به گزارش ایرنا عبدالله یوسفی دوشنبه در نشست هماهنگی مدیریت بحران استان اظهار کرد: در مدت مشابه سال گذشته مبارزه شیمیایی علیه سن گندم در 2 هزار و 500 هکتار از کشتزارهای زیر کشت این محصول انجام شده بود اما اکنون این مبارزه در سطح 6 هزار و 200 هکتار از گندمزارهای استان انجام شده است.
وی گفت: بیشترین آلودگی ها از کشتزارهای اسفراین، بجنورد، مانه و سملقان و جاجرم گزارش شده است.
یوسفی یک دغدغه مهم برای مبارزه شیمیایی علیه سن گندم را تامین خودرو برای حضور کارشناسان در کشتزارها و بازدیدها عنوان کرد و افزود: از فرمانداران درخواست می شود تا در تامین خودرو همکاری و تعامل داشته باشند.
رئیس جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: زمین های کم بازده دیم که به سن گندم آلوده اند، مشکل مبارزه با این آفت را بیشتر کرده است.
وی تصریح کرد: با وجود مبارزه شیمیایی در زمین های گندم، آفت مزبور از زمین های کم بازده که رها شده است، به سایر کشتزارها​ سرایت می‌کند.
سطح زیر کشت گندم آبی در نظر گرفته شده سال زراعی امسال 49 هزار هکتار و گندم دیم 101 هزار و 700 هکتار است.
وی به خسارت وارد شده به تاکداران استان از ناحیه سفیدک انگور اشاره کرد و گفت: در نشست هماهنگی مدیریت بحران استان در سال گذشته پیشنهاد خوبی برای جبران خسارت‌های وارد شده به تاکداران و انجام اقدامات پیشگیرانه داده شد اما منتج به مصوبه نشد.
یوسفی افزود:تهیه سم برای مبارزه با عامل بیماری سفیدک انگور یکی از نیازها و دغدغه‌های تاکداران است که دو نوع سم خارجی تهیه شده و مرحله مهم مبارزه شیمیایی علیه این بیماری بزودی آغاز می‌شود.
خراسان شمالی با داشتن 18 هزار هکتار تاکستان و تولید سالانه 190 هزار تن انگور، حدود 9 درصد انگور کشور را تولید می کند اما هر سال به علت کاهش قیمت انگور یا کشمش، آن ها بشدت متضرر می شوند.
***همشهریان گرامی خراسان شمالی برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادها می توانند به یکی از روش های ذیل از فعالیت های رسانه ای و خبری این آگاه شوند.
مراجعه به سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : http://www.irna.ir/nkhorasan
با عضو شدن در کانال تلگرامی خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به آدرس : https://t.me/irnabojnurd
با فالو کردن آدرس صفحه اختصاصی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام به آدرس: https://www.instagram.com/irnabojnurd
هچنین هموطنان گرامی برای ارسال دیدگاه ها و پیشنهادهای خود به مدیریت ایرنا می توانند در 24 ساعت به آدرس زیر تلگرام کنند.
https://t.me/irnaBOJ
7185 / 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.