معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: شیوع بیماری تب برفکی در دامداری‌های این استان فروکش کرده و به کنترل درآمده است.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان شمالی با اعلام اینکه شیوع بیماری تب برفکی در دامداری‌های این استان فروکش کرده و به کنترل درآمده است، گفت: حدود ۴۰ درصد از حجم عملیات فنی انجام شده توسط بخش خصوصی دامپزشکی استان انجام شد.

به گزارش جماران، دکتر حمید رمضانی گفت: با مراقبت های دامداران، انجام اقدامات قرنطینه ای و اجرای طرح مایه کوبی، بیماری تب برفکی در استان کنترل شده و از دامنه همه گیری آن کاسته شده است.

وی افزود: مرحله نخست طرح مایه‌کوبی دام سنگین استان علیه بیماری تب برفکی به پایان رسیده است که در این طرح بیش از ۵۰ هزار راس گاو و گوساله واکسینه شدند.

وی افزود: حدود ۴۰ درصد از حجم عملیات فنی انجام شده توسط بخش خصوصی دامپزشکی استان انجام شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد از ۸۱۳ واحد فعال اپیدمیولوژیک استان که در آنها دام سنگین نگهداری می شود، در این طرح پوشش داده شدند.

مایه کوبی ها، تب برفکی را از تب و تاب انداخت 

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی پیش از این گفته بود که تب برفکی در واحدهای دامداری استان در کنترل بوده و البته شیوع این بیماری، از حد متعارف نگذشته است.

دکتر محمدمهدی احمدی اظهار کرده بود: بیماری تب برفکی، یک بیماری فوق اندمیک است و با تلاش های فراوان به اندمیک تبدیل شده و در سال های مختلف در استان مشاهده شده است.

وی با تاکید بر اینکه شیوع تب برفکی، بیش از حدمعمول و نامتعارف در استان گزارش نشده، افزوده بود: در استان، هزار و ۳۰۰ واحد اپیدمیولوژیک به عنوان واحدهای اجرای برنامه مبارزه با بیماری های دامی و طیور شناسایی شده است که تب برفکی، تنها در کمتر از پنج درصد آن، مشاهده و گزارش شده و البته تلفات هم بسیار ناچیز بوده است.  

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی بدون ذکر آماری از تلفات دامی تب برفکی گفته بود: از این تعداد واحد اپیدمیولوژیک، تعداد اندکی مربوط به طیور صنعتی و مابقی مربوط به حوزه دامی است که باید مبارزه و مراقبت در آنها انجام شود.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان بجنورد هم گفت: امسال شمار کانون های تب برفکی در این شهرستان بیش از سال گذشته است اما شمار دام های مبتلا کمتر است.  

دکتر رضا رحیمی اظهار داشت: تلفات دام بر اثر بیماری تب برفکی، امسال بسیار ناچیز گزارش شده است.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.