وحید خردمند یکی از دامداران روستای اینچه علیا پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مدتی است که دام های منطقه بر اثر بیماری ناشناخته تلف می شوند که بیشتر این تلفات در بزغاله ها رخ می دهد.
وی اظهار کرد: در این راستا لاشه دام ها برای تشخیص بیماری به شبکه دامپزشکی ارائه شده که این شبکه اعلام کرده است مشکل در کوتاهترین زمان بررسی می شود.
وی افزود: مقداری دارو توسط دامپزشک محل تجویز شده که متاسفانه کارایی لازم را نداشته است.
وی تصریح کرد: با پیگیری های انجام شده گروهی از دامپزشکان برای بررسی به روستا اعزام شده که احتمال طاعون را داده اند.
وی ادامه می دهد: بردن نمونه های لاشه دام های تلف شده برای آزمایش و مطمئن شدن آن برای بیماری طاعون معلوم نیست چند روز زمان می برد این در حالی است که تنها در یک دامداری 70 راس تلف شده است.
به گفته وی ، این دام ها با بدبختی خریداری شده و هنوز وجه آن ها پرداخت نشده است، دامداران مانده اند با این مشکل چطور کنار بیایند.
این دامدار خواستار کمک مسئولان و ارائه کمک های بلاعوض به دامداران روستای اینچه علیا شد.
یکی دیگر از دامداران این روستا هم گفت: مشکل بیماری دام به مردم هم سرایت کرده است به طوری که پس از بستری شدن در بیمارستان جواب آزمایش ها نشان داده که علت بیماری من نوعی بیماری مشترک انسان و دام است.
حسین خردمند افزود: به همین علت نگرانی روستاها هم اکنون افزایش یافته است.
روستاییان مدعی هستند که از یک ماه گذشته تاکنون 160راس دام سبک از دامداران روستای اینچه علیا تلف شده که هنوز هم این روند ادامه دارد و دامداران هرروز و شب شاهد تلف شدن آنها هستند.
رییس دامپزشکی شهرستان مانه وسملقان در خصوص بیماری دام های روستای اینچه علیا گفت: تاکنون گروه های گوناگون از دامپزشکان استان و شهرستان برای بررسی موضوع به این روستا اعزام شده اند.
دکتر ابوالفضل احمدی افزود: در بررسی ها مشخص شده که دام ها دچار درگیری تنفسی شده اند علاوه بر این درگیری گوارشی هم گزارش شده که بیماری مشکوک به طاعون است.
وی اظهارکرد: برای اطمینان بیشتر باید منتظر جواب آزمایش های انجام شده بود.
وی خاطرنشان کرد: دامداران روزهای گذشته مراجعه کرده اند که دامپزشکی واکسن پی پی آر یا همان طاعون را ارائه کرده است.
وی در پاسخ خبرنگار مبنی براینکه بعد از بیماری واکسن فایده ای ندارد و دامداران گلایه داشته اند که اگر به موقع این واکسن تزریق می شد دام ها تلف نمی شدند گفت: یک تعداد واکسن ها مثل واکسن شاربن، آبله و تب برفکی در همه واحدهای دام شهرستان تزریق می شود اما، واکسن پی پی آر با توجه به اینکه از خارج کشور تامین می شود برای همه دام های منطقه تزریق نشده است.
احمدی گفت: این نوع واکسن تنها در مکان های شلوغ دام که خرید و فروش در آن انجام می شود یا اینکه در کانون آلودگی و احتمال آلودگی در آن زیاد است استفاده می شود.
رییس دامپزشکی مانه و سملقان افزود: اگر دام ها بیمه باشند، خسارت داده می شود در غیر این صورت خسارت تعلق نمی گیرد.
وی در خصوص تعداد تلفات دام ها گفت: آماری که از سوی دامداران ارائه ‌شده درست نیست و در بررسی انجام شده تنها 15راس دام تلف شده است.
شهرستان مانه وسملقان در45کیلومتری غرب بجنورد است که روستای اینجه علیا جزو روستاهای بخش مرکزی این شهرستان حدودا 400خانوار دارد. این روستا در 70کیلومتری شهر اشخانه واقع شده است.
استان خراسان شمالی با افزون بر 2 میلیون راس دام یکی از قطب های دامپروری کشور محسوب می شود.
7183/ 6042 خبرنگار:مرضیه اردکام** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.