حسین هراتی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مهرماه امسال هم انجمن یوزپلنگ ایرانی تعداد 30عدد دوربین در پناهگاه میاندشت جاجرم برای پاییش تعداد یوزها این منطقه گذاشته که 7 نوبت عکس برداری صورت گرفته است ولی تاکنون نتایج این پایش برای تعداد یوزها اعلام نشده است .
هراتی بابیان اینکه حضور حداقل هفت یوزپلنگ آسیایی در سال 94 در این منطقه ثبت شده است گفت: تعداد یوزها در سال 95 در این منطقه پنج قلاده تخمین زده می شود.
وی افزود: یک یوزپلنگ از تعداد هفت یوزپلنگی که در سال 94 ثبت شده بود در اردبیهشت 94 بر اثر برخورد با وسایل نقلیه گذری در جاده میامی به سبزوار تلف شد که این یوز مادر به همراه توله اش بوده است.
وی گفت: پس از تصادف یوزپلنگ مادر، توله این یوز هم در میاندشت مشاهده نشده و از این رو تعداد تخمین زده شده یوزپلنگ ها این منطقه به 5 یوز رسیده است.

*گذر یوزپلنگ ها در جاده ایمن می شود
رئیس اداره حفاظت محیط زیست جاجرم با بیان اینکه برخورد یوزها با وسایل نقلیه در جاده یکی از عوامل مهم از بین رفتن این گونه ارزشمند در چند سال اخیر بوده است، افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان
با همکاری اداره کل راهداری قرار است برای حفاظت از یوزپلنگ ها هنگام گذر از محور میامی به سبزوار، این محور را به طول 10کیلومتر فنس کشی کند تا از ورود یوز پلنگ ها به جاده جلوگیری شود.
هراتی مهم ترین تهدید برای یوزپلنگ را واحدهای دامی و وجود سگ گله دانست و افزود: سازمان محیط زیست قول پرداخت اعتباری در سال 96 برای ساماندهی دام های این منطقه و و مخاطرات سگ گله برای یوزپلنگ ها داده است.
وی افزود: 14هزار واحد د امی در منطقه میاندشت پروانه دارد که این منطقه به علت ضعیف شدن پوشش گیاهی ظرفیت این میزان جمعیت دامی را ندارد.
به گزارش ایرنا پناهگاه میاندشت جاجرم از پرتراکم ترین زیستگاه های یوزپلنگ های آسیایی است که حالا دیگر این گونه ارزشمند به علت حضورش فقط درایران یوز پلنگ ایرانی نامیده می شود.
پناهگاه میاندشت جاجرم در جنوب خراسان شمالی با پارک ملی گلستان 100 کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان 80 کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خارتوران شاهرود 75 کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین 30 کیلومتر فاصله دارد.
شهرستان جاجرم در فاصله 170 کیلومتری بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد که روزگاری یوزپلنگ کوشکی را در خود جای داده بود و اکنون برای حفاظت و زادآوری به تهران منتقل شده است.
7189/ 6042 خبرنگار: بتول صارمی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.