به گزارش ایرنا حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی روز یکشنبه در جلسه شورای زکات استان خراسان شمالی اظهار کرد: جمع آوری زکات باید با نظم باشد و تمامی مجموعه های که در این امر سهیم هستند باید آمار زکات فطریه جمع آوری شده و میزان هزینه کرد را اطلاع رسانی و شفاف سازی کنند.
وی بر اهمیت زکات فطریه تاکید و تصریح کرد: در قرآن بسیار به این امر مهم سفارش شده و در هر جایی که از نماز یاد شده است این امر مهم نیز یادآوری و تاکید شده است.
امام جمعه بجنورد با بیان اینکه نماز و زکات فطریه دو گانه های بهم پیوسته هستند افزود: این امر نشان دهنده بعد عبادی این امر مهم است.
وی با بیان اینکه این امر مالی عبادی است افزود: تمامی موارد محل های هزینه کرد نیز در قرآن مطرح شده که بیشتر در خصوص مشکلات اجتماعی است.
یعقوبی بر کمک اقتصادی خانواده های نیازمند تاکید کرد و گفت: در قرآن و آموزه های دینی به امر جمع آوری زکات بسیار از سایر امور عبادی سفارش شده است.
وی با بیان اینکه زکات تکلیف دینی و عبادی است افزود: در جمع آوری زکات نیز باید یک انسجام وجود داشته باشد.
امام جمعه بجنورد افزود: در بحث صندوق زکات فطریه ای که در محل مصلی برگزار خواهد شد 40 درصد، 30 درصد و 30 درصد به ترتیب بین کمیته امداد، سازمان بهزیستی و دفتر امام جمعه تقسیم خواهد شد.
یعقوبی اظهار کرد: آدرس این سه مکان برای مردم و به خصوص نیازمندان مشخص شده است و برای رفع مشکلات مراجعه خواهند کرد.
وی در خصوص موسسه ها و خیریه ها نیز گفت: این مکان ها نیز باید برای این امر مهم ساماندهی شده باشند تا برخی سوء استفاده ها در این خصوص انجام نشود.
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی گفت: در سال گذشته مردم مومن و نیکوکار این استان هفت میلیارد و 130 میلیون ریال زکات فطریه پرداخت کردند.
عباس اهرابی افزود: 97 میلیارد ریال نیز زکات از کشاورزان این استان جمع آوری شد.
وی گفت: در ماه مبارک رمضان 60 هزار وعده غذای گرم بین نیازمندان این استان توزیع شد، 100 هزار کیسه همیان مولی در سطح استان نیز توزیع شده بود که تاکنون هشت هزار کیسه تحویل این نهاد داده شده است.
اهرابی افزود: 40 هزار وعده غذای گرم نیز توسط آستان قدس برای نیازمندان استان در نظر گرفته شد.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) در بخش دیگری از سخنانش بر حمایت کودکان دارای سرپرست نیازمند، بیمار، زندانی تاکید کرد و افزود: در سال جاری دو هزار و 200 حامی جذب این نهاد شده اند که امید وار هستیم تا پایان سال پنج هزار نفر دیگر نیز از طرح محسنسن حمایت کنند.
وی اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان سال جاری تاکنون دو هزار و 826 حامی جذب طرح محسنین شده اند.
اهرابی در بخش دیگری از سخنانش گفت: برخی از سازمان گزارشی از مبلغ جمع آوری زکات و همچنین هزینه کرد آن را ندارند که این امر باید شفاف سازی شود.
هم اکنون 32 هزار خانوار مشتمل بر 53 هزار نفر جمعیت تحت پوشش اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی هستند.
3007/ خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.