به گزارش ایرنا اوتیسم اختلال رشد مغز است که به وسیله نقص در واکنش‌های اجتماعی، ارتباطی و رفتارهای تکراری و محدود مشخص می‌شود که از جمله رفتارهای این کودکان بازی نکردن باهم سن و سال‌ها، بدخوابی، شرکت نکردن دربازی‌های جمعی و تمایل نداشتن به بازی با دیگران در کودکان زیر یک سال است.
از علائم اولیه بروز بیماری اوتیسم تاخیر و یا صحبت نکردن و ناتوانی در برقراری ارتباط است و تکرار بیش از حد برخی رفتارها مثل تکان دادن سر و دست به طور مکرر از علائمی است که به تشخیص اولیه این بیماری در کودکان می‌انجامد.
از سویی مشارکت پدر و مادر با هم در آموزش فرزند دارای اوتیسم امری ضروری است اما مشکلات زندگی در کنار کودک اوتیسمی سبب شده که بسیاری از این کودکان تنها در کنار یکی از والدین خود بزرگ شوند که در اغلب موارد، مادر زندگی خود را فدای پرورش کودک اوتیسمی می کند.
در همین خصوص یک مادر که فرزند دومش مبتلا به این بیماری است با بیان اینکه فرزندم در سخن گفتن تاخیر داشت و دیرتر از هم سن و سالان خود به حرف افتاد، گفت: پس از شروع به صحبت کردن نیز فرزندم در رساندن مفهوم کلمات با مشکل مواجه بود که به همین دلیل به پزشک مراجعه کردیم.
شهناز طارقی با اشاره به اینکه فرزندم باهوش است، گفت: بارها می دیدم که فرزندم به نقطه‌ای خیره شده و بی حرکت می‌نشیند در حالی که این رفتار را در فرزند دیگر تجربه و مشاهده نکرده بودم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر فرزندم تحت درمان است و روند بهبودی را طی می کند اظهار کرد: پسرم سال آینده وارد مقطع دبستان می‌شود که امیدوارم در ارتباط‌ گیری با همکلاسی هایش موفق باشد.
یکی دیگر از والدین که فرزندش بیماری اوتیسم دارد به هزینه‌های درمان این نوع بیماری اشاره کرد و گفت: زمانیکه فرزندم دو ساله بود متوجه بیماری وی شدم که هم اکنون تحت درمان است ولی فراهم کردن هزینه های درمان برایم بسیار سخت است.
محمد برات زاده با اشاره به هزینه های بالای درمان اوتیسم اظهار کرد: بهزیستی از افراد مبتلا به عقب‌ماندگی ذهنی حمایت می‌کند، که امیدواریم کودکان اوتیسمی توسط بهزیستی حمایت ‌شوند تا علاوه بر درمان این کودکان، هزینه های درمانی برای خانواده های آسان تر شود.
وی همچنین نقش خیرین را برای تقبل برخی از هزینه های درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم مهم برشمرد و گفت: بسیاری از مردم و مسئولان این بیماری را نمی‌شناسند که امیدواریم توسط انجمن اوتیسم مشکلات این بیماران در جامعه شناخته شود تا در آینده نزدیک این کودکان بتوانند نقش‌های حائز اهمیتی را به خود اختصاص دهند.
یک روانشناس نگاه کردن به چشم دیگران، نداشتن واکنش به نام خود و پاسخ مثبت ندادن به صدای مادر را از موارد هشداردهنده‌ای دانست که والدین باید در صورت مشاهده چنین مواردی با پزشک مشورت کنند.
نازنین شعبانی در پاسخ به اینکه والدین چه راهکارهایی را برای پیشگیری از این بیماری می‌توانند انجام دهند گفت: متاسفانه هنوز هیچ راهی برای پیشگیری از ابتلای کودکان به اوتیسم وجود ندارد آن ‌هم به این دلیل که هنوز منبع و ریشه اصلی اوتیسم ناشناخته مانده اما درمان به موقع و یافتن راه‌هایی برای ارتقای مهارت اجتماعی و کلامی کودک می‌تواند آنها را کمک کند.
وی با بیان اینکه کودکانی که مبتلا به اوتیسم هستند درک درستی از محیط اطراف خود نداشته و برخی از آن‌ها به علت ناتوانی در ایجاد ارتباط کم‌هوش هستند، گفت: بیماری اوتیسم جز بیماری‌های جدی گروه بیماری های رشد است که در اوایل دوره کودکی شروع و به‌ نوعی تا قبل از 3 سالگی خود را نشان می دهد، هرچند علائم این بیماری می تواند شدت و ضعف داشته باشد.
شعبانی با بیان اینکه در خانواده‌هایی که یک کودک مبتلا به اوتیسم وجود دارد، خطر اینکه کودکی دیگر با این بیماری داشته باشند بیشتر است افزود: بیماران مبتلا به اوتیسم در خود فرورفته و در ایجاد ارتباطات عاطفی و کلامی بسیار ضعیف عمل می‌کنند.
این روانشناس با بیان اینکه اختلال اوتیسم حدود دو سالگی قابل شناسایی است و پدر و مادر بهتر از یک متخصص می توانند این اختلال را در فرزند خود تشخیص دهند گفت: برای کمک به درمان این کودکان توصیه می شود فضایی سرشار از عشق، پرستاری و محافظت برای کودک ایجاد شود فضایی که احتمال بروز هر گونه احساسات کودکان درخودمانده را که باعث می شود آرزوی تخریب خودشان را داشته باشند از بین ببرد در این صورت کودک می تواند محیط خود را امن بداند و به آن اعتماد کند و حس خود مختارانه کودک تقویت می شود.
شعبانی افزود: در نهایت باید بپذیریم که هر کودک موجودی منحصر به فرد با خصوصیات و خلق و خوی متفاوت است او را درک کنیم و اجازه دهیم همان طور که دوست دارد با محیط ارتباط برقرار کند نه به میل و طبق نظر ما، بهتر است وارد دنیای کودکان نشویم.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: 55 کودک در خراسان شمالی مبتلا به اوتیسم هستند که تاکنون در تنها مرکز روزانه آموزشی توانبخشی کودکان اوتیسم این استان مراجعه، ترخیص و غربالگری شده اند.
سارا براتی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اوتیسم بیشتر در کودکان پسر مشاهده می شود اظهار کرد: هم اکنون 33 کودک از سنین 3 تا 14 سال مبتلا به اوتیسم در مرکز آموزشی توانبخشی کودکان اوتیسم در خراسان شمالی نگهداری می شوند.
وی با بیان اینکه از هر صد کودک، یک نفر مبتلا به اوتیسم است گفت: اوتیسم اختلال رشد مغز است که به وسیله نقص در واکنش‌های اجتماعی، ارتباطی و رفتارهای تکراری و محدود مشخص می‌شود.
براتی بابیان اینکه بروز بیماری اوتیسم از سنین زیر سه سال شروع می‌شود افزود: درمان های معمولی که برای کنترل این بیماری وجود دارد شامل برنامه‌های رفتاری، آموزشی برای کودکان مبتلابه اوتیسم و خانواده‌های آن‌ها در نحوه برخورد با آن‌هاست.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی با بیان اینکه معیارهای تشخیص این بیماری از 18 ماهگی می باشد گفت: از علائم اولیه بروز بیماری اوتیسم تاخیر و یا صحبت نکردن و ناتوانی در برقراری ارتباط است و تکرار بیش از حد برخی رفتارها مثل تکان دادن سر و دست به طور مکرر از علائمی است که به تشخیص اولیه این بیماری در کودکان می‌انجامد.
براتی از آغاز طرح غربالگری اوتیسم خبر داد و افزود: خانواده هایی که احساس می کنند کودکان خود مبتلا به اوتیسم هستند می توانند با مراجعه به مرکز با انجام طرح غربالگری از این موضوع آگاه شوند.
وی با اشاره به هزینه های درمان این کودکان گفت: مشکل کودکان مبتلا به اوتیسم، برقراری ارتباط است که برای آنان مربی برای آموزش و سایر خدمات در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه به ازای هر کودک اوتیسم ماهانه مبلغی یارانه پرداخت می شود افزود: همچنین کلیه خدمات بهبود تغذیه، آموزش و ... به آنان از سوی مرکز ارئه می شود.
7186/ 6042 گزارش از: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.