اسکندر گردمردی در گفت وگو با خبرنگارتسنیم در بجنورد با بیان اشاره به اینکه در حال حاضر 15 تالاب رودخانه‌ای، دریاچه پشت سد و دو رودخانه اصلی در استان وجود دارد اظهار داشت: در سال‌های اخیر بعضی از افراد سودجو با زه‌کشی و کانال‌کشی کردن زیستگاه‌های تالابی و هدایت آب آن تالاب‌ها را به زمین‌های کشاورزی تبدیل می‌کنند.

گردمردی افزود: متاسفانه برخی زیستگاه‌های تالابی در طول مسیر رودخانه اترک مثل تالاب قشلاق در استان توسط افراد سودجو تبدیل به زمین‌های کشاورزی و نهال‌کاری شده و در معرض خطر نابودی قرار دارد.

وی تصریح کرد: این سازمان برای جلوگیری از تخلفات و تصاحب زمین‌های بستر رودخانه‌ها بارها پیگیری‌هایی انجام‌شده است اما پیگیری ما به‌تنهایی پاسخگوی جلوگیری از این تخلفات نیست و باید همه دستگاه‌های متولی در این زمینه اقدام کنند.

رئیس اداره محیط‌زیست طبیعی اداره کل محیط‌زیست استان بابیان اینکه تالاب‌ها چون در مسیر رودخانه‌ها و شاخه‌های فرعی رودخانه‌ها و در پایین دست سدها احداث‌شده‌اند، افزود: باید حداقل نیاز آبی برای زنده ماندن تالاب‌ها تأمین شود که امروزه عواملی ازجمله کاهش بارندگی‌ها، احداث سد در مسیر رودخانه‌ها و غیره حیات تالاب‌های ساخته‌شده در مسیر رودخانه‌ها که شامل اکوسیستمی از انواع موجودات، جانوران و پوشش گیاهی دچار آسیب می‌شود.

وی آلودگی را یکی دیگر از چالش‌های تالاب‌های استان عنوان کرد و گفت: آلودگی ناشی از پسماند و کودهای شیمیایی زمین‌های کشاورزی، یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی تالاب‌های استان است.

رئیس اداره محیط‌زیست طبیعی اداره کل محیط‌زیست استان اظهارداشت: وضعیت موجود در تالاب‌ها منجر به تکه تکه شدن رودخانه‌های استان و جزیره‌ای شدن زیستگاه‌های آبی شده است که حیات گونه‌های جانوری و گیاهی را به شدت تهدید می‌کند.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 617749
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.