به گزارش ایرنا، داریوش حاجی زاده سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران استان بر دسترسی آسان مردم به خدمات حقوقی تاکید کرد و افزود: در قانون مشاوره رایگان به افرادی که تمکن مالی ندارند دیده شده است و در زمینه کیفری و امور حقوقی به آنان خدمات ارائه می شود.
وی اظهار کرد: همچنین وکلا این آمادگی را دارند به صورت رایگان و تعهد اخلاقی و احسانی افراد زیر پوشش دستگاه های حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی را خدمات وکالتی ارائه دهند.
وی با بیان اینکه هم اکنون در این استان دفتر کانون وکلا وجود ندارد افزود: اگر تمامی همکاران موافق راه اندازی این دفتر باشند این کانون تشکیل خواهد شد.
وی تعداد وکلای کانون را 128 نفر و تعداد وکلای مرکز قوه قضایی را 137 نفر دانست و افزود: از مجموع وکلای مرکز قوه قضایی 63 نفر زن و 74 نفر مرد هستند.
رییس هیات مدیره مرکز امور وکلای خراسان شمالی در خصوص بینش ناصحیحی که در جامعه در زمینه دریافت وجوه دریافتی از وکلا ایجاد شده است گفت: وجوه دریافتی از وکلا تابع دو وضعیت است که شامل انعقاد قرار داد تابع تعرفه و انعقاد قرار داد خصوصی است.
حاجی زاده از رسانه ها خواستار اطلاع رسانی و شفاف سازی در خصوص وظایف و حقوق وکلا شد و افزود: موضوعی که وکالت را در قیاس با تجارت مطرح می شود باید اصلاح شود.
وی خواستار اصلاح نگاه های جامعه به وکالت شد و اظهار کرد: متاسفانه اصحاب قلم و فیلم سازان چهره وکالت را مخدوش نشان داده اند در صورتی که وظیفه اصلی وکیل کمک به تحقق عدالت است و در این راستا نیز کوشیده است.
وی گفت: با توجه به تعداد وکلای موجود در این استان حق وکلای بالا محکوم است چرا که رقابت کاری بین وکلا وجود دارد و مراجعان به افرادی که با تعرفه هایی پایین کار می کنند وجود دارد.
نماینده منتخب کانون وکلا نیز در این نشست با اشاره به رونمایی منشور حقوق شهروندی توسط رییس جمهور گفت: تمامی حقوق در قانون اساسی آمده اما اطلاع از حقوق قانونی نیز حق مردم است.
محمد دادگستر افزود: حق کرامت انسانی، آزادی، آزادی بیان، تشکیل حزب، راهپیمایی، آزاید شغل، حق دسترسی به دادگاه برای همه، حق اقتصاد، مالکیت، رفاه و تامین اجتماعی، آموزش رایگان، حقوق زنان و ... در قانون اساسی آمده است اما باید توسط دستگاه های مربوطه و مشاوران حقوقی در جامعه آگاه سازی و آموزش داده شود تا مردم با حقوق خود آشنا شوند.
وی بر پیشگیری از جرم تاکید کرد و افزود: افزایش آگاهی باعث کاهش جرم خواهد شد زیرا قوه قضاییه باید به عنوان متولی اصلی پیگیری از وقوع جرم باید از طریق دستگاه های مختلف از جمله دانشگاه ها، آموزش و پرورش، رسانه ها و وکلا برنامه های آموزشی داشته باشد که یک ضرورت انکار ناپذیر است.
وی همچنین به حجم زیاد پرونده های ملکی هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه در این زمینه کم کاری شده در حالی که حتی در قرآن کریم به تنظیم سند مکتوب بسیار سفارش شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به مشاوره حقوقی تاکید کرد و افزود: شهروندان باید قبل از ثبت یک سند باید مشاوره حقوقی داشته باشند تا از ایجاد مشکل در آینده جلوگیری شود.
هفتم اسفند روز وکیل است.
روز هشتم اسفند ماه سال جاری به مناسبت هفته وکیل در تمامی دفاتر وکلای این استان مشاوره رایگان به شهروندان ارائه می شود.
خراسان شمالی 941 هزار نفر جمعیت دارد.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.