علیرضا نجفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: 390نفراز مسافران و گردشگران در روز نخست نوروز 96،تعداد 750نفردر روز دوم فرودین و 980نفرنیزدر روز سوم فروردین از مجموعه شهر تاریخی بلقیس اسفراین به عنوان دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران بازدید کردند .
وی با اشاره به استقبال خوب بازدیدکنندگان در روزهای نخست نوروز 96 از این بنای تاریخی و گردشگری مهم استان در شهرستان اسفراین افزود: این میزان بازید در سال گذشته در چهار روز نخست نوروز 700نفر بوده است.
شهر کهن اسفراین معروف به شهر بلقیس به عنوان دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران پس از ارگ بم است که در فاصله سه کیلومتری جنوب غربی شهر کنونی اسفراین قرار دارد.
مسافران نوروزی برای دیدن این بنای تاریخی با ارزش در خراسان شمالی می توانند از مسیرهای ارتباطی سبزوار - اسفراین، بجنورد - اسفراین و میامی- گرمه - جاجرم - اسفراین سفر کنند.
مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس اسفراین گفت : برای معرفی این مجموعه تاریخی و گردشگری به مسافران نوروزی 50بنر و تابلوهای راهنما و معرفی در سطح شهر و ورودی های شهرستان نصب شده است.
نجفی افزود: برای پذیرایی و ارائه خدمات به مسافران و گردشگران دراین مجموعه تاریخی و گردشگری چادرعشایری و عرضه غذاهای سنتی و محلی وصنایع دستی سنتی در مجموعه شهر تاریخی بلقیس اسفراین برپاشده و کارشناسان این پایگاه مستقر در مجموعه شهر تاریخی بلقیس به عنوان راهنما این اثر تاریخی و گردشگری همه روزه تا پایان تعطیلات نوروز به مسافر ان و گردشگران خدمات رسانی می کنند.
وی بابیان اینکه سال 95 تعداد 41هزار گردشگر داخلی و خارجی از مجموعه شهر تاریخی اسفراین بازدید کرده اند گفت : 19هزار نفر ازاین بازدیدکنندگان در ایام نوروز از این مجموعه تاریخی بازدید کرده اند و 27نفر از بازدید کنندگان گردشگران خارجی از کشورهای سویس ،انگلیس و جمهوری چک بودند .
به گزارش ایرنا شهر کهن اسفراین معروف به شهر بلقیس در گستره 180 هکتار قرار دارد که از لحاظ قدمت به استناد متون تاریخی، قبل از اسلام شکوفا بوده و در سال 31 هجری توسط مسلمانان فتح شده است.
طبق یافته های باستان شناسی، قدیمی ترین آثار استقرار در این شهر به اواخر دوره ساسانی مربوط می شود و زندگی در آن تا پایان دوره صفویه ادامه داشته است.
معماری این شهر به شیوه معماری دوره ساسانی است و مورخان و جغرافی دانان، بنیانگذار این شهر را اسفندیار پسر گرشاسب نامیده اند.
مجموعه تاریخی بلقیس شامل ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان، ویرانه های معروف به تپه منار (مسجد جامع)، مقبره شیخ آذری، قسمت صنعتی شهر، آب انبار، کاروان سرا، مجموعه معروف به یخدان ها و یک گورستان وسیع در نزدیکی دروازه شرقی آن است.
رونق بازدید مسافران و گردشگران از این بنای تاریخی با سفر رهبر معظم انقلاب در مهرماه سال 91 به اسفراین و اشاره به اهمیت و قابلیت این اثر تاریخی در سخنرانی معظم له افزایش یافت و انعکاس بیانات ایشان در رسانه ها باعث شد افراد زیادی از اقصی نقاط کشور و نیز گردشگران خارجی روانه اسفراین شوند و طی سالهای اخیر با استقبال خوب گردشگران مواجه شده است به طوری که این بنای عظیم پر بازدید ترین اثر تاریخی و گردشگری استان خراسان شمالی در سال های 94و 95بوده است .
مجموعه شهر تاریخی بلقیس دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران پس از ارگ بم است که به شماره4497 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و با توجه به اهمیت و غنای تاریخی آن در سال 1388 به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، مرمتی و باستان شناسی آن آغاز شد.
شهرستان 127 هزار نفری اسفراین در 60کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد.
1744/7189خبرنگار: بتول صارمی **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.