفیت صنایع فرآوری این محصول در استان 15 هزار تن و ظرفیت نگهداری 10 هزار تن فراهم شده که با توجه به مقدار تولید نیاز به توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد.
خراسان شمالی 344 هزار عرصه کشاورزی با بیش از 82 هزار بهره برداری بخش کشاورزی دارد.
سالانه بیش از دو میلیون و 500 هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی از این استان تولید می شود.
18 هزار هکتار از سطح باغ های این استان نیز شامل تاکستان می شود.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.