به گزارش ایرنا در واپسین روزهای سال 95 جنب و جوش مردم برا ی خرید مایحتاج نوروزی این روزها سرعت بیشتری گرفته و خیابان ها و بازارها این روزها پرترددترین روزهای خود را شاهد هستند و شکست رکود چندین ماهه بازار و رونق خریدهای بهارانه این روزها چشمگیر به نظر می آید .
در خراسان شمالی نیز مردم از اوایل اسفند همانند سایر نقاط کشور در تکاپوی خرید مایحتاج نوروزی خود هستند و در این واپسین روزهای سال این سنت دیرینه سرعت بیشتر و برخود گرفته و بازار مملو از جمعیتی است که به وسع خود برای آمدن بهار مهیا می شوند .
همراه جنب و جوش مردم استان برای خریدهای نوروزی، سازمان های نظارتی نیز فعالیت های ود را در استان تشدید کرده اند .

***تشدید نظارت های بهداشتی و صنفی
100بارزس در طرح ویژه نوروز بر بازار استان نظارت می کنند
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان شمالی گفته است که 100بارزس در طرح ویژه نوروز بر بازار استان نظارت می کنند که این نظارت و کنترل در تمام مراحل تامین، توزیع، ارائه خدمات، قیمت کالا و خدمات، ایجاد زمینه مناسب برای تامین نیازهای عمومی ، جلوگیری از تخلفات احتمالی و رسیدگی سریع و دقیق به شکایات و گزارش های مردمی و پرونده های تشکیل شده انجام می شود .
ابراهیمی بابیان اینکه طرح نظارتی نوروز تا 15فرودین 96 ادامه دارد گفت: در این مرحله کالاهایی از جمله پوشاک٬ کیف و کفش٬ آجیل و شیرینی٬ مرغ و گوشت٬ میوه همراه با خدماتی مانند حمل و نقل درون شهری ،رستوران های بین راهی ودرون شهری، هتل ها،مکان های اقامتی٬ قالیشویی و خشکشویی و آژانس های مسافرتی مورد نظارت و بازرسی بیشتری قرار می گیرند.
در طرح ویژه نوروزی شهروندان، زائرین، مسافرین و گردشگران می تواند با شماره تماس 124تماس بگیرند و شکایات اقتصادی خود را ثبت و پیگیری کنند .
**مراکز تهبه وتوزیع مواد غدایی و اقامتی زیر ذره بین 68بازرس بهداشتی
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هم با 68بازرس بهداشتی و 16اکیپ بازرسی و نظارتی ، تهیه و عرضه مواد غذای واماکن اقامتی و بهداشتی و تفرجگاهی استان خراسان شمالی را زیر ذره بین بهداشتی خود قرارداده است .
مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای حرفه ای خراسان شمالی در گفت و گو باخبرنگار ایرنا اظهارکرد: طرح تشدید کنترل و بازرسی بهداشتی ویژه نوروز تا 15فروردین ادامه دارد.
محمود بهنیا افزود: بازرسان این دانشگاه همه روزه از ساعت 8صبح تا 10شب به صورت تمام وقت در گشت کنترل و نظارت بر بهداشت سطح شهرهای و اماکن بین راهی استان نظارت دارندو از ساعت 10شب تا 8صبح نیز به صورت شیفت های کشیکی و از طریق سامانه پاسخگویی 190به شکایات بهداشتی مردم استان و مسافران نورزی خدمت رسانی می کنند .

****توصیه هایی برای خرید
اگر جز آن دسته افراد هستند که خریدهای خود را به واپسین روزهای سال موکول کرده اید بهتر است بدانید که خرید از مراکزی معتبر و تحت کنترل مدیریت سازمان های نظارتی و حراجی های مجوزدار بهترین گزینه برای خریدهای سالم و بهداشتی و مرقون به صرفه است .
مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان شمالی در گفت گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه حراج بدون مجوز خلاف است و با آن برخورد می شود افزود: قیمت ها و نوع اجناس در فروش حراج، باید توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته و مجوزهای لازم برای آن گرفته شود.
سیدجواد سیدالموسوی گفت: در حراج، عرضه کالای با کیفیت پایین و با قیمت بالاتر محتمل است بنابراین فروش های حراج نیز رصد می شوند.
به گفته مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان شمالی در طرح نوروزی و رصد بازار شب عید، نظارت بر نحوه عرضه کالای های اساسی و مایحتاج مردم به صورت ویژه مورد توجه است و در این طرح بازارکالاها و خدمات در شرکت های مسافربری، حمل و نقل عمومی برون شهری و درون شهری و مراکز اسکان مسافران، مراکز توزیع مواد غذایی و رستوران ها، نمایشگاه های بهاره و میادین میوه و تره بار رصد می شوند.
وی از مردم خواست تا تخلف های احتمالی را با سامانه 135 منعکس کنند وگفت: رسیدگی به تخلف هایی که از طرف مردم گزارش می شود در اولویت است.

**آجیل و شیرنی
خرید شیرنی و آجیل از جمله مایحتاجی عید است که حتما باید از مراکز مجاز و بهداشتی خرید شود و مدیرکل بهداشت محیط وحرفه ای دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این زمینه گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: بهتر است خرید شیرنی و آجیل شب عید از محل های تولید این محصولات و قنادی های مجاز که نظارت های بهداشتی برآن وجودارد انجام شود.
محمود بهنیا افزود: درصورت استفاده از شیرینی های ها بسته بند ی شده در سطح بازار حتما به کد بهداشتی ،تاریخ تولید و انقضا و کد بهره برداری ،علامت استاندار و آدرس کاخانه توجه شود.
وی گفت : خرید شیرینی های خشک و بدون مواد مربایی بهترین گزینه برای شیرینی نورزی است و ماندگاری بیشتری هم دارند .
این مسئول بهداشتی توصیه کرد: خرید آجیل نیز بهتر است از مراکز معتبر و تولید درمحل انجام گیرد و حتی الامکان از خرید آجیل های رنگ شده پرهیز شود .
بهنیا افزود: برای خرید آجیل نیز حدالامکان آجیل را با پوست خریداری کنید زیرا هم سالم تر و بهداشتی تر است و هم مدت ماندگاری آن بیشتر است.
وی گفت: مردم هنگام خرید آجیل به تازگی آجیل توجه کنید، نباید رنگ و بوی نامطبوع مانند ماندگی، تندی بدهد و حتما به کیپ زدگی ، سوراخ شدگی حاصل از بقای حشرات در آن دقت کنند .
استان 941هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور و درمسیر ارتباطی استان شمالی کشور و مشهد مقدس قراردارد که سالانه پذیرای شمار زیادی از مسافران نوروزی است .
1744 /7189گزارش: بتول صارمی **انتشاردهنده: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.